Gå til innhold

Anleggsoppgradering i BMW E60?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har planer om å få kjøpt en E60 i løpet av nær fremtid. Jeg er veldig opptatt av å ha god lyd i bilen, og vil gjerne ha et anlegg som leverer godt med trøkk samt ren og fin lyd. Har hittil hovedsakelig eid E39 og har da enkelt kunne montere uoriginal spiller, oppgradert frontsett, subwoofer baki etc. Men E60 er neppe like rett fram med tanke på iDrive osv. Dermed lurer jeg på hvordan folk har gjort det her? Er vel subber under seter og slikt på E60. Går det å oppgradere de i tillegg til en sub i kasse i bagasjerommet, for eksempel? Eller blir det surr? Enkelt å bytte ut frontsett? Hvordan er det med tilkoblinger på originalspiller for ekstra forsterkere? Vil også kunne koble til mobilen og bruke Spotify, men samtidig ha høy lydkvalitet. Må vel koble alle høyttalere til egen forsterker mtp. at originalspilleren sikkert ikke gir ut så mye kraft?

Hvordan har dere her gjort det?

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idrive er urelevant for anlegget i bilen. Alle anleggene kunne leveres uavhengi av om bilen har Idrive og evt. hvilken type Idrive.
Det finnes i hovedsak 4 forskjellige anlegg i E60. Standard, 676 HiFi, 677/688 HiFi Pro/Harman Kardon/Pro Logic/L7 (Kjært barn har mange navn) og 752 Individual Audio.

  • Standard-anlegget powrer alle høyttalere direkte fra head uniten. Her er det ikke mye futt, egner seg dårlig til å drive det meste av ettermarkedshøyttalere. Kan jo legge opp kabler og benytte speaker out fra HU inn på en ny forsterker, men det blir ikke optimalt da det er hardkoda EQ i HU. EQ er optimalisert for det heller begredelige høyttaleroppsettet i dette anlegget (bl.a. er det ingen diskanter, kun fullrange element i dørene og 6.5" bass under setet). Om du skal inn med DSP så kan du jo få "nullstilt" EQ´en. Du gjør ting enklere for deg selv om du styrer unna bil med dette anlegget..
  • 676 HiFi har ekstern forsterker i bagasjen, fóres med 4 utganger fra HU (front left/front right/rear left/rear right). Dette er anlegget som er enklest å oppgradere, med god margin. Smett inn en bedre forsterker og nye høyttalere så er mye gjort.
  • 677/688 har ekstern forsterker som er koplet til head unit via fiber. Med andre ord mer kronglete å oppgradere enn 676 da det er tynt/ikke-eksisterende med forsterkere som støtter MOST input. Du kan enten kode om HU til 676 HiFi så du får utganger fra HU som kan brukes mot "vanlige" forsterkere, eller så må du inn med en duppedings som kan konvertere BMW´s MOSTbus til det vanlige forsterkere kan ta som input.
  • Individual Audio er svært sjeldent. I bunn og grunn samme som 677/688 men flere og bedre høyttalere, kraftigere forsterker og bedre DSP.

Det er enkelt å bytte frontsett.
Om bilen har 676 HiFi så får du kjøpt adapter for å kople ettermarkedsforsterker til BMW ledningsnettet. Enklere blir det ikke!

Subwoofere under setene forran kan oppgraderes (burde heller anses som mid-bass) . Det finnes en rekke elementer tilpasset disse bilene. Du kan ikke putte inn hva som helst, kassa elementet sitter i er veldig slank, du må kjøpe noe som er spesiallaget for denne. Skal du ha sub baki ville jeg enten bare beholdt de som sitter under setene originalt (men gi dem mer power fra ny forsterker), eller oppgradert til noen som er spisset mot å spille midbass.
Jehnert XE200R sies å være det beste man kan velge, men de er ikke gratis. Gladen har også 8" tilpasset dette formålet som går for å være bra. Earthquake SWS er ganske vanlige å bruke, de egner seg best om man ikke skal ha en dedikert sub. Disse prøver å være subber, noe som ikke lar seg gjøre med den knøttlille kassa de sitter i. Det funker OK, men en dedikert sub blir noe helt annet.

Det finnes flere 2-veis og 3-veis kit for disse bilene. Pga. monteringsdybde i dørene kan du ikke putte inn hva som helst her heller. Søk litt rundt etter BMW-tilpassede høyttalere, det finnes endel forskjellig. F.eks. Gladen, Match og Focal har slikt. Sikkert flere også.

Bytte til ettermarkeds-spiller har jeg ikke noe greie på.
Hvis bilen har USB+Aux-interface (utstyrskode 6FL, kan også ettermonteres) så kan du kople til f.eks en slik Bluetooth dongle og spille Spotify trådløst. Det er vel ikke helt audiofil kvalitet. Men funker greit!

 

Endret av OveN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig utfyllende svar! :) Høres ut som det beste og letteste er å sikte meg inn på en bil med 676 Hifi da, ja. Men misforsto jeg eller går det da an å oppgradere suber under setet bare for å få litt mer kick i rumpa også likevel ha hovedbassen fra en ekstra subwoofer i bagasjerommet? Ettermarkedsspiller skal jeg aldri montere i E60, synes det ser helt feil ut. Så er ute etter en løsning som funker i originalspilleren tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv det minste anlegget og det spiller jo helt elendig med de originale papp høyttalarene.

Så jeg tok å skiftet ut alle og det ble helt dag og natt. Nå kan jeg endelig spille HØYT, fin lyd, ingen skurring osv ..de drives riktig nok rett fra CDspilleren og uten noe forsterker, med forsterker hadde jo det blitt enormt bra men jeg vil ikke bygge noe anlegg og da var denne løsningen veldig grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å bytte suber under setet + innstallere sub i bagasjen.
Jeg har 2 stk. SWS XI med adapterplater for BMW liggende. Kjøpte med 2 sett fra USA for noen år siden, sett #2 har bare liggi ubrukt og ikke fått rota meg til å selge dem. SWS kommer i to modeller, 2Ohm og 4Ohm. De jeg har er 2Ohm.
Hvis du er interessert kan du få dem for en grei pris. Disse koster 3000,- for 2 stk. nye i Norge.

Fant en tråd fra en med e61 som oppgraderte lyd, se her. Kansje det står noe av interesse.

Endret av OveN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har det minste anlegget i bilen så skjønte jeg at lyden ikke var "direct" men farga av en EQ i spilleren. Finnes der løsninger her som kan renske opp i dette? Har på gang en e60 men tror den har det minste anlegget da der ikke står noen kode for stereo...

vil oppgradering til CIC endre lydkvaliteten?

her er kodene

 
Vehicle information
 
VIN WBANX510X0CT60305
Type code NX51
Type 525D UL (EUR)
E series E60 (MUE)
Series 5
Type LIM
Steering LL
Doors 4
Engine M57/T2
Displacement 3.00
Power 145
Drive HECK
Transmission AUT
Colour SPACEGRAU METALLIC (A52)
Upholstery LEDER DAKOTA/SCHWARZ (LCSW)
Prod.date 2007-05-10
Vehicle upgrades
Rear view camera     Read more
 
Vehicle options
S1CA Selection of COP relevant vehicles
S1CB CO2 package
S205 Automatic transmission
S255 Sports leather steering wheel
S320 Deleted, model lettering
S339 Shadow-Line
S403 Glass roof, electrical
S423 Floor mats, velours
S428 Warning triangle and first aid kit
S431 Interior mirror with automatic-dip
S441 Smoker package
S465 Through-loading system
S481 Sports seat
S494 Seat heating driver/passenger
S4AT Interior trim finishers black high-gloss
 
Vehicle options
S502 Headlight cleaning system
S508 Park Distance Control (PDC)
S522 Xenon Light
S534 Automatic air conditioning
S544 Cruise control with brake function
S589 BMW LA wheel, star spoke 122
S609 Navigation system Professional
S612 BMW Assist
S616 BMW Online
S620 Voice control
S633 Preparation, mobile phone, Business
S698 Area-Code 2 for DVD
S6AA BMW TeleServices
S775 Headlining anthracite
P7RP Advantage package
 
Vehicle options
L801 National version Germany
S863 Retailer Directory Europe
S879 On-board vehicle literature German
S8S8 Country-specific nav. system supply
S8SA Navigation access request,country-spec.
S8SP Control unit COP
 
Vehicle options
S548 Kilometer-calibrated speedometer
S851 Language version Ger
 
Endret av RoyC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen har det minste anlegget ja, siden det ikke er noen stereokode listet.
Om du oppgraderer fra CCC til CIC så innebærer vel det ny head unit, så da kan den nye head uniten i prinsippet være satt opp til hvilken som helst av de mulige sterekodene. Det skal kun være software som utgjør forskjellen mellom head unitene når det kommer til lydbiten. En standard spiller kan altså omprogrammeres til kode 676 HiFi. Så må man kable om alt, siden du da skal ha signal fra HU til ekstern forsterker i bagasjen, og så kople denne forsterkeren til alle høyttalerne. Tror det finnes ferdige kabelkit for dette. (F.eks. technicpnp.com)

Du kan renske opp i EQ'n med en DSP. Dette er ikke for hvermansen å få satt opp bra, snakker av erfaring ;) Har brukt maaaaaaange timer på å lese meg opp/se videoer på youtube/fiple med oppsettet på DSP'n i min 3-serie, fortsatt langt fra å få det skikkelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var bilen kjøpt og i hus. Den har det minste anlegget.

Uansett hvordan jeg vender og vrir på dette så må jeg legge kabler i bilen for frontsettet til forsterker... Oppgradere høytalerne fremme (Gladen sitt extreme kit?) og event hattehyllen. Planen er også sub baki... Vil bygge dette litt skikkelig så tar nok ut setene for lettere tilgang for strekking av kabler. Men et par spm dukker da opp..

På de minste anleggene er der en fulltone (4"?) i dørene, ingen diskant samt sub under setene (6"?). Hvordan er spiller koblet til disse? Finnes der et koblingsskjema som viser hvilke kabler jeg skal finne frem? Ligger kabel til diskant klar? Eller har de org et delefilter i døren og kun et sett kabler ut i døren? Tenker bare hvor kabler må strekkes. Altsid vert styr ut i dørene så hadde vert fint om de lå klart...

Er lyd oppgraderingen verdt det med å bytte til CIC? Er CCC salgbar etterpå? Professional? Er vel neppe det, men får mye annet på kjøpe... Har CIC phonoutganger? Eventuelt hvordan kobles forsterkere til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minste anlegget har 4" i dørene forran, 6.5" under setene, 4" bak i dører eller hattehylla, ingen diskanter.
Fire kanaler ut fra HU: Front left/front right/rear left/rear right. Dette er da speaker level, de driver høyttalerne direkte.
Front left og front right går fra HU til hvert sitt element under setene, så parallelkoplet derfra ut til element i dør på samme side.

Går bare én kabel inn i hver dør. I biler med dedikert diskant så er denne koplet direkte på 4" med et enkelt delefilter i loopen. Enten må du trekke ekstra kabel inn i døra eller så må du benytte den ene kabelen som er der fra fabrikk og plassere delefilter inni døra.

Tviler på at menigmann hører forskjell på lydkvaliteten mellom CCC og CIC head unit.

Ikke phonoplugger på HU. 13 pins BMW connector.
Skal du benytte HU som den er må du sørge for å kjøpe en forsterker som kan ta speaker level input. Alternativet er å kode om HU til 676 HiFi, da får du 5V balansert utgang fra HU (samt en flat EQ). Trekk kabel, lodd på phonoplugger og plugg dem rett i en forsterker som støtter denne type input. Hvem som kan og vil kode om HU er en annen sak..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Interesangt!

Jeg har undersøkt litt men ikke funnet helt ut dette med koding av HU til 676HiFi. Skulle fått gjort dette! 

Ser at B2, Dansk hifi nå kommer med treveis sett til E60/61. Tror jeg vil teste ut dette. "Sweet like Danish" :-). Blir nok også å installere DSP. Tenkte Bit One fra Audison, men ser at B2 også her har utstyr i orden.

Skulle jeg installert CIC måte det være for å få harddisk og bluetooth overføring av musikk. Som jeg jo egentlig kan installere i CCC og. Bare HDD man da ikke får. Tenker kansje lyd via HDD er hakket bedre en via BT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
On 19.3.2017 at 16.27, Reef89 skrev:

Har selv det minste anlegget og det spiller jo helt elendig med de originale papp høyttalarene.

Så jeg tok å skiftet ut alle og det ble helt dag og natt. Nå kan jeg endelig spille HØYT, fin lyd, ingen skurring osv ..de drives riktig nok rett fra CDspilleren og uten noe forsterker, med forsterker hadde jo det blitt enormt bra men jeg vil ikke bygge noe anlegg og da var denne løsningen veldig grei.

Har det samme problemet som deg Reef. Hvilke høyttalere byttet du dem ut med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også oppgradert alle høytalerne i bilen. Og det må sies at dey virkelig er natt og dag!! Jeg hadde ingen koblingsskjema ifht om hva som var pluss og minus på kablene, men om du hører lyden er dårlig så skift polaritet på speakerne. Jeg hadde en feil på subben som gjorde at det låt helt forferdelig, men etter jeg snudde polariteten låter det som en drøm! https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/forsterkere/mtx-rt50.4m

Angående forsterker å slikt, så kan du skaffe deg en audiocontrol. Dette vil gi deg mulighet til å koble til 3 ekstra forsterkere. Jeg har ikke gjort dette enda, men har planer om det. Man stjeler lydsignal fra ett høytalerset i bilen, å sender der videre til forsterkerne gjennom audiocontrollen. 

Det finst også dedikerte basskasser designa for E60, slik at det ikke tar stor plass. Jeg vil tro du får en god del mer punch med dette, da bilradiospesialisten anbefaler RockFord Fosgate sin P2 10" element til å passe i den spesialdesignet subkassen. 

Om du oppgraderer alle høytalerene i bilen, får audiocontrol, forsterker alle sammen samt sub i bagasjen, vil jeg tro du får ett meget bra system! Jeg er strålende fornøyd med bare det nye frontsettet framme uten forsterker. Kan bare forestille meg hvor bra det blir med forsterkning og sub i tillegg. 

Jeg har snakka med en som har skifta CCC til NBT fra en F10 tror jeg. Her vil det jo sikkert være mer muligheter uten å stjele signal fra noen høytalere. Men prisen vil nok være deretter. Men med NBT får man jo mye mer muligheter som spotify integrert i spilleren med info og alt mulig. 

Etter som jeg har lest meg opp så finst det mange gode løsninger for å få god lyd i din E60! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...