Gå til innhold

Pålitelig billig 5er BMW


minim
 Share

Anbefalte innlegg

Det store spørsmålet er dom topic sier. Kan man kjøpe en gammel 5er BMW til gibortpris (under 30k) som samtidig vil være pålitelig? Denne skal primært kun brukes til jobb pendling mellom hjem og flyplass så det må være noe billig greier som bare kan brukes opp. Bilene blir mishandlet på flyplass parkeringen og man nå påregne en bulk eller to i uken så derav billig bil til sånt. 

Har garage med bukk og kan kjøpe bil med f.eks havarert topp pakning eller mangler til en EU kontroll og lignende, men skruingen må være quickfix og så varig. Orker ikke en bruksbil som står mer på bukken enn på veien.

En bonus om den kan trekke så tung som mulig tilhenger. Helst 3500kg, men over 2000 er innafor. 

Poloen har vært genial til dette bruket, men den har ikke hengerfeste :S Om noen har noe de vil bytte inn i en polo med mellomlegg fra meg så lytter jeg. Min er EU-godkjent i går uten feil og mangler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor ikke? Jeg vil da tørre å påstå at eldre 5 serier er pålitelig. Både E34 og E39.

Direkte problemfri er de nok ikke, men går stort sett i småtterier som jeg vedder på at du klarer å ordne om det skulle skje.

Jeg kjøpte en lurvete 520i E39 rett før vinter for under 20k og den starter hver dag uansett hva. Har hatt, eller har fortsatt litt problemer med fusking men ellers en pålitelig bil :)

E34en jeg hadde startet alltid og var null problem med. Eneste gangen den ikke startet var fordi batteriet var stein dødt :P

Som du sikkert har sett så får man jo E39 kastet etter seg, så burde ikke vært noe problem å finne en :)

Endret av DanielStance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 er greie biler, men du får ikke mer enn 2000kg på kroken.

Jeg ville valgt en facelift, både fordi de ser bedre ut, men de er også bedre beskyttet mot rust. Da er det snakk om 2001 eller nyere. I tillegg har de et bedre diagnosesystem.

520d er nok det billigste alternativet med tanke på forbruk og driftsutgifter, men de har ikke allverdens med krefter og ble ikke levert med automat hvis det er av betydning.

I forhold til bensinvariantene, kom 520i fra 2001 (eller 2000?) med 2.2 og 170hk, mot 150hk på de tidligere modellene. Det er stortsett de samme problemene som går igjen uansett hvilken bensinmotor du velger.

Det viktigste du sjekker på disse bilene er rust, ulyder fra motor (du skal kunne kjenne et svakt vakuum fra oljepåfyllingen når påfyllingslokket er av) at alle knapper og dørhåndtak virker, ingen ulyder eller vibrasjoner fra understell.

Min påstand er at alt på disse bilene kan fikses for en hobbymekaniker med youtube for hånden.

 

Jeg ville også vurdert en 2006-2007 1serie eller 2002-2004 3serie (begge med diesel) til pendling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en 5-serie til under 30 000,- være pålitelig? Ja, i aller høyeste grad. Jeg har nå kjørt min E34 520i i fem år uten større påkost, har byttet noen slitedeler og tatt servicer selv. Ingen annen bil kombinerer driftsikkerhet og komfort så bra til en så liten penge som en gammel 5-serie. 

Men vær nøye på hva du velger, E34 er definetivt det beste valget men den begynner å bli gammel samt at det er vanskelig å finne gode biler i ditt budjsett. Jeg ville sett etter en E39, gjerne en 523i med ikke allverdens utstyr. Gå etter de kjedelige bilene som har hatt eldre eiere, det er ofte disse som er best vedlikeholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 520d for under 30k. Beste kjøpet vil jeg si. Er denn bra for rust så ka  du skru det meste selv på en slik. Men 3500kg hengervekt håper jeg du vet at hverken 5 serie eller vanlig personbil har. Og ikke til prisen du sier. Vi snakker land cruiser og x5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...