Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tenker som så at om du leser deg opp så er denne overhalingen av topp og vanos noe du greier fint selv, bør selvfølgelig få plana toppen når den av. Dersom du bestemmer deg for å gjøre det selv trenger det ikke koste mange lappene, kjenning av meg bytta toppakning for noen år tilbake på den lokale essoen. Han betalte vel 12k om jeg ikke husker feil... Så 20k blir det sikkert om di da skal begyne med bytting av deler i toppen og overhaling av vanos, blir fort timer av dette hos verksted... Gjør du det selv kan du bruke noe av di sparte pengene på oppgraderinger istedenfor ;) porting av kanaler og hvassere kammer f.eks. :P

Blir vertfall mye billigere å gjøre det selv å du har jo bevist det for deg selv også gjennom prosessen her at du behersker å skru og fixe selv om du begir deg litt utpå ukjent grunn :beer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg forresten akkurat no at en på e34 norge skulle plukke it en m50b25nonvanos med automat som er for salg til 4k!!! Jeg har fått for meg at gammel bil med automat gjerne har blitt mindre missbrukt å mer påpassa enn dem med manuell så hadde ikke nøla med å kjøpt den om jeg hadde hatt behov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, viggo E34 skrev:

Såg forresten akkurat no at en på e34 norge skulle plukke it en m50b25nonvanos med automat som er for salg til 4k!!! Jeg har fått for meg at gammel bil med automat gjerne har blitt mindre missbrukt å mer påpassa enn dem med manuell så hadde ikke nøla med å kjøpt den om jeg hadde hatt behov :)

Tore ,her er jeg enig med Viggo.:)

Har og inntrykk av at motorer som har stått i eldre med Bmw med automat ,er finere kjørt fra de var nye.

Den motoren må da være noe .

Slippe å ta av topp,koste på osv .

Da er det bare å røske ut gammelt og inn med nytt.

Denne fortjener en god motor denne fine 525en din Tore .:).

Men et spm her ,jeg følger jo deg både her og på e34  Nprge ,men ligger feilen mekanisk tror du ?

For er jo noe dritt og overhale/ bytte motor hvis det er noe elektrisk,og samme feil er der liksom.

Ja du skjønner hva jeg mener .:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@viggo E34Har kikket litt på overhaling av de lagrene som gjør at vanos ikke rakler og selve prosessen med dette så ikke så avskrekkende ut, men jeg har ikke følelsen av at det er noen raklelyder i den. Jeg har jo Bentley-manualen som viser rimelig godt hvordan man demonterer og monterer toppen, så skal vel kunne klare dette dersom jeg velger overhaling :-) Får bare være rolig og nøye under prosessen og ta masse bilder av rekkefølge. 

Ang den motoren; skal se om jeg finner den på e34-norge. Kanskje du kunne tagga meg ? Det kommer jo også litt an på hvor i landet den står :wink: Men 4k hørtes rimelig ut :-D Kan godt kjøre noen mil da, dersom motoren virker å være bra :-D 

Når det gjelder å sprite opp den motoren jeg har (effektmessig) så er slikt helt uinteressant for meg :-P Jeg finnes ikke opptatt av power :wink: Men skal innrømme at det føles bra å kjøre 525`n kontra 520`n med automat :-) Jeg synes kraften i en orginal 525 er mer enn nok :-D 

@sveigis Jeg er enig i at det ville være en mye lettere prosess å heller bytte motoren i stedet for å styre med å skru ut toppen og alt som må passes på av deler og smådeler. 

Ang feilen den har med å henge på turtallet, så er jeg helt grønn, gul og blå :-P Det som er sikkert, er at den henger ikke på turtall når den er kald. Denne hengingen kommer når det begynner å bli litt temp i motor. Den har også litt nykking ved hardt gasspådrag også. Men fra 4-5 tusen omdr og oppover, drar den uten nykk og drar i grunn veldig godt også.. Har tenkt litt på bensintrykkregulator. Kan jo høre med et verksted som har trykkmåler og få sjekka dette ihvertfall. Andreas har tipset meg ang å vurdere ny kamsensor, men den virker jo ikke har dårlig kraft under 3000 omdr, noe som er et symptom på defekt kamsensor. Er litt uklok på dette problemet :wink: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke foregripe noe her nå, men er i dialog med han som @viggo E34 tipset meg om og er spent på om dette blir noe av. 

Det er snakk om en NonVanos motor som har gått sine drøye 300k, så klart jeg blir litt skeptisk til tilstand 🤔 Men her snakker vi om å få en komplett motor med radiator, første delen av eksos, ledningsnett og hjerne. Ja og automatkassen følger også med. Sikkert ikke mange som er gira på den, men skulle noen trenge, så har jeg 😉

Han har tilbudt seg å ta den med seg til Oslo, så der sparer jeg 80 mil kjøring 😉 Har også fått en x-svoger med lastebil til å frakte den fra Oslo til min far, der bilen står lagret 😃 

Så skulle dette ordne seg, så er det bare å krysse fingra for at denne motoren har hatt et godt liv og helse som tåler en del år og km til 🙏

Jaja, skal som sagt ikke foregripe noe her, men ville dele det som har skjedd i dag og krysser fingra for at det blir en deal, en bra deal 🤞

262102BF-C603-4611-BB1F-90F3AD7D27B9.thumb.jpeg.06a9d719f0b58279916c5082309b439c.jpeg

Havner den i garasjen, skal den få en Lorriz Spesialvask og alt av pakninger blir byttet 👍 1E809953-76C0-497D-A010-C107203530BE.thumb.png.7b24b6faca9cdcd958fdaa67c8684282.png

Vil vel si at dette nesten uansett skulle være grei deal ? 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bimmerlorris skrev:

 

530'en er helt okei, egentlig. God bruksstand. Karosseriet er ikke det peneste. Rust i alle dører, bobler her og der i bakskjermer og ene framskjerm, frontfanger mangler tåkelys og deksler til de, også prøvde jeg såvidt å jekke på ene jekkfestet bak men knaste litt så turte ikke røre dem mer, så er nok rustet i kanaler også. Men motor og gir fungerer som det skal! Er 184hk og 390nm originalt, men denne er chippet så er nok rundt 230hk og 450nm kanskje. Har ikke spesifikasjonene på chippen så er ikke sikker, men går veldig godt og jevnt og bruker lite diesel. Ligger vel på 0,65 på blandet kjøring. Så fornøyd med den sånn sett. Greit utstyrt er den og. Stor kjørecomputer, skinninteriør med sportstoler, regnsensor, xenon (står halogen på nå), PDC (men med en gåen sensor), setevarme osv. Godt med plass med touring også. Det meste man trenger i en vinterbil. Så praktisk og fin bil til mitt bruk med økonomisk kjøring og langkjøringer, bare ikke den peneste å se på. 

E28'en er veldig kjekk. 1982-modell 520i med 4-trinns manuell. Rakett er det ikke nei, men den er overraskende sprek faktisk! Fantastisk bil å kjøre, glir elegant nedover veien og føles ordentlig premium ut. Fantastisk søndagscruiser. Er i veldig fin stand også. 163k-ish på telleren, veldig lite rust (kun en boble i framskjerm og en liten stripe på koffertlokket under spoiler) og fungerer fint som den skal nå som jeg har byttet ut diverse bensinfilter og slikt før lagring. Har en følelse om at jeg kanskje forelsker meg helt i den når jeg henter den ut igjen og kanskje bruker den daglig, men får se. Er en helt spesiell sjarm i disse gamle 5erne. Har samletråd for alle bilene mine siden det ble så mange med tiden, den finner du HER med innholdsfortegnelse i første innlegg, så kan du finne deg fram til E28'en :)

Nei, fullt forståelig det altså. Pengene flyr veldig fort, spesielt med hus, familie, flere biler etc. Er ikke godt å si hva det vil koste egentlig, kommer an på så mange faktorer. Tilstand, eventuelle uforutsette utfordringer, hvilket verksted det er, hva som må gjøres etc. Ikke noe racer kunnskapsmessig på motoroverhaling selv så får ikke kommet med så mye praktisk informasjon der, dessverre :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gabz Er jo veldig bra biler disse E39`ene :-D Har jo selv en 523ia som aldri har svikta meg, Den starter og går hver bidige dag, men har blitt litt tungpusta de siste månedene. Fikk mangel på avgass på eu, så har fått tak i en ny katt. En sportskatt jeg har kjøpt av han Eirik Viste. Seriøs kar som jeg har handla av før :-D Du vet kanskje hvem jeg mener ? Har også handlet nye plugger, luftfilter og veivhusvent, i håp om at dette senker co-verdiene. 

Bare så synd at mange av dem ruster slik :-( Men jeg gir ikke opp denne bilen på en stund enda. Den har fremdeles solide jekkfester, så kanalene er fremdeles ikke kjeks, tross gammel Oslo-bil :wink: 

Den E28`n høres jo ut til å være en skikkelig fin utgave i god stand :-D Den begynner å bli sjelden vare i god stand :-) 

Morsomme disse Mazdaene også :-D Har hatt veldig mange biler opp gjennom årene, men uansett får jeg abstinenser av å ikke ha E34 så ender alltid opp med denne modellen igjen :wink: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er absolutt gode biler :) Hatt en del E39er. Det navnet hørtes kjent ut, mener jeg enten har kjøpt eller solgt til han selv. En god service på motor gjør mye, ja! Ja, er synd hvor fort det blir kjeks og krokan på disse. Din virker som et ganske bra utgangspunkt til å vare lenge, den! Tror E28'en er et veldig godt eksemplar ja, ikke barebare å få tak i om dagen det. MX5 er definitivt en morsom bil den og. 

Ja, E34 er virkelig noe eget. Noe av det absolutt flotteste BMW har produsert, og fine å kjøre også. Skjønner godt du er avhengig :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En aktiv dag i E34`s navn :-) 

Da har jeg avtalt å kjøpe denne motoren som nevnt :-D

Det gjenstår å få oversikt over på hvilken måte den skal overleveres, siden motoren pr dags dato stå i Bergen, men planen er at han skal innom Oslo med lastebilen sin og dersom det går slik vi tenker, møter jeg han der og får den overlevert :-) I verstefall stikker jeg til Bergen og henter den. Har fått tilgang på bil med hengerfeste og en henger, så skal alltids få hentet den :wink: 

Fikk litt blod på tann ang dette med å bytte motor, siden den som sitter i ikke er i særlig toppers skikk :wink: 

Så da tenker jeg at jeg handler meg en elefantjekk og skrider til verks så fort det begynner å bli litt vårlig ute :-) Jeg får være litt Pippi Långstrump og si som henne; Det har jag inte gjort førut, så det klarer jag sikkert :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Gabz skrev:

Jepp, er absolutt gode biler :) Hatt en del E39er. Det navnet hørtes kjent ut, mener jeg enten har kjøpt eller solgt til han selv. En god service på motor gjør mye, ja! Ja, er synd hvor fort det blir kjeks og krokan på disse. Din virker som et ganske bra utgangspunkt til å vare lenge, den! Tror E28'en er et veldig godt eksemplar ja, ikke barebare å få tak i om dagen det. MX5 er definitivt en morsom bil den og. 

Ja, E34 er virkelig noe eget. Noe av det absolutt flotteste BMW har produsert, og fine å kjøre også. Skjønner godt du er avhengig :D 

Ja, he he jeg trodde først du bare hadde hatt den ene 520 dieselen som du kjøpte i 2016 :-P Men neida, det var liiiitt feil, ha ha ha !! Men den var også veldig fin da :-D 

Min E39 er veldig bra, bortsett fra utseende. Jeg tømte kanalene for et basseng av vann som ikke kom ut pga de plast kanalpanelene på undersiden... Deretter druknet jeg kanalene innvendig med sauefett og monterte aldri de plastpanelene igjen. Så all fukt/vann som måtte havne i kanalene, har i det minste fri utgang :wink: Jeg skjønner ikke hvor det vannet kommer inn ? Det er jo ikke takluke på den... 

Den har fullt servicehefte frem til jeg kjøpte den, så den er tatt godt vare på og alt på den virker. Ingen manglende pærer eller dårlige pixler :-D 

Men nå må jeg altså skifte de nevnte delene pluss håndbrekkwirer og sko. Har handla inn alt som trengs, så må bare se om jeg kan få litt hjelp til brekkwirene. Verkstedet skulle ha ca 6 lapper for å demontere og montere nytt... Har ikke så veldig lyst til å betale slike summer :-( 

Ang E34`n så er det slik at jeg koser meg pga komfort når jeg kjører E39, men jeg er i himmelen når jeg kjører E34 :-P Ha ha ha !!

Åsså synes jeg du bør beholde E28`n :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei uff, har vel hatt 10 stk inkludert biler jeg har flippet og delebiler, haha, ganske flaut egentlig :lol: Ah, så bra! Nei, si dét. E39 er glad i å lage mystiske problemer. Men høres jo bra ut det da, deilig med bil som bare funker som den skal! 6 lapper hørtes stivt ut. Prøv heller å høre om noen her eller på facebook-gruppen vil hjelpe deg, burde gå an for en babb og en pils det. 

Ja, må nesten prøve å beholde den. Har siklet på sånn lenge og nå har jeg også et så bra eksemplar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gabz skrev:

Nei uff, har vel hatt 10 stk inkludert biler jeg har flippet og delebiler, haha, ganske flaut egentlig :lol: Ah, så bra! Nei, si dét. E39 er glad i å lage mystiske problemer. Men høres jo bra ut det da, deilig med bil som bare funker som den skal! 6 lapper hørtes stivt ut. Prøv heller å høre om noen her eller på facebook-gruppen vil hjelpe deg, burde gå an for en babb og en pils det. 

Ja, må nesten prøve å beholde den. Har siklet på sånn lenge og nå har jeg også et så bra eksemplar. 

Ha ha er man bilgal og autofil så er man det 😉 Ikke no å være flau over det synes jeg 😃 

He he, jeg ville betalt mer enn en babb og en pils for jobben med å skifte brekk, men har en bekjent/kompis som jobber på bila mine når jeg selv ikke gidder eller står fast. Pleier å tilby han halvparten av det billigste verksted skal ha, noe jeg synes er fair å betale. Han er flink og nøye og også blitt en kompis etterhvert 😃

Men med 525’n skulle dette bli min debut som bilmekker på ordentlig, så eneste han har hjulpet meg med er å skifte storforingene i bakstillinga og sveising av et hull i gulvet. Og nå skal jeg altså etterhvert bryne meg på motorbytte. Det blir spennende 😃 Skal stå garasjen til faren min og han har skiftet motor i mange amerikanere opp gjennom åra, så han skal få være litt veileder for meg siden han selv ikke lenger kan krype høyt og lavt lenger. Han ble kreftsyk i sommer og fjerna urinblæra si, så ikke så lett å krype rundt med pissepåsa på magen 😉 

Og igjen, ja for faen, behold E28’n 😉✌️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, det er jo fair deal det :)

Ah ja, skjønner. Flott pågangsmot iallefall, kunnskapen ramler fort inn når man prøver å holde på selv, uansett om man begynner med å bare se på, hjelpe til eller prøve helt selv. Så det blir bra! Ah ja, ser den da, ja.. Uff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bimmerlorris changed the title to Lorriz 525i og 535ia fra side 32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...