Gå til innhold

Tips til nybegynner på MC


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ville fokusert på hva du skal med mopeden. Som jeg har forstått, er det å lære seg å gire.

Det kan selvsagt være fristende og velge den "kuleste" mopeden som gjør 120 på flaten, men det er vel strengt tatt ikke selve mopeden du er opptatt av?

Det er hvertfall rimelig kjipt å bli tatt for å kjøre med trimmet/uplombert moped, da det egentlig ikke tjener noen hensikt for deg som har bil i tillegg.

Utfordringen med å kjøre moped med ekstra effekt, er at alle vil forstå at den ikke er lovlig. 

Jeg ville kjøpt noe som funker og er orginalt på motorfronten. Hvilken motor som er best og mest lettskrudd er vel litt underordnet, da du ikke kommer til å kjøre så fryktelig mye, og har derfor også liten sannsynlighet for problemer. Å lære seg å gire, er ganske enkelt når du kan det fra bilverden. Jeg ville samtidig øvd på å bremse med bakbremsen, og krypkjøring. Det er langt vanskeligere å lære enn å gire. Velg også en skole med sykkel som har en touringsykkel. En R sykkel er mye vanskeligere i krypkjøring og har ofte lite styreutslag.

Forslag til moped: 

https://m.finn.no/mc/scooter/ad.html?finnkode=90231372

https://m.finn.no/mc/scooter/ad.html?finnkode=89873866

https://m.finn.no/mc/scooter/ad.html?finnkode=84507514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår virkelig ikke hvordan du kan vurdere moped når du er over 18. Moped er jammen meg nitrist selv når man er 16 år. Hadde virkelig tenkt litt langsiktig, nå vet ikke eg hvor gammel du er, men har du muligheten så gå rett for tungsykkel. Eventuelt A2 regga sykkel om du er under 24.

Dette med at man må kjøre så enormt mye før man starter er er enormt overdrevent. Har du en bra kjørelærer som driller deg fra dag 1 uten at du har masse uvaner (som dem som kjørte moped har) sparer du også mye tid. Kjørte selv opp til både klasse A1 som 16 åring og A som 18 og den tekniske delen som man lærer hjemme på marka med en moped er virkelig snever. Det tar seriøst ikke mange timene å komme seg dit.... Har du trafikkforståelse fra bil og balanse fra trøsykkel er det null problem. Kjørte også moped og trial fra tidlig alder, men du lærer ikke mye styremanøver, sporvalg eller trafikkforståelse ute i skogen.

Har skrudd alt for mye moped til folk, og det koster uendelig mye mere enn det smaker. Am6 kan du koste på 20k og forstatt går det uendelig mye dårligere enn en helt random Yamaha YZ85. Samtidig er mopeder lagd for å være billige, og prisen er kunstig høy på brukte sykkler. Se hva du får for 10k, Yamaha RMX som har vert voldtatt opp og ned av en haug 14 åringer og som sikkert halve boltene mangler på. Kan gjerne pusse opp, men igjen kan du heller pusse opp en klasse a sykkel. det er akkurat like mye jobb.

Ta heller MC lappen nå, så kjøper du mc når du har råd.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner ingen som er gamle nok til å øvelseskjøre med deg da? :) 

Da går det jo evt. ann å begynne på et lite område for å lære seg clutch og giring, og så ta det ut på veien etterhvert. Så har du sykkel klar til du er ferdig med lappen og. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde droppet moped og gått rett på kjøretimer for A2. Giringen sitter etter få kjøretimer.

Tok selv klasse A høsten '15, og da hadde jeg ikke kjørt gir-moped på minst 7 år. Husker det var flere i gruppa vår som aldri hadde kjørt sykkel før som bestod oppkjøring på A med glans, noen av disse hadde ikke mange kjøretimer.

Tror A-lappen havnet på rundt 22k for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg e (nesten) heilt einig i da @hsd og @Evenol seie, då giring e nåke ein lære seg veldig fort. Samtidig e moped triste greier og om du ikkje elska å stinka gammal to-taktar so e da sjelden nåke ein voksen person ha lyst å bruka.

Men på ei anna side so får du jo øvd deg på alt av teknikkar (sving, krypkøyring, brems, kontrastyring osv.) sjølv om ein moped på rundt 80 kg e i ein litt anna klasse ein ein sykkel på rundt 200 :P Men ein tanke so slo meg var at du kjenne ikkje nåken so har ein moped ståande då? Som du kanskje får lånt eit par turar her og der. Då sparar du deg jo heile mopeden, og da e jo ikkje sikkert du får solgt den med da første heller om du kjøpe ein litt eldre knallert. 

Uansett, ikkje kjøp ein fordi den ser flott ut osv. Om du skal kjøpa ein so sjå om du finne ein so e minst mogleg trimma, lite skrudd på og generelt ser bra/original ut :) Uansett kor mykje du trimma ein moped so e da fortsatt ein moped og vil dermed gå som ei bøtta med møkk. Eg står fortsatt på det eg sa at Honda MT5 is the way to go. Ser ikkje akkurat som dagens råaste tohjuling, men dei klara 60 km/t originalt (mot dei fleste nyare sine 45 km/t).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen å øvelseskjøre med, men kan jo gå å bare gå rett på lappen også som dere sier. Jeg skjønner jo teorien og er vant med bil, så burde ikke være det største hinderet. Jeg får se an litt :) 20-25k er jo ikke så ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell giring lærer du på kort tid (en til to dager). Den store forskjellen ved å kjøre MC kontra bil er at man må tenke og lese trafikken bedre(se teknikk), man er tross alt en "myk" trafikant, du slåss ikke med biler.  Vil anbefale deg å ta mellomklasse MC "lappen". Jeg har sjøl kjørt en del tung MC, men har ikke nå, men når det har gått noen år siden sist er det direkte livsfarlig å tro at man fremdeles har kunnskap til å takle maskiner som går fra 0-100 på under 3 sek, og 200 på 6-7sek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre :) Angående hvilken lapp, så kan jeg jo like gjerne bare ta tunglappen og heller bare ha en sykkel som ikke er så ekstrem enn å ta mellomtung også plutselig ville oppgradere senere. Da har jeg den største, også kan jeg bare kjøre hva jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...