Gå til innhold

BMW E90 Bytting endestuss


krizy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å bytte min enkle endestuss til dobbel endestuss på min BMW E90 2011 modell, i den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg håper noen av dere kan svare på (jeg er ganske noob på bil).

1. Er det bare å "slå ut" den originale endestussen med f.eks en trekloss og hammer?
2. Må ny endestuss sveises på, eller går det an å skru den fast på en eller annen måte?

Jeg har sett på denne endestussen: https://www.bsbildeler.no/Endestuss-rustfri-P287583.aspx
Vil denne passe? Eventuelt vet dere om lignende endestuss som passer perfekt til min bil? Jeg har M-sport diffuser.

På forhånd tusen takk!

Mvh Krizy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket min E87 hos Svendsen Eksos, som har en tilsvarende stuss som E90. De ville fjerne den bakerste lydpotten for å få plass, det var ikke mulig å sveise på en ny stuss direkte på lydpotten, mente de. Men Danskiii på dette forumet har gjort det, da ble det saget av ganske langt inn mot potten, og montert sammen med en flens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter... hvilken E90 er det? Diesel eller bensin?

Uansett har E90/91 oppheng helt helt bakerst og er det diesel er røret ovalt bakerst og ikke bare å sette på stuss. Da må du kappe lengre inn på eksosrøret og sette på nytt som har opphengskrok(om du skjønner). Bensin har vel rundt rør om jeg husker rett, så her kan du vel ha på stuss, det du må være obs på er at den ikke stikker for langt ut bak. Alternativet er sveising som nevnt over :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎28‎.‎02‎.‎2017 at 15.28, Marius2002 skrev:

Trådstarter... hvilken E90 er det? Diesel eller bensin?

Uansett har E90/91 oppheng helt helt bakerst og er det diesel er røret ovalt bakerst og ikke bare å sette på stuss. Da må du kappe lengre inn på eksosrøret og sette på nytt som har opphengskrok(om du skjønner). Bensin har vel rundt rør om jeg husker rett, så her kan du vel ha på stuss, det du må være obs på er at den ikke stikker for langt ut bak. Alternativet er sveising som nevnt over :) 

Takk for gode svar :)

Det er en E90 Diesel, høres nok ut som at jeg skal styre unna med å gjøre dette selv hehe.
Har dere noen formening om hvor mye det vil koste for å få et verksted til å utføre jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, krizy skrev:

Takk for gode svar :)

Det er en E90 Diesel, høres nok ut som at jeg skal styre unna med å gjøre dette selv hehe.
Har dere noen formening om hvor mye det vil koste for å få et verksted til å utføre jobben?

Tja du kan få tak i rimelig bakpotte fra f.eks. Cobra eller TA Technix(se under, da ser du også hva jeg mente med opphengskrok helt bak). Da kapper du bare røret lang nok bak og skrur til med klemme. 

IMG_3115.JPG.03676b459f363a02316886ce90113fda.JPG

IMG_3117.JPG.591adfe09b6fa2fe8e4727d77d70f0bb.JPG

 

Hva en bedrift tar for å gjøre jobben på E90 vet jeg ikke. Du kan sende en forespørsel til ditt lokale eksosverksted, eller ihvertfall det nærmeste, for å høre hva de tar :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde akkurat det samme som @Basse Lusk nevner Svendsen gjorde på min tidligere 116D e87. Den bakerste lyddemperen gjør ikke store jobben uansett, så ved fjerning av denne utgjør ingen særlig db. forskjell, det ble derimot et mer tydelig "turbo snerr" med Supersprint 2x76mm jeg fikk montert da.

Endret av Peak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...