Gå til innhold

Adaptive M-understell vs M sport


fupsaker
 Share

Anbefalte innlegg

Som flere her vet, har jeg bestilt ny bil. MEN, jeg valgte bort adaptivt understell, da selger mener forskjellen ikke er så stor at det vil være merkbart. Den opplevelsen hadde jeg hvert fall på min forrige bil, 120d LCI. Så kom gjerne med synspunkter for og i mot! :) Alt taes i mot med takk!

 

Legg merke til at det er til en F31 LCI 330ix, ikke en 5-serie eller noe annet. Så ønsker gjerne tilbakemeldinger relevant til min bil! :wink:

Endret av fupsaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har adaptiv m understell på en luxury line 328 i 2012 (F30). Hva jeg kan si er at adaptiv m understell virker å ha en feil som kan gi en ulyd/skranglete lyd ved dumper/ujevn vei. Kjenner også andre som har hatt dette problemet (i tillegg til flere på forumet). Har hatt en 7 måneders garantisak med Bilia på dette. Nå er det (i deres øyne) utbedret fullstending, men på enkelte veier/forhold er det fortsatt merkbart. Ville anta at BMW har fikset opp i dette ved nye modeller, men da er du i alle fall klar over det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, KHE skrev:

Hei. Har adaptiv m understell på en luxury line 328 i 2012 (F30). Hva jeg kan si er at adaptiv m understell virker å ha en feil som kan gi en ulyd/skranglete lyd ved dumper/ujevn vei. Kjenner også andre som har hatt dette problemet (i tillegg til flere på forumet). Har hatt en 7 måneders garantisak med Bilia på dette. Nå er det (i deres øyne) utbedret fullstending, men på enkelte veier/forhold er det fortsatt merkbart. Ville anta at BMW har fikset opp i dette ved nye modeller, men da er du i alle fall klar over det...

Takk for det! Følte jeg hadde det samme på 1'ern, men der kom og gikk det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det understellet som er standard på xDrive utgaver er ganske mykt og komfortabelt. Adaptivt understell er mye hardere og man kan da velge mellom hardt eller stein hardt. Hvis du vurderer senk så hadde jeg helt klart valgt std understell, da fjærene byttes uansett. Vil du ha komfort kan std understell klare seg, og vil du ha mest mulig sport velges adaptivt. Uansett så må du beholde sportsstyringen, det er helt gull!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lars S skrev:

Det understellet som er standard på xDrive utgaver er ganske mykt og komfortabelt. Adaptivt understell er mye hardere og man kan da velge mellom hardt eller stein hardt. Hvis du vurderer senk så hadde jeg helt klart valgt std understell, da fjærene byttes uansett. Vil du ha komfort kan std understell klare seg, og vil du ha mest mulig sport velges adaptivt. Uansett så må du beholde sportsstyringen, det er helt gull!  

Regner med du sammenlikner på 3-/4-serie? På min 1'er syntes jeg ikke forskjellen var spesielt stor, så nå gikk jeg for M-sport understell. Dette fordi selger mente at forskjellen på adaptivt på 3-serie ikke var nok til å betale for. Sportstyring prioriterte jeg bort til fordel for korsryggstøtte. Burde jeg kanskje legge det på igjen? Og fjæringen tenkte jeg å gjøre noe med uansett, må jo slippe den litt ned. :)

 

9 timer siden, Maxmek skrev:

På en F10 med adaptivt understell fungerer dette utmerket, du får fra hard til myk fjøring etter hva du har lyst på.

Skjønner det, men i dette tilfellet gjelder det en 3-serie stasjonsvogn, og jeg føler det er andre ting jeg heller bør bruke penger på.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, fupsaker skrev:

Regner med du sammenlikner på 3-/4-serie? På min 1'er syntes jeg ikke forskjellen var spesielt stor, så nå gikk jeg for M-sport understell. Dette fordi selger mente at forskjellen på adaptivt på 3-serie ikke var nok til å betale for. Sportstyring prioriterte jeg bort til fordel for korsryggstøtte. Burde jeg kanskje legge det på igjen? Og fjæringen tenkte jeg å gjøre noe med uansett, må jo slippe den litt ned. :)

 

Trodde M sport understell automatisk falt bort ved valg av xDrive. Dvs. du har standard understell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, papertiger skrev:

Trodde M sport understell automatisk falt bort ved valg av xDrive. Dvs. du har standard understell.

Se der ja, jeg tok feil. :wink: Burde tenkt litt lengre.. Men mulig jeg heller putter på nye fjærer som slipper den nærmere bakken enn å bruke penger på adaptivt understell.. Koster vel sikkert nesten det samme innen man er ferdig, og jeg vil uansett ha bilen litt lavere. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, fupsaker skrev:

Regner med du sammenlikner på 3-/4-serie? På min 1'er syntes jeg ikke forskjellen var spesielt stor, så nå gikk jeg for M-sport understell. Dette fordi selger mente at forskjellen på adaptivt på 3-serie ikke var nok til å betale for. Sportstyring prioriterte jeg bort til fordel for korsryggstøtte. Burde jeg kanskje legge det på igjen? Og fjæringen tenkte jeg å gjøre noe med uansett, må jo slippe den litt ned. :)

 

Skjønner det, men i dette tilfellet gjelder det en 3-serie stasjonsvogn, og jeg føler det er andre ting jeg heller bør bruke penger på.. :)

Jeg sammenlikner 3 mot 4 serie, men de mener jeg har samme dempere og fjærer forran, men ulike bak. Std understell og adaptivt understell har samme høyde, og da hadde jeg nok gjort som du sier, brukt pengene på senkefjærer og ikke adaptivt understell. Har AC Schnitzer på 4 serien og de fjærene har en hardhet som er en mellomting mellom std og adaptivt, kan anbelfales.  

Sportsstyring må du bare, sånn er det, gjør veldig mye av kjøregleden, og det er sånn alle BMW'r burde vært som standard. Bedre å velge bort korsryggstøtte og heller ha vondt i ryggen :-) tuller bare, for setene mangler faktisk litt justering der, så må bli begge deler :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars S skrev:

Jeg sammenlikner 3 mot 4 serie, men de mener jeg har samme dempere og fjærer forran, men ulike bak. Std understell og adaptivt understell har samme høyde, og da hadde jeg nok gjort som du sier, brukt pengene på senkefjærer og ikke adaptivt understell. Har AC Schnitzer på 4 serien og de fjærene har en hardhet som er en mellomting mellom std og adaptivt, kan anbelfales.  

Sportsstyring må du bare, sånn er det, gjør veldig mye av kjøregleden, og det er sånn alle BMW'r burde vært som standard. Bedre å velge bort korsryggstøtte og heller ha vondt i ryggen :-) tuller bare, for setene mangler faktisk litt justering der, så må bli begge deler :-)

 

Det ble begge deler. :wink: Men blir nok senkefjærer i stedet! Litt lavere høyde og litt mer sportslighet! :-D Takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.3.2017 at 14.00, KHE skrev:

Hei. Har adaptiv m understell på en luxury line 328 i 2012 (F30). Hva jeg kan si er at adaptiv m understell virker å ha en feil som kan gi en ulyd/skranglete lyd ved dumper/ujevn vei. Kjenner også andre som har hatt dette problemet (i tillegg til flere på forumet). Har hatt en 7 måneders garantisak med Bilia på dette. Nå er det (i deres øyne) utbedret fullstending, men på enkelte veier/forhold er det fortsatt merkbart. Ville anta at BMW har fikset opp i dette ved nye modeller, men da er du i alle fall klar over det...

Jeg har adaptivt understell på en f30 2015. Har også noen lyder når jeg kjører over fartsdumper. Hva ble byttet på din bil. Er dette et så kjent problem nå at viss jeg leverer den inn til bavaria så har de rep. deler som fikser problemet og de vet hva som er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, icodden skrev:

Jeg har adaptivt understell på en f30 2015. Har også noen lyder når jeg kjører over fartsdumper. Hva ble byttet på din bil. Er dette et så kjent problem nå at viss jeg leverer den inn til bavaria så har de rep. deler som fikser problemet og de vet hva som er galt?

De vet hva som er feil, eller de har i det minste problemet og forslag til løsninger registrert i databasen. Jeg har fått oppgradert software, nye tårnlager og nye dempere på garanti. Det har hjulpet, men ikke 100% fornøyd,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, papertiger skrev:

Er det slik at Adaptivt understell nesten er noe å unngå når en ser etter brukt F3x pga disse lydene? Regner med det ville blitt et irritasjonsmoment for meg.

Farlig å skulle konkludere med at det gjelder alle bilene, men hadde jeg hatt valget mellom bilen min i dag kontra en uten adaptiv, så hadde jeg droppet adaptiv...Edit: hadde i alle fall sørget for å prøvekjøre bilen på dårlig underlag for å være sikker. Kan tenkes jeg har blitt litt paranoid også:) i tillegg har jeg en mistanke om at stive runflat dekk (med pigger) ikke hjelper...

Endret av KHE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har adaptivt på F31 med senk.(H&R)Jeg er veldig glad jeg tok adaptivt.

Sport/Sport + er stivere nå enn standard M-Sport dempere.Men comfort er mykere.Så jeg føler jeg har fått det beste av begge verdener.

Jeg veksler mellom hardhet sikkert 10-15 ganger hver gang jeg kjører bilen så jeg er nok over gjennomsnittet aktiv på dette adaptive understellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...