Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Takk til Sveigis som kom med det gode forslaget om å kappe kollisjonsdemperen så langt inn som mulig og deretter lage snitt i restene av skruene og på den måten skru de ut 👍

Det går litt seint om dagen siden jeg venter på tre 3 stk bestillinger fra Koed 😂 Kommer stadig på noe jeg trenger 😂 Det er ikke bestandig Koed har alt man trenger, på lager, men over helga så kommer det jeg trenger. 

Hadde glemt å kjøpe alt av de bitene som trengs for å montere bakdemperene, så det er bestilt. Jeg har også bestilt brukt kollisjonsdemper, forhåpentligvis myyyye bedre stand enn den jeg hadde 🙏

Så til slutt er det pakning til oljefilterhuset samt begge løpe/strammehjul til multireima. 

Så når alt dette er i hus, håper jeg å kunne ha et rullende prosjekt. Så fort den er rullende så begynner jeg på de siste tingene som skal til for å ha et realistisk håp om å få den greit gjennom eu-kontroll. Men skal også ta firehjulskontroll slik at jeg kan ta med papirene og få supersportfjørene godkjent i vognkortet. 

Så håper å finne ut hvorfor det er litt elfeil og feilmeldinger. Har også bestilt brukt oljesensorføler. 

Kunne skrevet mer om det som skal gjøres, men får oppdatere om dette senere, mens jeg driver på 👍IMG_0267.thumb.JPG.7fe55ae6bb3cbc9ff06f7393480b1e83.JPG

Første gang jeg har kappet noe med vinkelsliper 😉 Får si som teddybjørnen Theodor: Det gikk jo bra jo !! 😂IMG_0268.thumb.JPG.f705b03e709785cd2491bef09a2a3d65.JPG

Laget et snitt i restene av disse skruene og skrudde de ut 👍 De satt faktisk relativt løst så det var bare å skru de ut 👍IMG_0269.thumb.JPG.61e153b2180a7fe96c3267d9bf3d51e7.JPG

Her var det ikke mye igjen 😂IMG_0282.thumb.JPG.546636aaf03716abca3a45a6695dafdb.JPG

Klar for ny kollisjonsdemper 👍 Bare pusse og lakke litt så det ikke ruster ihjel med én gang 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kom resten av det som hørte til bakdempersettet. Så da ble det å montere sammen og få det på bilen, kremt, trodde jeg 🤔

Jeg hadde jo sitti og sett på youtubevideoer av denne jobben og der var det jo smokk rett på uten noe problem. 

Men neida, det var jo over fem cm som brua måtte ned og det klarte jeg jo ikke med ren armkraft og ikke klarte jeg å tenke logisk 🙈

Men etter å ha spurt litt på sosiale medier, fikk jeg tips om å bruke orginaljekken og plassere den så den jekker brua nedover. Så da gjorde jeg jo dette og POFF så klarte jeg brasene 😃 Det var jo genialt lett 😃

Så da er enda et til av gjøremålene unnagjort 👍 

Nå venter jeg på pakningen til oljefilterhuset som har drøyet i over en uke fordi det var en bolt som Koed ikke hadde på lager. Men snakket med de på tlf i dag og nå har de fått den og bestillingen er på vei 👍 Så nå får jeg snart pakka sammen alt i motor og forhåpentligvis er alt tett og fint sånn det ikke er mer å tenke på der 🙏

Etter gode råd fra erfarne mekkefolk, valgte jeg allikevel å sende fjørbeina til pulverlakking. Ikke var det dyrt heller. 600 spenn 👍 Så når jeg får igjen dem, blir det å montere hjullager og dermed er bilen klar for hjul 👍

Og hjula gleder jeg meg til å vise fram 😉 Det er noe heeeelt spesielt ang dem, så nå kan dere lure 🤔 

Ja ja, sånn går no dagan 😃IMG_0298.thumb.JPG.209da86f25b7467713c18660ba8d98d3.JPG

Klar ferdig gå !!! Ned på kne og begynne å montere 👍IMG_0300.thumb.JPG.29ce04de7ce7ced6f3342777492c3e15.JPG

Bilstein 😍IMG_0306.thumb.JPG.257353bda256806bf65d56b4ab5bd545.JPG

Den gullfarga skiva hadde et hull som var veldig stort. Nesten så den gled nedover stemplet. Heldigvis hadde jeg skiver som gled akkurat over stemplet sånn at skiva kunne ligge på den. IMG_0307.thumb.JPG.610875864603c7f9fde73f756d2ebba5.JPG

Her starta utfordringa for meg, før hjernen og tips fra andre, fikk meg på glid. Kunne ikke fatte hvordan jeg skulle klare å senke brua over 5 cm lenger ned 🤔IMG_0318.thumb.JPG.6187abe0daf9f9649ab45fbcd911450c.JPG

Løsninga ble orginaljekken og fant to punkt der jeg kunne plassere den og jekka brua nedover nok til at jeg kunne klemme fjørbeinet på plassni hullet sitt 👍IMG_0319.thumb.JPG.03a71f0618bbf3c27a7738bc60a7289e.JPG

Vipps, voila, så var det på plass 😍 Gjett om jeg ble gladgutt 🎉😃IMG_0321.thumb.JPG.69ade836507fc4fd0aab2ce12fc94450.JPG

Digg med fiks ferdig 👍

IMG_0311.JPG

IMG_0320.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, RF91 skrev:

Kjemme seg med litt senk :)

Sannheten er at den blir hevet 😉 Den sto på BC Coilovers og var superlav, noe jeg ikke er så glad i lenger. Ikke no godt å kjøre med. Stivt og jævlig. Dessuten ulovlig senkesett i Norge selv om det er bra greier. Norge er et rart land 😜 Så nå blir det å få bilen med dette oppsettet, godkjent i vognkortet. Skulle det skje et uhell og de finner ut at jeg har kjørt med ulovlig understell, kan det bli store konsekvenser og en kan antakelig se langt etter noe igjen på forsikting og enda verre om jeg måtte betalt erstatning til en motpart i en ulykke 🙈 Nei fanken heller. Har blitt for gammal til å være uansvarlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som leter, finner 🤔

Målet mitt med denne bilen er å forhindre at den går i "oppløsning" rett og slett. I følge regnr på denne bilen så har den blitt importert til oslotraktene samt gått i Bergen før jeg kjøpte den. Det betyr at den har sett myyyye salt den tiden den har rusla i landet. 

Og derfor ser den nok ut som den gjør også 😉

Derfor er det viktig å gå skikkelig over den og finne og bearbeide rusta. 

Jeg er ingen ekspert på rustfjerning, men tenker at det er bedre å gjøre så godt en kan å fjerne det jeg finner, med de midlene og verktøyene jeg har. 

Jeg kommer til å utføre en del båtfix med denne bilen. Det blir rett og slett for dyrt for meg å få dette fjernet med ny metall siden jeg ikke gjør slikt selv. Og det viktigste for meg er som sagt å forhindre den i å gå i oppløsning. 

Mye av det jeg har kosta på denne bilen, kan jeg plukke av og evnt bruke på en ny 525 eller større, så jeg er ikke redd for å koste på litt mekaniske deler. Denne bilen er ganske preget så i mitt eie vil den som sagt bli fikset med det jeg selv kan klare og mine ressurser. Ser på denne bilen som mitt første prosjekt der jeg gjør alt eller så nær som alt selv. Så det blir spennende å se hvor dette ender.

Vurderer å ta ned bensintanken og se hvordan det ser ut bak der. Dessuten er bånda som holder tanken, skikkelig rustne og fæle, så vurderer å kjøpe nye dersom de ikke blir bra av rustpuss. Dessuten er noe rør ganske fæle. Men jeg får se. 

Det lekker diff-olje fra tappepluggen, så jeg tenker å tømme den for olje og kjøpe ny plugg. Men det er jo så jævlig trangt å komme til påfyllingspluggen 😖 Håper biltema har en unbraco str tw14 som er slank nok til å komme til med 🙏 

Ja ja, jeg blir ikke arbeidsledig med denne bilen på en stund forstår jeg 😂IMG_0323.thumb.JPG.ab6638bf5bdb090d994e0cc97c33e397.JPG

Skulle skru av festet til holderen til ei skinne som holder Lambda-ledningen på plass. Ville rengjøre den. Men festet knakk fordi det var rusta i stykker og det åpenbarte seg et lite rusthull der 😉 Så her blir det båtfix 😂IMG_0325.thumb.JPG.0a8c3223a73f3fcf0c74b4059c6b2acc.JPG

Fjerna løs isolasjon og bak der var det også rust. Det er pga fukt i den jævla skumgummien bmw er så glad i å bruke 😖

IMG_0324.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, gikk på nok en smell 😖

Men denne gangen kan jeg bare skylle meg selv.

Fikk tips om å bytte oringene som sitter bak to små lokk på siden av oljefilterhuset. Men gjorde jeg det ? Neeeeeeidaaa !!! Og var det nødvendig ? Jaaaaaaadaaaa !!

Så igjen altså; hastverk er lastverk.  Så nå må jeg demontere enda en gang. Men nå begynner erfaringen å bli såpass at ting ikke går like treigt 😂

Så i morra så får jeg bare brette opp erma og få åpna de to lokkene som sitter med en sånn strammering/spennring i stål, ta ut oringene og få kjøpt to nye. Da må da for faen dette makkverket bli tett 🙏🙏🙏🙏

Jeg får "gong" på lavt oljenivå, noe som er feil da den har nok olje. Så bestilte og fikk en ny brukt oljenivåføler fra Koed.

Tenker jeg tømmer ut biltemaolja jeg fylte på for å rense ut den gamle seige olja som var på den da jeg kjøpte bilen, og får montert denne føleren i håp om at denne feil"gongen" forsvinner 🙏

Men tenker jeg kjøper en runde til med temaolje og tester motoren litt mtp oljeforbruk. Bruker den ingen/minimalt med olje så kjøper jeg skikkelig olje etterpå.

IMG_0347.thumb.PNG.2e8425919e2377a8ac73a4fe15db907b.PNG

Bak disse lokkene sitter det oringer og den nederste så jeg det kom olje ut av da jeg fyra opp bilen etter flere timer med montering 😖 Driiiit !!IMG_0327.thumb.JPG.69074262ba3b95b8e913f349aaeb98a3.JPG

Har bestilt ny "brukt" mekanisk strammer med nesten ubrukt reimhjul til 500 kr på Koed. I mellomtiden får den gamle duge. Det er litt ulyd i hjulet men det holder litt til 😉IMG_0330.thumb.JPG.a6793bbe81e270712ada2f7d0efebfb3.JPG

Fikk feil reimhjul. Det nye har stort hull på ene siden og lite på andre siden, beregnet på tynnere bolt med unbrako-spor. Men dette passer på brocaten tror jeg. IMG_0339.thumb.JPG.e70c6acfcb4e33d780a78dfeb3c67206.JPG

Nye ferske skiver og ny banjobolt på slangen fra Vanos 👍IMG_0340.thumb.JPG.1a145bd430c5f94b99415c3f25412344.JPG

Nye bolter til filterhuset 👍IMG_0341.thumb.PNG.6254c46b547a41e74983a12dc260028e.PNG

Faaaeen !!! Klarte å dra over gjengene på den nederste bolten 🙈 Håpet er at det ikke gjør noe siden den mest bare har en støttende funksjon. Men mulig jeg gjenger opp nye gjenger. Må bare lære meg det først 😂IMG_0342.thumb.JPG.e232aabc53589e401a92f649cba03260.JPG

Må si at motorrommet ser fint ut etter timesvis med vask og rens, samt nylakkert toppdeksel 😍 Er mye patina da men, pytt pytt, det er reint og fint 👍

IMG_0343.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, viggo E34 skrev:

Synd med o-ringer å oljesøl, men viktig at det blir tatt taki å ordnet skikkelig :)

Er ikke lenge før vi får se denne ute på asfalten nå :D bare å stå på, blir kanon bra dette :)

Ja er det noe som får meg til å grøsse, så et det lekkasjer 😖 Får veldig sånn Jallafølelse når ting ryker, skrangler og lekker 👎

Håpet er å få den ferdig til 30 mai, for da kan jeg kjøre lovlig bort på eu-kontrollen 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, bergeee skrev:

Godt å se flere e34'er blir passet på! Må ta en motor vask selv nå, whitsprit og malekost vil bli brukt!

Takk takk 😃 Ja det var en del å fikse og har et stykke igjen før den er klar for vegen, men den får bra stell her i mine enkle kår 😃

Jeg brukte nesten to uker bare på eengjøring av motor og motorrom 😂 Så det var rimelig grisete 😖 Jeg brukte også whitesprit og diverse koster 👍 

Takk for at du følger 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt med alt som er gjort 👍 Kjøpte nye oringer på Tess, eller rettere sagt, jeg fikk dem 😂 De fant ut at det koster mer for kvitteringsutskriften enn for oringa 😂 

Men tar ingen sjanser, så bestiller ny pakning også. De blir så flate selv om den bare satt fast i noen timer. IMG_0357.thumb.JPG.7537a8d0dc7e1fdf6b77ed0acd326b97.JPG

Det merkelige her var at det ikke satt låsering på det øverste lokket, men to stk på det nederste, og det var det nederste det lakk fra 😂 En eller annen luring har nok feilplassert låseringen som skulle sitte oppe, på den nede 😂 Ja ja, er lov å gjøre feil. Men det skal sies at oringen bak det nederste lokket var hard som bakelitt og knakk da jeg tok den ut 😉 

Endret av Bimmerlorris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bimmerlorris changed the title to Lorriz 525i og 535ia fra side 32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...