Gå til innhold

Tips til dekkstørrelse på 18" 8J 9J


sAlnes
 Share

Anbefalte innlegg

 Hei. Kjøpte meg nylig et sett med 18" 9 og 8 brede style 32 felger men med utslitte dekk. Felgene skal på en moderat senket e39. Tenker å space de ut 15mm etter hvert også.  

Dekkene som står på nå er 255/45 og 235/50. Dette synes jeg ble altfor svært. Vil ha litt lavere profil og helt minimal antydning til strekk. Noen som har noen tips til en bra størrelse, eventuelt har noen dekk å selge? Gjerne legg ved et bilde av felg med samme størrelse og med dekk på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9" som skal bak ville jeg hatt 255/40

8" som skal framme ville jeg hatt 225/45

Forskjell i rulleomkrets er da på minimale 0,6cm altså 0,3%. Og det ser helt riktig ut på din bil. Kan nok tenke meg at det du har nå ser veldig stort ut. Høres nesten ut som 7 serie dekk.

Selv kjører jeg 235/45r17" på 8,5" felg både framme og bak. Men skal nå ned til 225/50r17.

Min er faring er at mer enn 225 bredde foran gir sporing, og at 225/255 oppsettet er levert på flere M modeller og gir veldig riktig balanse i bilen :) 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Evopower skrev:

På 9" som skal bak ville jeg hatt 255/40

8" som skal framme ville jeg hatt 225/45

Forskjell i rulleomkrets er da på minimale 0,6cm altså 0,3%. Og det ser helt riktig ut på din bil. Kan nok tenke meg at det du har nå ser veldig stort ut. Høres nesten ut som 7 serie dekk.

Selv kjører jeg 235/45r17" på 8,5" felg både framme og bak. Men skal nå ned til 225/50r17.

Min er faring er at mer enn 225 bredde foran gir sporing, og at 225/255 oppsettet er levert på flere M modeller og gir veldig riktig balanse i bilen :) 

Felgene kommer fra en e38 ja :) Da blir det hvertfall 225/40 foran. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, E.H.D skrev:

Orginalt er det 235/40/18 og 265/35/18 på disse på e39. 

Kunne gjerne tenkt meg litt lavere profil enn orginalt :) Men takk for tips 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, salnes34 skrev:

Felgene kommer fra en e38 ja :) Da blir det hvertfall 225/40 foran. Takk for tips!

Husk at ved 225/40 foran så bør du ned på 255/35 bak for å beholde noenlunde lik omkrets, men det vet du sikkert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, salnes34 skrev:

Felgene kommer fra en e38 ja :) Da blir det hvertfall 225/40 foran. Takk for tips!

Husk at e38 har normal 72,56mm navåpning så de passer ikke på e39 som har stor 74,1mm navåpning, i alle fall ikke uten spacer med overgang fra 74,1 til 72,56. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, E.H.D skrev:

Husk at e38 har normal 72,56mm navåpning så de passer ikke på e39 som har stor 74,1mm navåpning, i alle fall ikke uten spacer med overgang fra 74,1 til 72,56. :wink:

Ja skal prøve å få de maskinert til 74,1 tenkte jeg. Om det ikke lar seg gjøre så blir det å handle noe spacere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble mye størrelser nå, men hvor mye må jeg gå opp i størrelse bak for å kompensere foran til å få noelunde lik omkrets med foran? 

Noen som vet om dekksenter lar deg prøve forskjellige størrelser? Føler jeg nesten må se dekket på.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å få "lik" rulleomkrets har du 5 mindre bak.

 

min e38 har 235 50 og 255 45 på vinterdekk, og 245 35 og 285 30 på sommerdekk.

 

iforhold til dekkene du har nå, med utgangspunkt i m5 dimensjoner, så skal du ha 235 40 fremme, og 265 35 bak, da har du 0,24% forskjell.

med 255 35 bak så har du 1,22% mindre dekk bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, salnes34 skrev:

Ble mye størrelser nå, men hvor mye må jeg gå opp i størrelse bak for å kompensere foran til å få noelunde lik omkrets med foran? 

Noen som vet om dekksenter lar deg prøve forskjellige størrelser? Føler jeg nesten må se dekket på.. 

225/40 foran på 8" felg og 255/35 bak på 9" felg er det som ser best ut. Blir hverken strekk eller buling. Og det ser likt ut framme og bak sett fra siden. 

Det gir 0,31 % forskjell bare :) Ville ikke tenkt på noen annen dim. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...