Gå til innhold

Bækkmann's 530D F10 M-Sport - Solgt


 Share

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Daniel. skrev:

Ble bra med sot og ambient lighting :D Skulle hatt noe sånt i E90en min, men tror kun E92 fikk sånn som gikk langs dører :(

Så forsåvidt greit ut med de senterkoppene som står på nå.

Hva skjer med denne framover da? :)

Fått litt lyst på F10 jeg også, men det får vente til jeg har råd til riktig motor. :P

Takker for god tilbakemelding! :D 

Synes virkelig en F10 er en 6'er verdig. Det er jo ikke så ille priser på en 525d fra 2010-2012 med N57 Motoren som står i 530d :) Det er vel mest motorkraft for pengene vil jeg tro.

Det som skjer videre med bilen er ettermontering av LCI M-Sport ratt! :D Også oppdaget jeg at det er med varme i rattet jeg kjøpte, og da må jo nesten det på plass også! :D 

Oog jeg har kjøpt nytt speil, så det blir intergrert garasjeportåpner :) Det speilet støtter i tillegg automatisk nedblending, alarm og fjernlys assistent såå.. Det baller på seg! Må garantert ha hjelp til ettermontering av fjernlysassistent og alarm om det blir aktuelt men.. Det er jo arti å ha delen liggende, så har jeg noe å pusle med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bækkmann skrev:

Takker for god tilbakemelding! :D 

Synes virkelig en F10 er en 6'er verdig. Det er jo ikke så ille priser på en 525d fra 2010-2012 med N57 Motoren som står i 530d :) Det er vel mest motorkraft for pengene vil jeg tro.

Det som skjer videre med bilen er ettermontering av LCI M-Sport ratt! :D Også oppdaget jeg at det er med varme i rattet jeg kjøpte, og da må jo nesten det på plass også! :D 

Oog jeg har kjøpt nytt speil, så det blir intergrert garasjeportåpner :) Det speilet støtter i tillegg automatisk nedblending, alarm og fjernlys assistent såå.. Det baller på seg! Må garantert ha hjelp til ettermontering av fjernlysassistent og alarm om det blir aktuelt men.. Det er jo arti å ha delen liggende, så har jeg noe å pusle med.

Ja jeg har kjørt litt forskjellige F10/11 og syns de er best med 6'er :) De tidligste 525d er vel begynt å bli grei pris på, men de er vel ofte ikke så supergodt utstyrt. Så tror ikke det blir noe før jeg har råd til 525d+ med M-Sport og litt utstyr :P  Sikler veldig på 535i, men de er jo fortsatt ganske dyre.

Ah, det blir bra :) Rattvarme er nok kjekt å ha ja.

Hehe høres ut som du har litt å holde på med ja ;) Men kjekt er det nok! Sikkert mye enklere å ettermontere ting på disse sammenlignet med E39 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Daniel. skrev:

Ja jeg har kjørt litt forskjellige F10/11 og syns de er best med 6'er :) De tidligste 525d er vel begynt å bli grei pris på, men de er vel ofte ikke så supergodt utstyrt. Så tror ikke det blir noe før jeg har råd til 525d+ med M-Sport og litt utstyr :P  Sikler veldig på 535i, men de er jo fortsatt ganske dyre.

Ah, det blir bra :) Rattvarme er nok kjekt å ha ja.

Hehe høres ut som du har litt å holde på med ja ;) Men kjekt er det nok! Sikkert mye enklere å ettermontere ting på disse sammenlignet med E39 :D

535i er dyr ja, var fast bestemt på bensinbil selv. ..Før jeg prøvde den jeg har nå[-(

Tja, enkelt og enkelt.. Alt er enkelt når man kan det! :D Synes E39 var en enklere bil å ettermontere på. Men tror det er fordi at det ligger så uendelig mye verdifull info rundt omkring på nettet. F-modellene er noe for nye til at hvem som helst begynner å plukke på de. 

Sto på jobb å ettermonterte Ambient Light forrige helg. Kollegaen som passerte i det jeg hadde demontert alt av dørtrekk  mente jeg var sprø som plukket ned bilen som var så ny :D:D 

 

Endret av Bækkmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bækkmann skrev:

535i er dyr ja, var fast bestemt på bensinbil selv. ..Før jeg prøvde den jeg har nå[-(

Tja, enkelt og enkelt.. Alt er enkelt når man kan det! :D Synes E39 var en enklere bil å ettermontere på. Men tror det er fordi at det ligger så uendelig mye verdifull info rundt omkring på nettet. F-modellene er noe for nye til at hvem som helst begynner å plukke på de. 

Sto på jobb å ettermonterte Ambient Light forrige helg. Kollegaen som passerte i det jeg hadde demontert alt av dørtrekk  mente jeg var sprø som plukket ned bilen som var så ny :D:D

Ja de går jo fra 450k og oppover så.. Ganske dyrt :lol: Men ja, ser den :) Blir ikke skuffet av diesel 6'erene :) Hadde vært godt fornøyd med en 530d/535d også!

Joda, det er sant :) Men enkelte ting krever vel kanskje litt mer på E34/E39 da det kanskje ikke er like "elektrisk" som på nyere. F.eks ettermontering av cruise control.

Haha, ja sikkert noen som får litt sjokk av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎17‎.‎08‎.‎2017 at 22.35, Bækkmann skrev:

6WA Speedometer montert!

Etter at jeg fant et 6WA Speedometer hos huggern til en fornuftig pris så klarte jeg ikke å dy meg. Med god hjelp fra retrofitgarasjen så ble dette knall bra! :D Løftet interiøret vesentlig. Hadde vel egentlig tenkt å montere 6WB (Trodde jo først det var det jeg kjøpe også:stupid:) Men siden det er så utrolig mye dyrere så blir det lagt på is for øyeblikket. Siden det kun er visuelle forskjeller så lever jeg godt med 6WA også. :) Utvidet skjerm i speedo med mer info på samme tid er helt genialt. Kan nå ha navigasjon info med gatenummer og alt, samtidig som man bytter sang / radiokanal, uten at det overlapper hverandre. Tidligere så falt navigasjonen bort ved bytte av sang med ratt kontrollen. 

Forelsket meg mest i dag/natt modus. Har alltid likt det orange lyset i BMW interiør, men hvit på dagtid virker noe skarpere, og litt mer moderne. Samtidig så får man det nydelige orange lyset på kveldstid. Synes dette gløder mye mer enn standard speedometer. Helt fantastisk, får ikke sagt det nok. :D 

Dagmodus

5995fcff31469_6WADag.thumb.jpg.66d285e6d9e0ecf2140b9e435bc965b4.jpg

 

Du har ikke tilfeldigvis delenummer på 6WA? Vet du om man må ha forskjellig instrumentpanel om man har HUD eller ikke? :) Lyster litt på denne oppgraderingen selv merker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7.2.2018 at 11.59, papertiger skrev:

Virkelig fine oppgraderinger du har gjort her - og kjekke felger! Hvordan er kvaliteten på disse Veemann felgene? Ser det ligger ute litt annonser på finn.

Takk for det! :D Vet ikke helt hva jeg skal svare på det egentlig. Felgene er fine å se på, pen i lakken og ser jo bra ut. Forhandleren skrøt jo selvfølgelig av de. Kjørte med de i bare 2,5 måneder før det ble vinterdekk, men jeg har ingenting negativt å si nei :) 

On 7.2.2018 at 12.19, Walkabout skrev:

Du har ikke tilfeldigvis delenummer på 6WA? Vet du om man må ha forskjellig instrumentpanel om man har HUD eller ikke? :) Lyster litt på denne oppgraderingen selv merker jeg!

6WA Instrumentet har delenummer 62109312040. Mener å ha hørt at det finnes instrumentpanel for biler med / uten HUD. Mener å huske at mitt instrumentpanel har en kontakt som ikke er i bruk. (HUD) Tror ikke det har noe å si om det er bergenet for biler med HUD. Troor jeg. Dette tørr jeg ikke garantere! Da må du høre med en av guruene våre :P 

On 7.2.2018 at 15.59, Fredrik 90 skrev:

Dette var interessant, kunne jo tenkt meg å oppgradere til ett slikt speedometer selv. Hvordan ble det med kilometerstanden, ble den riktig?

Km. Stand ble riktig vettu. Den lagres tre forskjellige steder i bilen. Tror det er i hjernen ,nøkkelen og speedometeret. Skal man ettermontere 6WA, så må instrumentet nullstilles. Dette innebærer å nullstille en eeprom chip tror jeg, og er langt utenfor min komfort-sone. Nullstiller km.stand og sikkert VIN nummer. SweetBMW tok på seg jobben med dette. :) 

Hvis speedometeret ikke nullstilles, da driter du skikkelig på draget. Bilen vil alltid overskrive km. stand med den høyeste verdien den finner. Si at du monterer et 6WA panel som sto i en bil som hadde gått 850.000km, da vil km stand overskrides til 850.000km. Og DET vil vi jo ikke! 

Presiserer igjen at dette er noe jeg ikke kan 100%. Fikk utrolig god hjelp av SweetBMW. ;) 

Endret av Bækkmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCI M-Sportratt på plass! :D 

Legger ved bilder og noen instruksjoner slik at nestemann kanskje spekulerer litt mindre enn det jeg gjorde :) 

image.thumb.png.a51306a2d777e1f1c2deb4cfb9c9b004.png

 

Hadde demontert rattet på forhånd for å orientere meg litt. Siden jeg skulle ha girhendlene så måtte disse bestilles separat, og jeg måtte ha nytt ledningsnett og bakdeksel med hull for selve hendlene.

image.thumb.png.ef142efe28414d294c9ab49aeeafe338.png

 

Prøvemonterte det nye bakdekselet og oppdager at det ikke finnes hull for å feste girhendlene. Dette må man borre selv. 

image.thumb.png.efe8c57245989d52dc1a866fbc3079dc.png

image.thumb.png.4a9beadbf492f2d7648a8725dbcfef34.png

Borret et hull på 4,5mm og brukte 5mm skrue med skive.

Gjorde tilsvarende operasjon for den andre girhendlen, og monterte rattet sammen igjen med det nye ledningsnettet. Her er det totalt umulig å gjøre feil, alle pluggene er forskjellige.

Den desidert verste delen av jobben var å få av airbaggen av det gamle rattet. Satt i to timer før jeg fikk det av :P Det er et hull i senter av rattet på bunn. Der må man føre inn en form for skrutrekker, og presse en metalbøyle rett opp som løstner alle klipsene som airbaggen sitter i. Alle skal løstne samtidig, og det var litt kinkig. Selv brukte jeg et bredt flattskrujern, men det sklei bare av. Slipte derfor et spor i senter av skrujernet, slik at metalbøylen havnet i sporet.

image.thumb.png.e7677ecf09e56fdba716905e61e3820f.png

 

Så var det plankekjøring derfra. Plugg ut rattet, og løstne den store 16mm bolten i senter. Oog reverser operasjonen med det nye rattet, så er det på plass. 

image.thumb.png.2a11880dac04394c132ffad91ce00be1.png

 

Det ble ikke ettermontert varme i rattet helt enda, budsjettet strakk ikke til da jeg må ha ny SZL (Enden av rattstammen der rattet monteres.) Mangler nemmelig kontakten for varmekablene.

Det er vel tre kontakter her. Den ene til airbag, den andre til alt av knapper/girhendler og den siste til rattvarme/vibrasjonsmotor regner jeg med. Den tredje er den som står alene lengre nede. Der er det ingenting å plugge i, så det byttes senere.

imageproxy.php?img=&key=a2223bbef9dc6edb

 

 

 

491176368_Rattmontert.thumb.jpg.3c377560ebe6c0befe9d1df00cbae3d8.jpg

Men bra ble det!! :D:D

 

 

 

image.png

image.png

image.png

Endret av Bækkmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bækkmann changed the title to Bækkmann's 530D F10 M-Sport - LCI M-Sport ratt på plass!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...