Gå til innhold

BMW 523ia spørsmål


Torbmikkel
 Share

Anbefalte innlegg

Hei og takk for ett bra forum!

Jeg har kjøpt meg en BMW 523ia touring (bensin) 1998 modell. Jeg byttet jobb og trengte umiddelbart en jobb bil og da jeg har hatt en 520D 02 modell var vel kjøpet mer med hjertet :-), men kona mener jeg er kommet i 40års krisen......

Bilen er kjørt 300.000 men alt virker stivt og fint og motoren maler vakkert og fint. Har også kjørt 1000 km på en uke og bilen bruker hverken olje eller vann så det er bra, men er noe tørst. Ligger på rundt 0,9 på langkjøring og godt over literen på blandet kjøring. Bilen har noen skrammer her og der men den er jo snart 20 år!

Det som jeg har merket er når jeg kjører vanlig og slipper gassen så ligger bensinmåleren fortsatt rundt 0,2 og øker av og til ett kort øyeblikk opp mot 1,5 når jeg bremser ned til stopp. Når jeg kjører på cruise control så gjør ikke bilen dette. Jeg kan også sette den over i sport og da går måleren til 0. Jeg merker også at når jeg setter bilen i gir og slipper bremsen så ruller den avgårde med en gang, selv i oppoverbakke. Er det noe som kan justeres?

ellers så skjedde det noe med tenningsnøkkelen i dag. Jeg skulle starte og kunne vri nøkkelen rundt og rundt og måtte "presse" nøkkelen inn for å vri om starten. Er dette ett kjent problem?

Det som jeg vet ikke virker er vindusvisker og spyler bak samt park sensor. Park sensoren begynner å hyle med en gang jeg setter den i revers.

Jeg mangler også innerskjerm i venstre bak skjerm og en kraftig bulk i høyre frem skjerm, så om noen har dette til salgs er jeg klar til handel.

Ellers virker alt i bilen, helt fantastisk! Men om dere har noen tips som jeg må/bør sjekke så må dere gi beskjed. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parksensor som konstant piper bak er mest sannsynlig gåen sensor. Sett bilen i revers og be noen holde inne bremsen. Så går du bak og hører på hver enkelt sensor. Skal være en liten elektrisk lyd. Om en av dem er helt stille så har du synderen :) Ellers er det ganske vanlig at den går litt av seg selv når du slipper bremsen, men du kan jo prøve å justere wire på gasspjeld kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke høre på de. Tørk først av de og legg fingeren veldig svakt inntil, og hvis du kjenner en svak pulsering så fungerer sensoren :)

Ang det med at bilen går litt av seg selv, er ikke det normalt da? Så og si alle bilene jeg kjører med automat beveger seg når du slipper bremsen. I drive eller revers såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, DanielStance skrev:

Ang det med at bilen går litt av seg selv, er ikke det normalt da? Så og si alle bilene jeg kjører med automat beveger seg når du slipper bremsen. I drive eller revers såklart.

Ja, men skal jo stå ganske stille i oppoverbakke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, DanielStance skrev:

Trenger ikke høre på de. Tørk først av de og legg fingeren veldig svakt inntil, og hvis du kjenner en svak pulsering så fungerer sensoren :)

Ang det med at bilen går litt av seg selv, er ikke det normalt da? Så og si alle bilene jeg kjører med automat beveger seg når du slipper bremsen. I drive eller revers såklart.

Jo du har jo riktig når det gjelder at den skal gå frem eller tilbake, men den er liksom så veldig "på" hvis du skjønner hva jeg mener. Andre biler er liksom litt "late" og du må gi litt mer gass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Gabz skrev:

Ellers er det ganske vanlig at den går litt av seg selv når du slipper bremsen, men du kan jo prøve å justere wire på gasspjeld kanskje. 

Jeg har kun skrudd på en 1976 Land Rover serie 3, så da lurer jeg på hvordan jeg justerer denne wiren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, DanielStance skrev:

Det med tenningslåsen er et vanlig problem på tidlig årgang av E39 ja.

Er det noe jeg kan gjøre eller må den byttes? blir dette verre og verre? Risikerer jeg å ikke få start på den etter hvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Gabz skrev:

Ja, men skal jo stå ganske stille i oppoverbakke. 

Kommer vel ann på bakken da :P

11 minutter siden, Torbmikkel skrev:

Jo du har jo riktig når det gjelder at den skal gå frem eller tilbake, men den er liksom så veldig "på" hvis du skjønner hva jeg mener. Andre biler er liksom litt "late" og du må gi litt mer gass. 

Ja jeg skjønner :) Eneste bilene jeg har opplevd å være veldig på/litt nøkkete er diverse VW, men de har jo DSG kasse så det er jo noe annet igjen hehe.

7 minutter siden, Torbmikkel skrev:

Er det noe jeg kan gjøre eller må den byttes? blir dette verre og verre? Risikerer jeg å ikke få start på den etter hvert?

Den bør du bytte ja. Såvidt jeg vet så blir det til slutt til at tenningen blir stående i 2. hakket og tenning går ikke av eller noe i den duren. Husker ikke helt.

Men jeg anbefaler deg å få den byttet :) Hvis man bestiller gjennom BMW (evt GS Verksteder) så får man tenning som passer til den nøkkelen du har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Torbmikkel skrev:

Jeg har kun skrudd på en 1976 Land Rover serie 3, så da lurer jeg på hvordan jeg justerer denne wiren?

Demonter innsugsbelgen sånn at du har god tilgang også ser du det nok. Du bare skrur på en sånn strammeskrue så velger du hvor slakt du vil ha det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21.3.2017 at 13.55, orala skrev:

Denne motoren skal vel ha et spesifikt turtall på tomgang i N. På min 525 med manuell er det ca 800-850, så det er vel i nærheten av det samme på en med automat.

Turtallet er fint og ligger jevnt på tomgang på rundt 800 og motor jager ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nytt spørsmål. Når du velger et gear, kan gjerne være D, gir fuel control på litt ekstra slik at det er derfor den er hissig på å kjøre? Slik er det på min Chevrolet Tahoe med automat og på BMW med manuell er det også autothrottle når clutchen kommer ut og motoren blir tvunget under normal tomgang. På litt mer primitive vogner, Camaroen min f eks, dropper turtallet når man velger et gear. Automat selvsagt. Kanskje den gir på for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...