Gå til innhold

Tett veivhusventilasjon 320d 2006


bmwe91
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde oppe panseret på min 2006 modell 320 d. Og oppdaget en del olje svetting fra turboslanger. Det var såpass mye fra den nederste at bunn dekselet også har blitt tilgriset.Kikka litt på veivhus filteret og der var det spor av rimelig fersk og "fuktig" olje. Jeg mistenker tett veivhus ventilasjon, men jeg lurer på om det kan være andre ting en filteret som går seg tett på disse bilene, siden det ikke er så fryktelig lenge siden dette ble byttett. Noe  som har erfaringer med lignende problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da er jo saken grei. Da er det vel bare til å bestille inn delene og ta full service på den, selv om det egentlig er noen km igjen til den egentlig skal tas. Kjøpte veivhusfilter på Mekonomen sist gang. Burde jeg heller godt for et originalt et eller er mekonomen godt nok?

Spoiler

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23.3.2017 at 7.08, bmwe91 skrev:

Hadde oppe panseret på min 2006 modell 320 d. Og oppdaget en del olje svetting fra turboslanger. Det var såpass mye fra den nederste at bunn dekselet også har blitt tilgriset.Kikka litt på veivhus filteret og der var det spor av rimelig fersk og "fuktig" olje. Jeg mistenker tett veivhus ventilasjon, men jeg lurer på om det kan være andre ting en filteret som går seg tett på disse bilene, siden det ikke er så fryktelig lenge siden dette ble byttett. Noe  som har erfaringer med lignende problem?

2006mod? Har denne fortsatt 150hk? Eller er det en 163hk? 150hk har motor M47TUD20, mens 163hk har motor N47. På N47 så vet jeg rett og slett ikke hvor veivhusventilasjonsfilteret er. På den eldre M47, så står den rett oppå toppen og er superenkelt å bytte. VV-filteret byttes hver 3 oljeskift hvis man bytter på hver 10000km. Anbefaler det. Kjører man LL-olje og 25000km intervaller, ja da bør man skifte VV-filteret hver gang.
Oppdages oljelekkasje, så anbefaler jeg at man får skiftet slangene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har en M47 motor med 163 hester. Har pleid å bytte oljen etter rundt 15-20 000 km. Intervallet på min er 30 000, men har aldri vert i nærheten av det. Filteret var ikke noe problem å bytte, og jeg har gjort det før for ca 50 k siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Daniel80 skrev:

Jeg ville ihvertfall ikke kjørt en meter med bilen hvis veivhusventilasjons filteret er tett. Tett filter er som å be om turbo havari!

Det er jeg fullt klar over, tok full service på den forrige uke og bytta blant annet veivhus filteret. Tok også motorvask på bilen, og etter en ukes kjøring er det fortsatt tørt og fint i motorrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...