Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Huff, lurer på om jeg gikk litt hardt ut gett :-P Blei helt kvalm ved tanken på å gå ut og fortsette rengjøringa av motor og motorrom :wink: Men får bite tenna sammen og fortsette i dag, tre dager siden sist.

Begynte litt rengjøring fra undersiden, men med tre kuldegrader og tiltagende mørke ute, gjorde at motet glapp og jeg gikk slukøret inn igjen :-P Men nå skal det visst bli litt varmere og jeg er også gressenkemann i helga, så får samle arbeidslyst og gønne på :-D 

Men tror jeg skal få alt helt rent, sett fra oversiden, så får jeg heller bite tenna sammen og ta undersiden etterpå når alt er rent i motorrom :wink:

Skal få slengt ut flere bilder senere i dag :wink: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å slenge ut litt bilder av den fortsatt pågående rengjøringa i motorrommet 😜

Det er en enorm jobb å få det rent, for det var fullstendig gjenklint med olje og møkk gjennom sikkert mange år. Den som har eid denne bilen tidligere, har nok ikke vært spesielt opptatt av rengjøring, for her er jeg sikker på at det er 20 år gammal skiiit 😖

Men jeg snirkler meg framover og det blir stadig renere. 

Over helga tipper jeg at alt jeg har bestilt av deler og stæsj, er på plass og da begynner moroa, håper jeg 🙏

Glad jeg har fått tak i Bentley-manualen, sånn at jeg har rettledning fra de beste 👍

Første jeg skal gjøre er å montere innsuget og toppdeksel. Har bestilt mye nytt av pakninger sånn at det skal ligge til rette for null lekkasjer og derav forhåpentligvis rengjøring av støv og ikke olje 😂

Deretter skal jeg hente fjørbein oppe hos en kompis og sende de til pulverlakkering og deretter montere nye hjullagre, for så å montere nye supersport senkefjører (50/35) og bilstein dempere. 

Jeg skal også montere ny panserlås-mekanisme da den som sitter der har knekt i festet til wiren, samt montere pansermatte som jeg kjøpte brukt for drøye hundrelappen på Koed. 

Ang panser så er bolten til venstre hengsel knekt, så her må jeg kjøpe/låne såkalt grisepikk sånn at jeg får skrudd ut resten av bolten som sitter igjen. Deretter må jeg justere litt sånn at panser er mer i flukt med skjermene. Her fikk jeg tips om å skimse ut i den braketten som har det hjulet som glir i sporet i motorrom. Får prøve det 👍 

Jada så neida, har nok å drive med, men håper å ha en noenlunde grei og brukbar bil i løpet av våren 🙏 Er ihvertfall lov å håpe 🤔

Skriver mer fortløpende underveis og slenger ut litt bilder av vaskeprosessen i mellomtiden 👍

Sjalabais !!

IMG_0011.JPG

IMG_0012.JPG

IMG_0015.JPG

IMG_0021.JPG

IMG_0022.JPG

IMG_0023.JPG

IMG_0024.JPG

IMG_0026.JPG

IMG_0027.JPG

IMG_0028.JPG

IMG_0029.JPG

IMG_0031.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tips om å ikke gi opp når jeg legger ut videoklipp. Det tar bare litt tid å opplaste, så da gjør jeg et forsøk igjen. 

Jeg vet ikke om dette kommer til hjelpe i mitt tilfelle. Det har seg sånn at motoren ikke går helt som den skal. Når den er kald så går den rett opp i drøye 2000 omdr og blir stående der til det blir litt temp. Når den er varm så har den litt sånn nøkking i skjæringspunktet mellom lett gass og når jeg lett lemper på gasspedalen under kjøring. 

Har lest litt rundt forbi og sett at dette KAN være tomgangsregulatoren. At dersom det er tregheter i dette spjeldet inni der, så kan det medføre liknende symptomer som jeg erfarer at bilen har. 

Derfor fulgte jeg oppskriften på en youtubevideo ang rens av denne og resultat ble at den klikker lett og pent i spjeldet etter rens slik som man kan se her i snutten. Før jeg renset var det nesten ikke mulig å få spjeldet til å lukke/åpne da jeg ristet på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bimmerlorris skrev:

Fikk tips om å ikke gi opp når jeg legger ut videoklipp. Det tar bare litt tid å opplaste, så da gjør jeg et forsøk igjen. 

Jeg vet ikke om dette kommer til hjelpe i mitt tilfelle. Det har seg sånn at motoren ikke går helt som den skal. Når den er kald så går den rett opp i drøye 2000 omdr og blir stående der til det blir litt temp. Når den er varm så har den litt sånn nøkking i skjæringspunktet mellom lett gass og når jeg lett lemper på gasspedalen under kjøring. 

Har lest litt rundt forbi og sett at dette KAN være tomgangsregulatoren. At dersom det er tregheter i dette spjeldet inni der, så kan det medføre liknende symptomer som jeg erfarer at bilen har. 

Derfor fulgte jeg oppskriften på en youtubevideo ang rens av denne og resultat ble at den klikker lett og pent i spjeldet etter rens slik som man kan se her i snutten. Før jeg renset var det nesten ikke mulig å få spjeldet til å lukke/åpne da jeg ristet på den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke får lastet opp egne videoeksempler på ting, så legger jeg ut en video av det samme jeg gjorde med regulatoren min. Håper spent at motoren sviver bedre etter dette :wink: 

Noen som kanskje vet hvorfor jeg ikke får lastet opp snutter jeg har på telefonen min ? iPhone. Nå har jeg vetet i over en halvtime men den står bare og informerer om at videoen lastes opp. Irriterende da jeg synes det kan være ålreit å legge ut videoer av saker og ting jeg driver på med med bilen :-( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Eystein Ose skrev:

Likegreit å legge de på youtube:)

Nå har ikke jeg laget noen diy-videoer. Så det er ikke noe å legge på youtube. Jeg filma bare en snutt der jeg viser resultatet av rens av tomgangsregulatoren. 10 sekunder. Men ikke F om den lar seg laste opp her i tråden min 😖Skjønner ikke hvorfor det er sånn. Får jo lasta opp på andre sosiale medier 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puhhh !! For et slit å gjøre reint 😅 Men nå må jeg bare gi meg med å være sååå pirkete som jeg har en tendens til å bli når jeg først får oppheng 😂

Nå gjenstår det å rengjøre oppå fronten og panseret så tenker jeg at jeg gir meg. Da får det være bra nok 🤔 

Slenger ut litt flere bilder 👍 Bilder er gøy ikke sant 😃

IMG_0035.JPG

IMG_0036.JPG

IMG_0037.JPG

IMG_0038.JPG

IMG_0039.JPG

IMG_0040.JPG

IMG_0041.JPG

IMG_0042.JPG

IMG_0043.JPG

IMG_0044.JPG

IMG_0045.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, klarer jo ikke å gjøre noe med måte 🤔 Siden jeg trenger nye frontlykter, valgte jeg like så godt å demontere hele fronten 😂 Rubbel og bit, så blir det lettere å få det skikkelig rent i krikekene og krokene 😉 

Skal jo ha bilen på eu-kontroll når alt er fiksa, og siden kontrollørene flest er opptatt av at alt som er montert på en bil, skal virke, valgte jeg å fjerne lyktespylerene. De virker jo uansett ikke. Så tenker jeg bare finner på no for å tette hullene. Tips tas i mot med takk. 

Slenger ut flere bilder 👍

IMG_0046.JPG

IMG_0048.JPG

IMG_0051.JPG

IMG_0052.JPG

IMG_0053.JPG

IMG_0054.JPG

IMG_0055.JPG

IMG_0056.JPG

IMG_0057.JPG

IMG_0058.JPG

IMG_0059.JPG

IMG_0060.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påtide å blanda seg inn i tråden, skjønna eg! Korleis produkt ha du brukt i motorrommet? Skulle ha gitt mitt eige motorrom ein ordentlig shining og ditt blei jo knallbra, so eg syns da e greit å høyra med nåken so ha litt greie på da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir knall Tore.:).

Og ikke minst få vekk gammelt graps ,er deilig .

Du vil ha mye igjen for dette på sikt .:).

Bra og se at du passer på den,men hver forsiktig så du ikke møter veggen og blir lei .Der har jeg vært .:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, RF91 skrev:

Påtide å blanda seg inn i tråden, skjønna eg! Korleis produkt ha du brukt i motorrommet? Skulle ha gitt mitt eige motorrom ein ordentlig shining og ditt blei jo knallbra, so eg syns da e greit å høyra med nåken so ha litt greie på da :)

Takk for at du følger RF91 😃 

Det er ingen hokus pokus med det jeg gjør. Først har jeg "marinert" motor og motorrom med vanlig avfetting og lot det stå over natten. Deretter har jeg kostet og børstet med diverse malekoster, tannbørster og oppvaskkoster i timesvis 😉 Har gått med noen ruller tørkepapir du kjøper på matbutikken og nesten en eske med engangshansker 😂

Oppskriften min er tid og tålmodighet. Men gøy når en ser resultatet 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Takk for at du følger RF91 😃 

Det er ingen hokus pokus med det jeg gjør. Først har jeg "marinert" motor og motorrom med vanlig avfetting og lot det stå over natten. Deretter har jeg kostet og børstet med diverse malekoster, tannbørster og oppvaskkoster i timesvis 😉 Har gått med noen ruller tørkepapir du kjøper på matbutikken og nesten en eske med engangshansker 😂

Oppskriften min er tid og tålmodighet. Men gøy når en ser resultatet 👍

Uff, glemte å si, at jeg børstet og kostet med whitesprit etter jeg marinerte med avfetting 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, sveigis skrev:

Dette blir knall Tore.:).

Og ikke minst få vekk gammelt graps ,er deilig .

Du vil ha mye igjen for dette på sikt .:).

Bra og se at du passer på den,men hver forsiktig så du ikke møter veggen og blir lei .Der har jeg vært .:)

He he, takk for godt råd Jan 😃 Kan kanskje se ut som jeg jobber 24/7 på denne bilen, men det gjør jeg ikke altså 😉

Denne gangen setter jeg av tid til avslapping også. Jobber ikke flere dager i strekk slik jeg har gjort med et par av de andre bilene. Man får heldigvis litt erfaring etterhvert og jeg kjenner at det er viktig å gjøre det jeg gjør når jeg har overskudd og glede av det 😃

Hadde en hel arbeidsdag i går, men jobbet rolig og tok mange pauser 😉 

He he, du begynner å kjenne meg nå Jan 😉 Takk for omtanke og oppmuntring 😃

I morgen kommer det 36 kilo med deler 😂 Gleder meg til å laine det opp og legge ut bilder av herlighetene 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bimmerlorris changed the title to Lorriz 525i og 535ia fra side 32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...