Gå til innhold

Sprekk i felg - vurdering?


Walkabout
 Share

Anbefalte innlegg

Den ene Avantgarde-felgen min har det vært mye trøbbel med. Først kom det en sprekk i 2014 rett etter kjøp, så en ny i 2016. Disse to ble sveiset. Nå, da jeg skulle legge om til sommerdekk, oppdaget jeg hele tre (!) nye sprekker i felgen. Begynner å bli rimelig lei ansvarsfraskrivelsen til Dekk1 Kristiansand, som ikke vil ordne opp i noen ting. For meg fremstår det rimelig klart at når jeg har åtte Avantgarde-felger på bilen min, og det kun er én av disse de stadig er problemer med, så må det være en produksjonsfeil med denne ene felgen.

En blir jo gjerne altfor subjektiv når en vurderer slikt selv, så hva mener dere? Er det noe jeg bør ta videre eller er det rett og slett noe jeg må regne med - ser sprekkene ut som noe som kan komme fra ujevnheter i veibanen? Når det er så mange sprekker på forskjellige plasser på felgen så virker det jo mer som dårlig kvalitet, enn at en skal ha truffet noe i veien...

Setter pris på tilbakemeldinger :) 

felg sprekk 1.jpg

felg sprekk 2.jpg

felg sprekk 3.jpg

felg sveis.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at slikt ofte har en sammenheng med for lav profil på dekkene evnt. dekkstrekk. Men om du har handlet dekkpakke fra dem, og de har levert felgene med "rett" dimensjon og det kun er en felg som sprekker, er det vel ingen tvil? Kjenner ikke merket på felgene så kan ikke uttale meg om dette er noe billig kopigreier, men uansett. Når det kun er en felg som til stadighet sprekker, mener jeg det er innlysende at det er noe galt med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ordentlig felg av kvalitet sprekker ikke, men blir urund eller får bøy ved for hard belastning.

Å sveise felger er egentlig ikke noe som bør gjøres, i og med området rundt sveisen endrer krystallisering og vil bli mer sprø og sårbar for nye sprekker..

Som sagt, en felg skal i utgangspunktet ikke sprekke, men er noe man må regne med på billige felger. Er felgene dyrere, skal det ikke skje. Det er uansett noe forhandler burde rydde opp i. Det står ganske klart i forbrukerkjøpsloven hva som gjelder.

At det er kun 1 felg som det er problemer med, kan altså skyldes dårlig kvalitet i støp, enten fordi felgene er billige, eller pga kvalitetsfeil. Er sprekkene i nærheten av hverandre, inntil 3cm, vil det sannsynligvis være pga varmebehandlingen ved reparasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Ja, jeg har handlet dekkpakke fra dem og dette er rett dimensjon. Er inneforstått med at det er hardere belastning ved lav dekkprofil, men synes likevel det er påfallende at det kun er én felg det er trøbbel med. Hadde det skjedd med alle sammen hadde jeg lempet ut hele settet og kjøpt noe annet, men de andre har jeg vært veldig fornøyd med kvaliteten på i forhold til pris.

Tenker jeg kjører saken inn for Forbrukerrådet og ser hva de kommer til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...