Gå til innhold

LØST: Ulyd som følger hastigheten og finnes kun i fart. drivaksel/hjul/bremser '02 e39


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Gjelder en e39 525dat 2002 med 280 000km på telleren.

Har en lyd, litt metallisk/skrape aktig som følger hastigheten til bilen (bilen må være i bevegelse, ingen lyd når den står stille), dvs at den "må" komme fra enten hjul, brems eller drivaksel?

Jeg har vært en tur under og røsket i alle bremsekjold og snurret på hjulene, og det er ikke der (såvidt jeg kan konstantere)  lyden kommer fra.

Ved å ta tak i drivaksel fremme (hvor det høres ut som om lyden kommer fra) så kan jeg høre et svakt klikk når jeg vrir på akselen, lyden kan nok være den jeg hører bedre og mer konstant etterhvert som hastigheten øker.

Er en sort kladd ved drivakslen rett etter girkassen og foran der jeg tok tak og vred, kan den ha noe med det å gjøre? er jo redd for at det kan være et lager i girkassa også (automat)...

Lyden har vært til og fra hele vinteren, men i det siste har den vært der hele tiden. Før så kunne den forsvinne ved at jeg kjørte på en hard dump (hull etc), for så å komme tilbake ved neste dump. Nå kan lydbildet endre seg noe ved en hard dump, men forsvinner ikke lenger. Begynner å bli bekymret for at plutselig så bråstopper hele bilen.

Det er forøvring ingen andre indikasjoner på at noe ikke er ok, ingen vibrasjoner, lyder eller annet. Ingen endring i lydbilde i særlig grad ved sving og om det er en endring av lydbildet så er det samme uansett hvilken vei jeg svinger. Har sjekket alle varmeskjold etc under bilen så hverken det eller eksos er løst.

E D I T : L Ø S T

Siste steg i feilsøking var å lirke litt i håndbrekket, da endret lyden seg med en gang og etter ett klikk var lyden borte (selv om det ikke var bremseeffekt på brekket).

Problemet var løse/rustne deler inn i trommel til håndbrekket. Fikk byttet monterinsgsett og andre smådeler i bak i trommelen (selve bremsebåndene var bra).

Fikk det gjort på verksted da jeg ikke hadde tid til å skru selv nå, og er godt fornøyd med Jensen Auto

 

Endret av sondre
Prloblem identifisert og løst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, carburetion skrev:

Drivaksel fremme? Finnst da på e39

Fremdre del, ved utløpet fra girkasse.

 

40 minutter siden, carburetion skrev:

Ka meiner du med sort kladd? Grisklump?

Regner med at det er snakk om Hardykobling rett etter uttak fra girkasse, ev foring #1 til denne.

2017-03-15_11-36-29.thumb.png.a047bab4fcfe686499e5d0736808656b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, mellomakselen du meiner.

Skal ikkje være slark i kryssa på den. Så det kan jo være eit kryss som er ødelagt. Men den mellomakselen snurrer veldig fort iforhold til hjulene, er det ein rask lyd?

Får du til å heise bakenden opp, sånn at du får kjørt rundt hjulene med motoren?

Hardykoblingen revner somregel når den er i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden er ganske rask ja- men skal være forsiktig med å si om den er raskere enn hjulene eller om det det er mye raskere, men er en ganske konstant lyd når jeg kommer over 35-40 km/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering.

Jeg blir mer og mer usikker på hvor lyden kommer fra (og frekvensen i perioder stammer nok mer fra en hjulrunde enn en runde på drivaksel), og i dag på vei til jobb så tenkte jeg at hvorfor ikke prøve å trekke i brekket, håndbrekket må trekkes helt opp for at det skal være noen bremseeffekt og de første klikkene har null effekt på brems...

klikk 1 på brekket: litt mindre lyd, godt merkbar forskjell

klikk 2 på brekket: all lyd borte, ingen skranling i dumper eller annen lyd (bortsett fra varsellyd fra håndbrekk)

Begynner å bli usikker nå, kan være så enkelt at det er noe med bremsene bak knyttet til brekket eller brekkvaier. Kan ikke friksmelde drivaksel helt enda føler jeg, men nesten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å ha det på det rene; du har ikke drivaksler fremme som nevnt over.. men mellomaksel..:) men, har du hatt av hjulene/bremseskivene bak for å kontrollere håndbrekk klosser og slik? ikke uvanlig at dette ruster og går i oppløsning. spesielt på automat siden man som regel setter den i park uten brekk på ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at tilstanden til strammer og fjær ikke er veldig bra (byttet bremsebånd i fjor da de hang seg, men hadde ikke fjærer og strammer tilgjengelig), så det KAN være at det er det som er årsaken. Har bestilt time på Jensen auto så får de tatt det, så blir brekket fikset en gang for alle også, har ikke vært mye tak i det siste året... Og orker ikke ta det sjøl. vårpuss på snekka tar for mye tid :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...