Gå til innhold

Er det mye å spare på å ta service i Tyskland? evt. hvor? - BMW F10


BimmerFan!
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen min skal på service om ikke så veldig mange kilometer. Det som er på agendaen er motoroljeservice, vehicle check og rear brake pads. Skal også muligens bytte begge motorfester foran (9000 kr).  Jeg frykter at dette her kommer til å bli en veldig dyr service.

Så da tenker jeg at tyskland vil være billigere, da jeg uansett skal på besøk i Frankfurt etter sommerferien. Hvordan skal jeg eventuelt gå fram? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk montert originalt utsvingbart tilhengerfeste i Tyskland, og betalte rett i underkant av 15.000 kroner for dette, i motsetning til 25.000 kroner som Bavaria skulle ha i Norge. Basert på min erfaring er også deleprisen omtrent halvparten, muligens noe mer nå grunnet valutakursen. Så jeg vil anta at du sparer rundt 40% på en service.

Da jeg skulle montere hengerfeste sendte jeg bare en mail ned på forhånd og fortalte hva jeg ville, hvilke deler jeg trengte og hva som skulle gjøres, samt hvilken dag jeg ville ha service, så ble det ordnet. Gikk knirkefritt :) Jeg forhørte meg med flere BMW-verksted, prisen svingte noe, men ikke veldig.

Om du bare skal ha oljeservice, vehicle check og bytte av bremseklosser bak så er nok ikke det så fryktelig dyrt her i Norge heller. Antakelig rett under 10.000 kroner på Bavaria uten rabatter, anslagsvis 25-30% billigere på et annet verksted her i landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Walkabout skrev:

Jeg fikk montert originalt utsvingbart tilhengerfeste i Tyskland, og betalte rett i underkant av 15.000 kroner for dette, i motsetning til 25.000 kroner som Bavaria skulle ha i Norge. Basert på min erfaring er også deleprisen omtrent halvparten, muligens noe mer nå grunnet valutakursen. Så jeg vil anta at du sparer rundt 40% på en service.

Da jeg skulle montere hengerfeste sendte jeg bare en mail ned på forhånd og fortalte hva jeg ville, hvilke deler jeg trengte og hva som skulle gjøres, samt hvilken dag jeg ville ha service, så ble det ordnet. Gikk knirkefritt :) Jeg forhørte meg med flere BMW-verksted, prisen svingte noe, men ikke veldig.

Om du bare skal ha oljeservice, vehicle check og bytte av bremseklosser bak så er nok ikke det så fryktelig dyrt her i Norge heller. Antakelig rett under 10.000 kroner på Bavaria uten rabatter, anslagsvis 25-30% billigere på et annet verksted her i landet...

Hvis det ikke koster mer enn ca. 10 000kr her i Norge så er det ingen grunn for min del å ta den servicen i Tyskland. Jeg har forstått det slik at den vehicle check servicen er veldig dyr, men det er vel sikkert når de har funnet noe feil med bilen. 

Går det greit å skrive til de på engelsk, eller er det tysk som gjelder? :) 

Tusen takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg utgangspunkt i min egen bil, som skal på hovedservice i mai, så fikk jeg pris på 8000kr ( alle filter og motorolje skal byttes)  hos BMW. 

En GS partner skal ha 2800kr for jobben, også kommer filter(1361,25kr hos Koed til din bil) og olje( 763,75kr hos Koed) 

Klosser bak tar ca en time. Dvs ca 1250kr pluss 1036,25 kr for klosser og slitasjevarsler også hos Koed. 

Alle delene er alternative deler og regnestykket forutsetter at verkstedet kun utfører jobben og ikke leverer deler :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, BimmerFan! skrev:

Hvis det ikke koster mer enn ca. 10 000kr her i Norge så er det ingen grunn for min del å ta den servicen i Tyskland. Jeg har forstått det slik at den vehicle check servicen er veldig dyr, men det er vel sikkert når de har funnet noe feil med bilen. 

Går det greit å skrive til de på engelsk, eller er det tysk som gjelder? :) 

Tusen takk for svar :) 

Skal se på prisene i bilpermen min senere og se hva dette kom på da jeg gjorde det samme tidligere. Sender deg en PM da :) 

Jeg skrev på engelsk, gikk helt fint det. Men laget et lite summary i stikkordsform på tysk (basert på Google Translate) bare for å være på den sikre siden også ;) 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å reise til Albert Bauer i Flensburg, de snakker Dansk og skjønner Norsk. Mine foreldre har pleid å bruke dem, veldig fornøyd med priser og service. Burde har brukt dem selv også, men der er liksom så lett å bare stikke innom Bavaria med bilen. Så lukker man heller øynene for de ekstra tusenlappene det koster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Walkabout skrev:

Skal se på prisene i bilpermen min senere og se hva dette kom på da jeg gjorde det samme tidligere. Sender deg en PM da :) 

Jeg skrev på engelsk, gikk helt fint det. Men laget et lite summary i stikkordsform på tysk (basert på Google Translate) bare for å være på den sikre siden også ;) 

Det hadde vært supert! :D

Tusen takk :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det beste er å reise til Albert Bauer i Flensburg, de snakker Dansk og skjønner Norsk. Mine foreldre har pleid å bruke dem, veldig fornøyd med priser og service. Burde har brukt dem selv også, men der er liksom så lett å bare stikke innom Bavaria med bilen. Så lukker man heller øynene for de ekstra tusenlappene det koster...

Tusen takk for tipset ! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk pris på 900 kroner for vehicle check på merkeverksted. Høres billig ut, men er helt sikkert dyrt ut fra det som blir gjort. Etter som jeg forstår er vehicle check bare en visuell inspeksjon av dempere, diverse lager, væsker og karosseri. Stort sett det man gjør selv hver høst og vår. Den virkelige prisen kommer naturligvis dersom de finner noe som må utbedres. Det er den jobben du kan spare noe på å utføre i utlandet. Altså ta inspeksjonen her, få prisoverslag med detaljert beskrivelse av hva de mener bør gjøres, så kan du eventuelt bestille time for dette i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Basse Lusk skrev:

Jeg fikk pris på 900 kroner for vehicle check på merkeverksted. Høres billig ut, men er helt sikkert dyrt ut fra det som blir gjort. Etter som jeg forstår er vehicle check bare en visuell inspeksjon av dempere, diverse lager, væsker og karosseri. Stort sett det man gjør selv hver høst og vår. Den virkelige prisen kommer naturligvis dersom de finner noe som må utbedres. Det er den jobben du kan spare noe på å utføre i utlandet. Altså ta inspeksjonen her, få prisoverslag med detaljert beskrivelse av hva de mener bør gjøres, så kan du eventuelt bestille time for dette i Tyskland.

900kr var jo veldig billig, men som du sier så er det selve utbedringene av feilene som de finner som er dyrt. 

5 timer siden, andreaskarm skrev:

Jeg sjekka pris en gang tidligere, og da var ikke prisforskjellen alt for stor. Da sjekket jeg Bavaria, kontra albert bauer i flensburg. Sjekket også ett verksted på Nurburgring, og de var halve prisen. 

Må nok forhøre meg litt rundt om kring for å finne ut hvor det er billigst :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, stoltbmwelsker skrev:

Man sparer ikke veldig mye altså hvis det kun er vanlig service når man regner med kostnadene det tar å reise ned osv. Skal du derimot ta stor Reprasjon, lakkering+++ så lønner det seg helt klart. 

 

Saken er det at vi skal ned dit uansett. Skal på besøk i Frankfurt. Vi får se hva jeg får av pris i Norge først :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, BimmerFan! skrev:

Saken er det at vi skal ned dit uansett. Skal på besøk i Frankfurt. Vi får se hva jeg får av pris i Norge først :) 

Da er saken annerledes :) da ville jeg nok gjort det uten tvil. Kan hende de må utbedre mer enn du tror nå og.  Tok selv stor service en bil med utbedring på girkasse, samt lakkering av panser, fanger og tak.  Sparte betydelig på dette i tyskland med innregnet reise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte BMW verksted i Niebull, og dette er endel rimeligere enn Flensburg. Ulempen er at det er ett mindre verksted, og de har ikke like mye deler på lager som de store verkstedene i Flensburg. 

Flensburg ligger nordøst og niebull ligger nordvest 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...