Gå til innhold

Varmen i kupeen kommer og går!


Kallekarlsen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, trenger innspill til en feil på varmluft i kupeen på en 2005 modell E61 520D, som er utstyrt med webasto. Bilen er ikke min, men jeg hjelper en kompis i søken etter svar.

Dette har pågått en stund, og det er byttet alt som har med kjøling å gjøre i motoren, utenom radiator og varmeregisteret som er sjekket. Temperaturen i motoren er der den skal være.

Varmeapparatet fungerer som normalt helt til motoren når et turtall på rundt 1700, da forsvinner varmen. Så kommer varmen tilbake igjen når motoren når et turtall på rundt 2300. Men, det er ikke alltid at varmen kommer tilbake, noen ganger må motoren stoppes helt og la den hvile litt før den kommer tilbake.

Bilen har nettopp vært inne på bmw hvor de målte temperaturen i motoren, byttet termostat og luftet systemet, men feilen forsvinner ikke. Bmw skjønner ikke hva som kan være feil, og har lagt feilen inn som et case i systemet for å se om noen kan hjelpe.

Er det noen her inne som kan gi oss et hint om hva som kan være feil.

-Kenneth 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Jeg vet nøyaktig hva som er feil!

Jeg gjorde samme tabben når jeg holdte på å ettermontere webasto på min!

Tur og retur på kjølesystemet er skiftet om hverandre. Hvor da aner ikke jeg, men jeg antar det er del nr 4 og 6 på punkt 12 eller del nr 4 og 6 på punkt 13.

https://drive.google.com/file/d/0B-5KtFtiv6tFTVpYa05OemhvMGc/view?usp=drivesdk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for forslaget Otis, du traff rimelig bra. Da han kjøpte bilen fungerte ikke webastoen, og når han fikset den ble det kjøpt en uoriginal pumpe som ble montert feil. Etter å ha byttet om på slangene fikk han god og stabil varme i kupeen under en liten tur i kveld. 

Han har vært utrolig frustrert over denne feilen, så du har gjort en kar veldig glad i kveld 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var artig å høre kompisen på telefon i går kveld gå gjennom rekken av symptomer en slik feilkobling kan gi, og når lyset gikk opp for han at det var nok der feilen lå. Etterpå kom vi til den konklusjonen at vi ikke hadde funnet feilen uten å få et hint om hvor feilen kunne ligge. 

Han forklarte litt i dag om hvor det gikk galt. Han kjøpte sirkulasjonspumpe fra volkswagen som ser identisk ut, men på volkswagen skal den monteres opp ned i forhold til bmw, og når han ikke sjekket pilene som viser retning på sirkulasjonen så var feilen et faktum. Det var en helt vanvittig feil å få, for symptomene peker i alle retninger, og derfor har det gått i vei mye penger på bytting av deler det ikke var noe feil på.

Nå er jo denne feilen lagt inn som et case i bmwsystemet, så det sitter nok noen kloke hoder hos bmw og klør seg i hodet over denne 😂

Takker så mye for hjelpen. Det viser seg at det er mye hjelp å få på nettet 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...