Gå til innhold

Anleggsoppgradering i BMW E60?


Anbefalte innlegg

On 28.3.2017 at 1:14 AM, OveN said:

Minste anlegget har 4" i dørene forran, 6.5" under setene, 4" bak i dører eller hattehylla, ingen diskanter.
Fire kanaler ut fra HU: Front left/front right/rear left/rear right. Dette er da speaker level, de driver høyttalerne direkte.
Front left og front right går fra HU til hvert sitt element under setene, så parallelkoplet derfra ut til element i dør på samme side.

Går bare én kabel inn i hver dør. I biler med dedikert diskant så er denne koplet direkte på 4" med et enkelt delefilter i loopen. Enten må du trekke ekstra kabel inn i døra eller så må du benytte den ene kabelen som er der fra fabrikk og plassere delefilter inni døra.

Tviler på at menigmann hører forskjell på lydkvaliteten mellom CCC og CIC head unit.

Ikke phonoplugger på HU. 13 pins BMW connector.
Skal du benytte HU som den er må du sørge for å kjøpe en forsterker som kan ta speaker level input. Alternativet er å kode om HU til 676 HiFi, da får du 5V balansert utgang fra HU (samt en flat EQ). Trekk kabel, lodd på phonoplugger og plugg dem rett i en forsterker som støtter denne type input. Hvem som kan og vil kode om HU er en annen sak..

 

Hei! Dette er et gammelt emne, MEN jeg lurer veldig på hvordan man kobler seg direkte inn på høyttalerne på disse bilene. Vet du hvor nøyaktig i bilen parallelkoblingen mellom sub/dør er? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

On 10/03/2018 at 10:01 PM, Motorhavaristen said:

Hei! Dette er et gammelt emne, MEN jeg lurer veldig på hvordan man kobler seg direkte inn på høyttalerne på disse bilene. Vet du hvor nøyaktig i bilen parallelkoblingen mellom sub/dør er? :)

Jeg innbiller meg at parallellkopling er i pluggen på hver sub?! Altså at det er fire ledninger koplet inn på sub'n. 2 er signal fra HU, de 2 andre går ut til høytaler i døra. :-k Mulig jeg husker feil her..

Edit:
Den svarte pluggen på bilde er vel den som originalt plugges i sub. Her har noen da laget en jumper-sak (grønn+ledninger) for å kjøre signalet fra HU rett videre til høyttaler i døra. Sub er da koplet med nye ledninger på en ekstern forsterker.

IMG_0061.jpg.9db406e411024c68234be939ef7aadf4.jpg

Endret av OveN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Motorhavaristen said:

Takker! Sånn så det ikke ut i min bil, der var det bare to ledninger, har lest et eller annet sted at det var tilfelle for "LCI" bilene. 

 

Okey, da veit jeg jaggu ikke hvordan det er løst på din bil gitt :? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Vekker opp denne tråden, 

Jeg har en E60 2006modell med minste skjermen ( M -ask ) og uten Hifi stereo. Dermed har den ingen tweetere osv, har også hørt att denne HU (headunit) har en prefixet equalizer på utsignal, dermed ett dårlig utgangspunkt og bygge på ?

 

Jeg har gjort noe research, og det som det kommer tilbake til er slike spesialtilpasset høgtalere og subber med tilhørende forsterkere med en nokså grei prislapp.

Men mitt problem er jo da, att jeg ikke får DAB, og bluetooth er ett kort man må kjøpe ekstra og sette inn i forsterker. Mange bluetooth løsninger til desse bilene, men har dårlig trua på det kan nærme seg optimalt. 

Har da sett desse Android skjermene, desse har jo dab og bluetooth, men der igjenn så er det litt forskjellig hva folk sier om lydkvalitet på desse...

Har sett på alternativer som og sette inn en 1 eller 2 din spiller , uten og ta vekk original HU, for og beholde bla. klimakontroll.

Der er jo ei oppbevaringslomme, burde vell være mulig å få inn en 1din spiller her tenker jeg... :D 

Hadde jeg gjort det kunne jeg jo dratt signalkabler bak til en 'vanlig' forsterker, og derifra lagt kabler frem til hver høyttaler/sub. dette blir jo som det ble gjort før alt ble så 'fancy'. 

da blir det jo sikkert litt styr med oppkobling mot ratt, og muligens få lyd i pdc? uansett ikke det viktigeste. 

Hva tenker folket? hva har dere? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

@Bmwturbin Kjøp originalt 677 eller 752 og koble det opp. 677 bør du få for 4-5k fra eBay.  Det lager jo ganske greit med lyd.

det blir vell uansett dårligere enn fullt sett ifra Match inkl forsterker, som jeg tenkte og montere uansett. Men, det løyser jo ingen av problemstillingene med bluetooth/dab med bra lydkvalitet, slik jeg ser det..🤨

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

det blir vell uansett dårligere enn fullt sett ifra Match inkl forsterker, som jeg tenkte og montere uansett. Men, det løyser jo ingen av problemstillingene med bluetooth/dab med bra lydkvalitet, slik jeg ser det..🤨

 

Android-skjerm gir deg DAB og Bluetooth. Lyden går gjennom original HU via AUX, og videre til ettermontert forsterker. Eventuelle lydproblemer med AUX kan løses ved å koble en DAC mellom Android-skjermen og AUX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
På 28.3.2017 den 1.14, OveN skrev:


Ikke phonoplugger på HU. 13 pins BMW connector.
Skal du benytte HU som den er må du sørge for å kjøpe en forsterker som kan ta speaker level input. Alternativet er å kode om HU til 676 HiFi, da får du 5V balansert utgang fra HU (samt en flat EQ). Trekk kabel, lodd på phonoplugger og plugg dem rett i en forsterker som støtter denne type input. Hvem som kan og vil kode om HU er en annen sak..

 

Heisann. Fyrer opp tråden litt her. Akkurat kjøpt meg en 07 525D med S609A navigasjonen. Men selvfølgelig med den minste lydpakka. Nå har d seg sånn, at en vil kode spillerrn for meg. Og da blir d til 676. 

Spørsmålet mitt er da: åssen ser den balanserte utgangen ut? Kan jeg få skaffet d på noen vis? Ser jo d her at man lodder på phono på andre enden, men den må jo inn i spilleren også 😜

Endret av bmw520
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Spørsmålet mitt er da: åssen ser den balanserte utgangen ut? Kan jeg få skaffet d på noen vis? Ser jo d her at man lodder på phono på andre enden, men den må jo inn i spilleren også 😜

Det er utgangene fra spiller til høyttalerne som endrer karakter etter koding til hifi 676. Disse kablene må kuttes og påsettes RCA-kontakter til ekstern forsterker (hvis du ikke vil klippe i originale kabler kan du kjøpe kontakter på ebay for plug and play, eller kjøpe ferdig kabelnett).

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 25.7.2019 den 1.12, Basse Lusk skrev:

Det er utgangene fra spiller til høyttalerne som endrer karakter etter koding til hifi 676. Disse kablene må kuttes og påsettes RCA-kontakter til ekstern forsterker (hvis du ikke vil klippe i originale kabler kan du kjøpe kontakter på ebay for plug and play, eller kjøpe ferdig kabelnett).

Beklager sein tilbakemelding. 

Har lest noe om at disse balanserte utgangene gir ut mye spenning🤔, og d er ikke bra på en vanlig forsterker,  dem vil nok ikke ha så mye mer en 5-7v. Er dette noe du har prøvd selv, så at du vet d funker? 😁 ang å lage kabler fikser jeg, men har ikke snøring på åsse  de balanserte utgangene er. Er er det 3 ledninger pr kanal, som kommer ut via original ledningsnett da eller?  🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...