Gå til innhold

535ia med problemer


Grevie
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en e34 535ia 1990 med en b30b35 motor med flere kjipe problemer. Det er en orginal 535 og har gått ca. 280.000km

Den bruker vann da eksosen er hvit hele tiden og jeg må etterfylle kjølevæske av og til. Oljelampa lyser når den er varm og er på tomgang. Pumpa har blitt bytta, men lampa lyser forsatt på tomgang, men det trengs mindre turtall for at den slukker. Da har jeg vel kommet fram til at det er en intern lekasje siden den ikke bruker olje og at oljenivået ikke synker. Det store problemet er at den ikke går som den skal. Den går fint på på hele turtalls registeret, men den fusker noen ganger når den settes i drive og revers og i ned giring ved gasspådrag. Gass responsen har blitt veldig treg, og ikke minst, så føle det ut som den mangler 100 hester. Når den passerer 4000rpm, så dabber den bare av. Så i dag så gikk den rett i nødmodus. Jeg la merke til det da den låst i 3gir.

Er det noen som kan ha en hviss peilig på disse probleme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss den bruker vann å du har tykk hvit eksos så kan dette tyde på lekasje i enten toppakning eller topp fra kjølekanal mot eksos. Mye vann som forsvinner? Får du eksos i kjølesystemet? Dersom den forbrenner vann er det jo ikke rart den går dårlig, tregstartet? 

Ellers kan du sjekke fordeler, rotor, plugger å trigger sensor. Dette er jo slitedeler som ofte forårsaker fusking, dersom du har ujevn/lav tomgang så er jo tps og tomgangsregulator hete kandidater for utskifting/justering eller rens. Du kan også sjekke lmm, ville og sjekket for falskluft.

På den andre side kan det jo være at kat er fjærnet, da vil det ryke en del om det er kaldt. 

Ellers med tanke på oljetrykket ditt, bryker den tid før oljelampa slukker ved kaldstart? Kan være oljefilterhuset som er problemet, dersom ventilene i filterhuset har fått det kan man få slike symptommer. Hvilken olje kjører du? Disse har en gammeldags oljepumpe å bør derfor ha litt tykk olje, kjører 10-40 på mine 535er. 

Du kan jo låne deg evt kjøpe deg måler å måle trykket manuelt. Normalt oljetrykk ved tomgang i følge haynes manualen er 0,5-2 bar. Kan jo være oltrykksbryteren som ikke henger helt med lengre,vet ikke om du har prøvd å bytta den. 

Må jo bare spørre, hvordan blir denne kjørt når den er kald? 

Ang at den girkassa går i nødmodus så går det kanskje å koble av strømmen ei stund?

Håper noe av dette gir mening å at du finner ut av va som feiler bilen då den blir på veien fremover :)

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en misstanke at det kan være toppaknien, ja. Nå har ikke bilen blitt brukt så mye det siste året. Det var en stor lekasje i varmeregisteret som nå er fikset, så det er vanskelig å si hvor mye vann den bruker. Har ikke opplevd at det har kommet eksos i kjølesystemet. Den første tiden jeg hadde bilen, så vil jeg kanskje tippe den brukte ca 1L på tre måneder. Det tar ca 2-3 sekunder før den tenner. Kan beskrives som at det tar litt tid før den får bensin, men når den først tenner så starten den med en gang. Hvis jeg starer den igjen, kort til etter den har blitt slått av så starter den med en gang.

Når den fungerte fint så gikk den veldig bra. Den gjorde 0-100 7 blank, pluss feilmarginen i speeometeret. Så hadde den en effekt økning fra 4000rpm som kan sammenlignes med turbolagg.

Den har insprøytning, så den har ikke forgasser relateret problemer.

Den bruker nok 10-15 sekunder før oljelampa slukker ved kladstart. Er ikke helt sikker på hva slags olje det på den. Det er ikke jeg pleier å skru på bilen.

Den ligger på rundt 8-900 på tomgang. Når den er 100% driftsvarm så lyser oljelampa på tomgang og slukker på den passerer 1100-1200 rpm.

Den tiden jeg har hatt den så har den blitt pent kjørt, særlig når den er kald. Skjeldent den har passert 2500rpm før den har blitt driftsvarm.

Det med at girkassa går i nødmodus er nok lett å finne feilen på siden ECU'en tydeligvis har oppdaget et feil av noe slag, så ville jeg tro at det kan være en biefekt av de øvrige feilene.

Da har jeg hvertfall fått noe å gå etter, så takker jeg for meget god hjelp så langt :) 

 

Edit: Jeg har også fått problemer med at forbruksmåleren sluttet å fungere. Når bilen står stille så er nåla på baksiden av turtelleren og når jeg setter i gang så går nåla rett på null og blir der. Er det noe du har kjennskap til?

Er det noen gode nettsider for kjøp av bmw deler utenom GS og Koed?

Endret av Grevie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nokk bytte oljefilterhuset, check ventilen er nokk gåen i bunn av beholderen. Erfaringsmessig lønner det seg å kjøpe denne ny, prøvde brukt en gang men den varte ikke mange dagene. Bare se om du har oljekjøler eller ikke før du bestiller. Er en med å en uten uttak for oljekjøling. 

Prøv å finn ut ka olje som er på motoren også, evt bytt olje til 10-40 

Motoren har ikke godt av å gå så lenge før den får oljetrykk. Så dette burde du få fixet før du bruker bilen noe særlig.   Dette kan og være årsaken til at oljelampa blinker på tomgang. Tomgangen er og fin, skal ligge på 850 +- 50

Høres heller ikke unormalt tregstartet ut, om det ikke er tykk hvit røyk tror jeg nokk toppakningen er fin. Du hadde vell ikke spor av vann i olje eller olje i vann heller så tror den er grei. Blir det mye trykk i kjølesystemet? 1L på en måned er nokk ikke noe dersom dette var mens du hadde lekasje på registeret. Ville sjekket veldig nøye på alle koblinger samt vannventilen  mellom torpedpvegg og venstre dempertårn, disse lekker og noen ganger.

Forbruksmåleren kan kanskje være vakumlekasje? Så lenge speedometer funker tenker jeg vakum relatert problem. Evt tps om den er litt koko.

Hvor holder du til? Er enkle biler dette så skal være fult mulig å finne ut av.

Handler fortrinsvis hos gs selv da det lettere å har bedre kvalitet enn koed å andre. Men det er bare en smaksak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg holder til i skien, så det er ikke lange veien til GS.

Jeg holder nå på med å bytte til sommerhjul og jeg har stort sett stussa på lengden på boltene hver gang jeg har bytta hjul og nå vil jeg ta et oppgjør med det spørsmålet. Jeg setter inn boltene og skrur mot klokka til det punktet der gjengene begynner, så skrur jeg de inn. Når boltene er skrudd in så har jeg telt 6 runder. Er ikke det veldig lite?

Endret av Grevie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre ikke fått gjort det ennå. Jeg har noen personlige utfordringer som har hindret meg med å sette i gang, men jeg håper jeg klarer å komme i gang snart :)

Endret av Grevie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da har jeg endelig fått satt i gang og begynt å se litt på oljefilterhuset. Jeg kan ikke se noen rør som går ut fra den så jeg regner med at den ikke har noen oljekjøler. Så åpnet jeg huset for å se på oljefilteret, der fant jeg noen store kladder..

Da tenker jeg at en motor rens må kanskje til? Når jeg åpnet lokket, så rant det en del olje ut og huset var veldig fult, er det vanlig?

59665bac482b1_IMAG04641.thumb.jpg.bc0149636dd42aa1bca7b907ad4c7c28.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysj den olja så ikke bra ut :o om oljefilterholderen var full er vel denne ok, om ventilen i bann var gåen ville det vært mindre nivå slik at du hadde måttet fylle beholderen før du fikk oljetrykk. Å ja da har du ikke oljekjøler nei. En motorrens er nokk kanskje en fordel her ja,men ville bytta olje først også. Den olja så ikke bra ut. Problemet med slik innvendig motorrens er at det kan løsne avleiring å slikt å legger seg fremmedlegemer i oljesila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt den snart nøyaktig i 5 år og har gått ca 20k km i mitt eie. Broren min har hulper meg mye med å fikse bilen, så jeg mener det har blitt bytta olje 2 ganger. Olja er ikke kullsvart så det vil vel vise at motoren ikke har gått fryktelig langt siden siste oljeskift. Men det er opplagt at filteret ikke har blitt bytta. Jeg tok en tur til GS for å kjøpe nytt oljefilter og han anbefalte å rengjøre motoren med kun diesel og la den gå på tomgang i max 5min. Er litt usikker på det da olja ikke er like gammel som filteret. 

 

Er det lett å ta av bunnpanna på disse bilene?

Endret av Grevie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke kan gi noen gode råd om den rengjøringa, men personen hos GS har kanskje kunnskap om dette. Jeg ville som du vært litt skeptisk, men det er fordi naboen min gjorde det på en VW og den motoren blei ikke mye eldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...