Gå til innhold

Stortinget skal blande 10% Etanol i bensinen


Haug530D
 Share

Anbefalte innlegg

Ser det står at biler før 2002 sliter litt med det. Men ser for meg at det blir et større servicebehov uansett, raskere slitasje på pakninger/slanger etc? Og hvor mye lavere blir den lokale forurensningen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, fupsaker skrev:

Ser det står at biler før 2002 sliter litt med det. Men ser for meg at det blir et større servicebehov uansett, raskere slitasje på pakninger/slanger etc? Og hvor mye lavere blir den lokale forurensningen? 

Folk nevner motorhavari. Så økt servicebehov er vel det siste man skal tenke på :P

Men ser jo flere biler til salgs på mobile, selv eldre E39 der det står "E10-enabled" på. Ikke godt å si hva som er gjort med de. Eller om de bare er helt normal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om 10% går ifølge denne tabellen.

https://www.carsguide.com.au/car-advice/can-my-car-use-e10-ethanol-fuel-23625

Og hentet fra denne siden:

http://www.e10bensiini.fi/e10_compatible_motors

All petrol engine BMW models are cleared for the use of E10 petrol regardless of their year of manufacture unless the owner’s manual specifies the use of Super Plus (98 octane) fuel only

 

Endret av Haug523
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E10 er ikke noe problem. Faktisk så har mange kjørt på e5 temmelig lenge.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/nytt-drivstoff-fra-i-dag-e5/a/581367/

Selv har jeg eksperimentert litt på x5en, hvor jeg har kjørt rundt 40-45% etanol over flere måneder uten tekniske problemer. Det eneste er at bilen går litt dårligere, og forbruket går litt opp.

Rundt 10% økning opplevde hvertfall jeg ved e40. Med pumpepris på 11,50sek for e85, og 14kr for bensin, sparte jeg teoretisk litt over 1kr/liter på å blande. Så for bensinstasjonene er det god butikk, da forbruket ved e5/e10 øker noen prosent en bileier ikke merker, mens pumpeprisen forblir uendret. Det står temmelig svart på hvitt enkelte plasser at prisen er pr liter, uavhengig av addetiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hvordan blir dette for oss som kjører gammel E34 med M50 motor? Må si jeg stiller meg litt skeptisk til dette..

Ser ut for at det går bra med M50 er vel før 86 man får problemer, etter hva jeg har lest.

Er jo ikke så stor forskjell på M50 som M52.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en plass at den "gamle" bensinen fortsatt vil være tilgjengelig.. Så den blir ikke byttet ut med dette..
Virker jo litt rart men..

De kan jo ikke bare legge om sånn uten videre. Så det var nesten 500 000 biler i norge som kom til og få store problemer pga dette. Men forsto det slik at den gamle typen ville fortsatt være tilgjengelig. Husker ikke hvor dette var, men sansyneligvis på vg/dagbladet. :)

Og sett flere artikler der det hevdes at dette virker mot sin hensikt, mer forurensing en vanlig drivstoff..
Var mye prat om at politikerene ikke har snøring på hva de prater om.
Og det er jo ikke noe nytt.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, danskiii skrev:

hva så med den eldre garde som går på forgasser?

M10b18 osv

Vel, messing og Etanol går ikke så godt i lag og i og med at dysene i en forgasser er laget av messing så vil det allerede der bli problemer.

Kan fylle 98 istedet, da det ikke er blandet Etanol i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...