Gå til innhold

Tips til nybegynner på MC


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Har du noen bekjente du kan øvekjøre med? Strengt tatt har du vel akkurat like lite lov til å øve på giringen om du kjører moped eller tungsykkel.

Mitt tips er hvertfall at du ikke kjøper sykkel før du har lappen. Jeg klarte ikke å holde meg når det var fint vær og sykkelen stod i garasjen.

Du kan kjøre moped på billappen :) 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298

§ 3-5.Førerett i klasse B

6. Moped

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Aldri hatt noen problemer med bremsene på noen av de :) 

Men klart, det er jo ikke helt det samme som nymotens med skivebrems. Det er enkle og greie mopeder som tåler en del juling, om man velter så trenger man ikke være redd for mopeden. Lettkjørt og lettskrudd er de også, samt alle som kjører tohjuling kjenner til de og finnes hundrevis av tips og tråder om de på nett om noe skulle gå galt. :) 

Begynte vel å kjøre rundt på en TSX i barnehagealder, har kjørt mange kilometer på en slik, og sammenlignet med en sykkel med skivebrems, så er det natt og dag.

MC-opplæring handler i stor grad om å lære å bremse. En skal bremse enormt mye.. Ser ikke for meg at en TSX-trommelbrems holder seg effektiv etter noen harde nedbremsninger på grunn av varme.

Jeg har skrudd på både AM6 og TSX og jeg synes AM6en er klart en bedre motor å skru på. Bare å få den ut av ramma på sykkelen er gjort på et blunk, på TSXen er det litt trangere, og svingarmsbolten må en tur ut.


Hva man bør gjøre og ikke gjøre er det nok mange meninger om. Jeg mener at dersom du kan klare å vente på å bli eventuelt gammel nok til å gå opp på A-lappen med en gang og kan kjøre litt moped i mellomtiden, så er det en god nok løsning rent kjøreteknisk, prinsippene er akkurat det samme bare alt er mye lettere.

Man kan sikkert gå på kjøreskolen første kjøretime på A-lappen uten noen som helst erfaring og komme seg gjennom det, men husk at tusenlappene begynner å fly.. En dobbeltime er rett over 1000kr. Selv ble jeg satt oppå en moped fra jeg var fire år, rakk ikke ned i bakken en gang, kjørt moped hele veien opp til jeg fikk lappen og skaffet meg en AM6-moped(som jeg 10 år senere har enda). Det å kunne vise til dette og vise at man kan behandle en sykkel så var det rett ut av kjøreskolekontoret, rett oppå salen med lærer bakpå og rett ut i trafikk for min del. 

En bekjent fikk prøve mopeden min da han skulle ta MC-lappen, slik han behandlet mopeden(det var skummelt å se på. Uansett hva jeg forsøkte å fortelle om hva han skulle gjøre så gikk det ikke spesielt bra), så sto jeg der og tenkte på hvordan det ville vært og satt han på en 600-kubikk..

Når det gjelder kjøreskole, gå for ET-trafikkskole i Ski.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Begynte vel å kjøre rundt på en TSX i barnehagealder, har kjørt mange kilometer på en slik, og sammenlignet med en sykkel med skivebrems, så er det natt og dag.

MC-opplæring handler i stor grad om å lære å bremse. En skal bremse enormt mye.. Ser ikke for meg at en TSX-trommelbrems holder seg effektiv etter noen harde nedbremsninger på grunn av varme.

Jeg har skrudd på både AM6 og TSX og jeg synes AM6en er klart en bedre motor å skru på. Bare å få den ut av ramma på sykkelen er gjort på et blunk, på TSXen er det litt trangere, og svingarmsbolten må en tur ut.


Hva man bør gjøre og ikke gjøre er det nok mange meninger om. Jeg mener at dersom du kan klare å vente på å bli eventuelt gammel nok til å gå opp på A-lappen med en gang og kan kjøre litt moped i mellomtiden, så er det en god nok løsning rent kjøreteknisk, prinsippene er akkurat det samme bare alt er mye lettere.

Det er klart at en skivebrems er mye bedre en gammel trommelbrems :) Jeg er ikke direkte uenig i det du skriver, og du bekrefter det jeg skrev at alle som bedriver med tohjulinger kan TSX. Jeg har ikke skrudd AM6, så jeg kan ikke uttale meg der, annet enn at jeg har såvidt vært borti den på en Rieju supermotard i sin tid (om jeg ikke bommer fælt nå?). En TSX er lettkjørt og, som jeg har skrevet flere ganger, tåler å bli herjet med, veltet og alt. Den myke plasten på mopeden er kjempegrei sånn sett. Altså en ypperlig moped å lære seg å kjøre på. Den har også litt sjarm over seg og svært ettertraktet, man får solgt den igjen. Litt slik E30 er blitt om jeg tør å trekke paralleller. Alt bunner til slutt ut i preferanser, jeg hadde kjøpt TSX eller MT5 anyday over annen girmoped(FZ og old fashion Vespa er på ønskelisten på scootersiden). Jeg husker jeg også hadde en 1964 Garelli Katia trømoped, jeg angrer den dag i dag på at jeg kvittet meg med den, dårlige frambremser, framhjulet kunne dette av, hjemmesnekret eksos, ikke skilt, ikke lys og gikk som et uvær :) 

 

Vel trådstarter får ganske greie Motorhispania Furia til en grei pris:

https://m.finn.no/mc/scooter/ad.html?finnkode=72025798 Feilene som er oppgitt burde være en smal sak og fikse. 

Så kan man gå over til noe annet når man har tatt tung lappen:
https://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=90797638

https://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=78149555

Endret av Marius2002
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, FredrikE24 skrev:

BMW-boxer er jo litt "døllete"? Bedre med en K-modell, K1100RS eller K1200RS, evt. K1300S/K1300R :)

 

Ellers finnes det jo flust av andre typer sykler :)

Haha, jeg har sansen for de syklene jeg. Mange typer sykler og ikke minst gode sykler, men BMW er en av få tungsykler det virkelig er sjel over :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MC er det bare å skaffe seg. Tok lettlappen som 16, hadde mange morsomme timer på sykkelen fram til den ble solgt når jeg fikk billappen. :)

Jeg øvelseskjørt med min far som har lettlappen, men aldri har kjørt sykkel. Dette var dog etter ganske mange kjøretimer. Vet ikke helt om de har den bremse øvelsen på oppkjøringen enda. Men fikk kommentar på de ikke hadde sett noen stoppe så fort uten å velte eller å låse noen hjul. Men kan ha noe med at jeg øvde på min aprilia rs og istedenfor 60 kjørte jeg i 80 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill alle sammen, fint med litt debatt her også :) Angående lovligheter ved å kjøre moped så fikk jeg AM når jeg tok B-lappen så det er ingen problem. Bare få kjørt masse på billig moped så jeg blir ordentlig vant med det så kan jeg ta A når jeg er kvalifisert. Tror det blir veldig gøy og deilig å kjøre moped også uansett da jeg har lite å sammenligne med. Frihetsfølelsen er nok uansett på plass :) 

 

Vil gjerne ha noe moderne og som også ser litt pent ut og da så jo denne veldig grei ut! Elektriske problemer var eneste jeg stusset litt på, men burde vel ikke være noe veldig avansert på en enkel moped? Og skal jo hvertfall i starten bare brukes på korte turer innenfor visse lengder fram til jeg er erfaren nok til trafikk så :)

1 time siden, Marius2002 skrev:

Vel trådstarter får ganske greie Motorhispania Furia til en grei pris:

https://m.finn.no/mc/scooter/ad.html?finnkode=72025798 Feilene som er oppgitt burde være en smal sak og fikse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte melding på den du linket til, jeg, @Marius2002. Hva tenker du om prisen? Jeg tenker egentlig bare å finne en grei en også bare dra og hente. Da har jeg hvertfall moped i hus, også slipper jeg å tenke på at priser går opp nærmere våren etc. Så kan jeg bare begynne så snart det blir tørt på bakken :) Må skaffe meg kjøreutstyr også. 

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er vel som alle andre med Am6, ellers mener jeg å huske at en venninde hadde mye problemer med fukt i luftfilteret, den tålte ikke regn. Da med original luftfilterboks. Men i sin tid, var det en veldig populær moped. Den er enkel.

Man skal også merke seg at etter 2007 kom det PowerUP og Moric på en del spanske/italienske sykler, de gikk bort fra Ducati/Leonelli tenning og leverte sykler med turtallsperre ferdig montert inn.

Rieju mener jeg har PowerUP, litt usikker på hvordan denne fjernes.
Kjøper du feks. Yamaha TZR eller DT, så er det Moric. Da skal du bare ta ut tenningsboksen, deretter borre et 6mm bor tvers igjennom boksen midt i "o" i Moric logoen på boksen :P 

Dette gav fordeler når man kjørte plombert, ble ikke like lat som før da plomba i eksos er mye mindre.
Plomba i eksosen på en TZR med denne tenninga er enkel å fjerne. Setter så inn 118 dyse eller der omkring.

Ellers har vel speedoptions.no stadig tenningsbokser på lager som man erstatter den originale med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, okei. Den kommer nok til å stå ute litt fram til det blir bedre føre for tohjuling, får håpe den eventuelt tåler det da? Er i dialog med selger på den Furia'en. For en 9k-ish er det jo ikke all verdens penger heller. Virker som en hel og grei sykkel, grei å skru på har jeg hørt og ser fin ut (utenom de fæle frontlyktene). Men angående tenningsboks, er det noe nødvendig for å trimme den eller noe? Hvis det går an å bare bytte over til en annen er det vel greit det? Er helt grønn på alt som har med MC å gjøre, jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til rett sykkel dukker opp. Det der er neppe noe jeg hadde kjøpt! Følg litt med, så kommer det noe som er kjørt fint med, ikke herja og ikke ihjelskrudd :) 

Se på denne annonsen, i og for seg en veldig bra moped, men leser man teksten, så er det mye rart disse mopeden skal bli utsatt for :P

 

https://m.finn.no/mc/scooter/ad.html?finnkode=90062889

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med å vite hva jeg skal se etter, på alt fra merke, modell, kilometerstand, pris, etc. Post gjerne linker til spesifikke eksempler som er greie :) Når jeg uten kompetanse leter på Finn så drukner jeg jo litt i utvalg uten at jeg vet hva jeg skal utelukke. Eneste kravene mine er at den er lett å kjøre med (for å lære seg det), grei å skru på, ikke så dyr (helst 10k eller under, men kan betale mer for en virkelig bra en) og ser grei ut (scooter er utelukket). Skal bare brukes på asfaltveier så noe offroad-egenskaper trenger jeg ikke. Burde også være moderne, teknisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FredrikE24 skrev:

Furia er vel tidenes Mandagsmoped tror jeg.. 

Mulig, men de jeg kjenner som har hatt Furia har vært kjempefornøyd. Og jeg opplevde de ikke som dårlig når jeg prøvde de. Nå er dette riktignok 10-12 år siden, så hvordan de har vist seg å være i ettertid vet jeg ikke. :) Du ser ut til å ha gode kunnskaper innenfor temaet og sikkert litt mer up to date på modellen enn jeg, så jeg skal ikke krangle! ;) 

Så har vi Derbi Senda, en annen  i "gjengen" hadde denne. Som alle andre på finn.no var også denne blodtrimmet, men var god å kjøre og ingen problemer. Hvis originaldeler følger med kan du gjøre den original på en ettermiddag. Er fine sykler dette også :) 

https://www.finn.no/89821472

https://www.finn.no/89354175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...