Gå til innhold

wastegate "jager" 525dat e39


teexeln
 Share

Anbefalte innlegg

Når bilen står på tomgang å mest når den er kald/rett etter oppstart, så ser jeg at armen på wastegaten står å lukker og stenger av og til. Jeg hører da samtidig at eksoslyden forandrer seg når dette skjer. 

Får opp feil på "boost pressure sensor" i inpa. Merker også noen ganger (mest når kald/rett etter oppstart) at den har litt "av på effekt" ved pådrag, altså den ikke drar rett fra bunn.

Tror dere det er den sensoren/ventilen, som det blandt annet går en vakumslange til wasgate fra som er orsaken? Vet det er en sensor bake på innsuget som også har med turbotrykk å gjøre. Men med denne feilmeldingen og disse symptomene, hvilken sensor er det da snakk om?

Bilen er en 03mod. 525dat e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er Map sensor som sitter bak på innsuget som er problemet. At akkurator på turbo driver å jobber hele tiden kan sikkert skyldes at den får feilaktige avlesninger fra map sensor og deretter prøver å justere vnt for korrekt ladetrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel kanskje begynne med å bytte denne da. Nytter vel ikke å rense? i så fall, hva med?

Men ser det er en sensor/ventil som det går to slanger ut av, der den ene slangen går til wastegate og den andre til en liten tank, men vet ikke hva denne sensoren gjør eller kalles for.

Litt pussig siden det er mest rett etter oppstart når den er kald. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din turbo har ikke wastegate, den justerer ladetrykk ved å vri vingene, det kalles vnt turbo.  Ventilen med 2 vacuumslanger er den som styrer vnt. Tanken er en vacuumtank, den andre slangen går ut til solenoiden som styrer styrer vingene i turboen. 

Du kan jo prøve å rense mapsensor først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...