Gå til innhold

F34 320D Gran Turismo - Ny bil på plass


Gorg
 Share

Anbefalte innlegg

For snart to år siden satt jeg å skrev en lignende post, da om den nye e91 325i vi hadde kjøpt. Vi var blitt en familie på 4, og min gamle e46 ble for liten.

Dere som har fulgt med på tråden om vår e91 har sikkert plukket opp at den er solgt til en herremann her inne på forumet og vi har handlet en "ny" bmw.

Historien er ganske lik, vi utvidet familien til 5 med ei lita jente før jul. Jeg skjønte fort når vi skulle ha en til at grombilen ble for liten for fem, spesielt siden to av de kom til å trenge barnestoler i noen år. Vi valgte for så vidt å vente med å handle bil, men det var ikke noe særlig for 9 åringen å sitte imellom barnestolene så vi måtte ofte kjøre uten henne når vi skulle handle.

Har vært utrolig fornøyd med 325en, gjort mye med den og blitt glad i den som man ofte blir når man er slik som meg. Selv om salget var vemodig er jeg glad for at bilen blir tatt godt vare på videre.

Dere som har lest den forrige tråden min har sikkert lest litt om begrunnelsen for biltypen. F34, Gran Turismo som den heter er ikke den mest populære, grunnet en kontroversiell utforming. Ikke noe å legge skjul på, rumpa er stor. Ikke like stor som på 5 serie GT, men er en bil som har mye "haters".

Hadde prøvd F11 med barnestoler noe som gjorde at den måtte utelukkes. Testet så ut 225xe i fall den kunne være stor nok. Den har et bredt baksete, men var ikke lang nok i kupeen for å være komfortabel på langkjøring. Tittet så på 2 serie Gran Tourer, en biltype ala Ford Smax. Ikke akkurat den mest inspirerende bilen, men ønsket ikke å bytte merke. Det var jo neste mulighet.

Ford Mondeo stasjonsvogn eller Skoda Superb, de ville være stor nok. Men på vei ut av Bmw i Bodø sa selgeren at jeg måtte sitte i GTen. Da fikk jeg en åpenbaring! For en plass! Det var bakseteplass omtrent tilsvarende 7-serien, bredt baksete, og svært bagasjerom! Ding ding ding, jeg fant bilen!

Dette var for noen måneder siden, siden fulgte jeg med på finn hver dag. Hadde egentlig mest lyst på 320i, men med andre kriterier som xdrive og krok til en grei penge så var de svært få og omtrent ingen hadde msport.

Etter en stund dukket det opp en med webasto, den eneste av GTene på finn som hadde det. Dette var en diesel, men hadde alt av annet utstyr som vi trengte. Han hadde også lagt ved bilder av en test av 3 serie sedan, stasjonsvogn, gt, 4 serie coupe, gran coupe, x3 og x4. Prisen var for høy for oss, men sendte han allikevel melding om bilen. Og lurte på om han kunne sende meg testen. Det kunne han ikke, for han hadde rotet bort bladet.. Tiden gikk, og en mandags morgen kom jeg på jobb og så han hadde senket prisen slik at den ble veldig aktuell.

Han hadde det for øvrig travelt med å få den solgt, siden han skulle ha ny bil som ventet en og en halv uke senere. Heldigvis ordnet alt seg, vi fikk solgt bilen fort da vi hadde avtalt salg på den så snart vi fant bil men hadde egentlig sett for meg et par måneder til før den ble overtatt av ny eier.

Bilen var utstyrt med xdrive, elektrisk hengerfeste, msport, sportsautomat, skinnseter, navipro, dab+, hifistereo, elektrisk bakluke (standard på GT, men deilig å ha!), adaptiv cruise control og webasto for å nevne noe. At selgeren hadde kallenavn Vaskekjell var jo for øvrig tillitsvekkende! Et par riper som må rubbes, men ellers bare vaskeriper på bilen. Ser frem til en grundig polering til våren!

Noen lånte bilder fra annonsen inntil jeg får tatt noen skikkelige bilder selv. Er ikke akkurat sesong for ren bil her oppe nå..

43_706020324.thumb.jpg.9bbb42cb8c8b6d630bdde91a407ad783.jpg43_460824226.thumb.jpg.657a0e12a76c2b3991ab23add8830371.jpg43_97680965.thumb.jpg.b53a01c8907cb07b6937a1ef65c8784b.jpg43_2100271143.thumb.jpg.74a0e5b04641dda2c9965ff8abe8b4c8.jpg43_882375121.thumb.jpg.420dc85d0fb22cddebc055377178e883.jpg

 

På bildet over er førersetet trukket helt bak!

exterieur.jpg.65fc2fd900fdfa76e60dd277962bd9f9.jpginterieur.jpg.8c9ace55a44875d94ed94db68eabc893.jpg

Utstyrsliste for dere utstyrsfriker :D 

Type3Y51

Model320d Xdrive - EUR

Development CodeF34

ChassisSAT

SteeringLL

Doors4

EngineN47T

Displacement2.00

Power135

DrivetrainALLR

TransmissionAUT

ColorBlack Sapphire Metallic - 475

UpholsteryLeder Dakota/schwarz - LCSW

Production PlantDINGOLFING

Production Date2014-01-18

Options

1CA Selection Cop Relevant Vehicles Selektion Cop Relevanter Fahrzeuge
2PA Locking Wheel Bolts Radschraubensicherung
2TB Sport Automatic Transmission Sport-automatik Getriebe
2V5 19"lt/aly Wheels Doublespoke 598/mt 19"m Lm Raeder Doppelspeiche 598 M
216 Servotronic Servotronic
225 Standard Suspension Serienfahrwerk
230 Eu Specific Additional Equipment Eu Spezifische Zusatzumfaenge
248 Steering Wheel Heating Lenkradheizung
249 Multi-function For Steering Wheel Multifunktion Fuer Lenkrad
258 Runflat Tyres Bereifung Mit Notlaufeigenschaften
3AC Trailer Tow Hitch Anhaengerkupplung
3AG Backup Camera Rueckfahrkamera
3L8 Exterior Parts In Aluminium Satined Exterieurumf. In Aluminium Satinier
322 Comfort Access System Komfortzugang
337 M Sport Package M Sportpaket
4AD Interior Alum. Lengthwise Fine Interieurl. Alu. Laengsschliff Fein
4AE Armrest Front Retractable Armauflage Vorne Verschiebbar
4DL High.trim Fin. Black High-gloss Akzentleisten Schwarz Hochglaenzend
402 Panorama Glass Roof Panorama Glasdach
420 Sun Protection Glazing Sonnenschutzverglasung
423 Floor Mats, Velour Fussmatten In Velours
428 Warning Triangle Warndreieck
431 Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d Innenspiegel,automatisch Abblendend
481 Sport Seats F Driver/front Passenger Sportsitze Fuer Fahrer/beifahrer
488 Lumbar Support Driver/front Passenger Lordosenstuetze Fahrer/beifahrer
493 Storage Compartment Package Ablagenpaket
494 Seat Heating F Driver/front Passenger Sitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer
5DA Passenger Airbag Deactivate Beifahrerairbag-deaktivierung
5DF Active Cruise Ctrl+stop&go Funct. Aktive.geschw.reg.+stop&go Funkt.
502 Headlight Washer System Scheinwerfer-waschanlage
508 Park Distance Control (pdc) Park Distance Control (pdc)
520 Foglights Nebelscheinwerfer
521 Rain Sensor Regensensor
522 Xenon Light Xenon-licht
534 Automatic Air Conditioning Klimaautomatik
563 Lights Package Lichtpaket
575 Additional 12v Power Socket Zusaetzliche 12-v-steckdose
6AC Intelligent Emergency Call Intelligenter Notruf
6AE Teleservices Teleservices
6AK Connecteddrive Services Connecteddrive Services
6AM Real Time Traffic Information Real Time Traffic Information
6AP Remote Services Remote Services
6AR Internet Internet
6NR Apps Apps
6NS Enhanced Telephony With Extended Sm Komforttelefonie Mit Erw. Smartphon
6S4 Language Version Swedish Sprachversion Schwedisch
6UH Traffic Information Traffic Information
6WA Instrument Cluster W. Extended Cont Instrumentenkombi. M. Erw. Umf.
609 Navigation System Professional Navigationssystem Professional
610 Head Up Display Head-up Display
654 Dab Tuner Dab Tuner
676 Hifi Loudspeaker System Hifi Lautsprechersystem
698 Area-code 2 Area-code 2
710 M Leather Steering Wheel M Lederlenkrad
715 M Aerodynamics Package M Aerodynamikpaket
775 Individual Roof-lining Anthracite Individual Dachhimmel Anthrazit
8KA Oelservice Int. 30.000 Km/24 Months Oelwartungsint. 30.000km/24monate
8SM Vin, Visible From Outside Fahrgestellnummer,v.aussen Sichtbar
8TF Active Protection For Pedestrians Aktiver Fussgaengerschutz.
8TG Anti-theft System Diebstahlsicherung
8TH Speed Limit Info Speed Limit Info
842 Cold Climate Version Kaltland-ausfuehrung
843 Engine Design Motorauslegung
850 Add Fuel Tank Filling For Export Zusaetzl. Tankfuellung Export
885 Swedish / On-board Documentation Schwedisch / Bordliteratur
9AA External Skin Protection Aussenhautschutz
Endret av Gorg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planene for bilen er å holde den orginal, men mulig det blir noen mods etter hvert :) 

Noen ideer:

- Fjerne foliering på speil

- Fjerne foliering på nyrene (sorte nyrer på sort bil blir kanskje litt mye sort)

- Dobbel eksos stuss bak (muligens)

- Oppgradere hifien

- Montere gitter i hattehylla

Ellers blir det til våren:

- 2/3 stegs polering

- Polering av lykteglass

- Interiørrens

- Voksing av felger

Så satser jeg på at det blir en bildetung tråd etter hvert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg være den første i tråden til å gratulere med flott familiebil.

Denne så knall ut og var nydelig i sort.

Skal selvfølgelig følge med her og gleder meg til fortsettelsen :).

Håper denne gir deg mye glede og komfort i tiden fremover Gorg.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28.3.2017 at 11.01, sveigis skrev:

Da skal jeg være den første i tråden til å gratulere med flott familiebil.

Denne så knall ut og var nydelig i sort.

Skal selvfølgelig følge med her og gleder meg til fortsettelsen :).

Håper denne gir deg mye glede og komfort i tiden fremover Gorg.:)

Tusen takk @sveigis:D 

De fleste på jobb trodde det var en sedan, noen trodde også det var en 5-serie.. Men faktum er at den er jo 110mm lengre enn sedan mellom akslingene og har størst bagasjerom av 3'erne. 9 åringen klarer fint å få forbi stolen til 3 åringen mens han sitter der. I e91 (uten prøve å snakke den ned) så var skoene til småen borti seteryggen stortsett hele tida.. :P 

Guttungen er veldig begeistret for biler og har snakket om nybilen i flere uker, og virker stolt slik jeg er :) 

Kjørte en liten langtur i helga, og alle sovnet uten problemer. Utenom meg da heldigvis!

I mai skal jeg og guttungen kjøre til min hjemplass 6-7 timer unna. Det ser jeg virkelig frem til

On 28.3.2017 at 11.40, Tony Soprano skrev:

Gratulerer med rålekker GT 😊

Har til gode å se en senket med store hjul enda men kanskje det kommer på denne😁❓

Tusen takk :) 

Begynner vel å dra på årene (30) for det var jo litt kjekt med litt høyde på bilen :D 

Men hadde vært perfekt med msport fjærer, om det skjer får vi se på.

Er 19" hjul på sommern, og det blir nok ikke noen nye felger. Om jeg vinner i lotto, da blir det 20" Hamann :D 

On 28.3.2017 at 11.45, Marius2002 skrev:

Gratulerer nok en gang :) F34 er knalltøffe og jeg har likt de helt siden de var ny og jeg traff på en utstilt på Gardemoen. Blir nok en utmerket familiebil!

Takker! Godt det er litt annen innstilling til denne her på forumet enn det er på bimmerpost :D 

Fronten syns jeg er tøffere på f34 enn f30/31, med blant annet dypere nyrer. Er jo ikke noe like deler med f30/31 på denne.

On 28.3.2017 at 11.58, Fahad skrev:

Gratulerer igjen, Gorg! Nydelig bil! Syns den er mye finere enn 5 serie GT

Takk for det Fahad! Helt enig :D 

On 28.3.2017 at 12.11, ahj skrev:

Gratulerer med kjempe flott bil Gorg! :) 

Jeg ante ikke at det var så god plass i GT, før jeg prøve satt en for noen uker siden. Har du montert DTUK? :) 

Takk ahj! :D 

De som skryter så av plassen i Superb kan ta seg en bolle ;) 

 

Endret av Gorg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_9843x2.thumb.jpg.97939bfc9fd83027ad6c12a3180ce847.jpg

Stemningsbilde tidlig i morges

Deilig å ha webasto igjen!

Skal ta med meg kameraet snart så det blir nye skikkelige bilder av både interiør og eksteriør.

Noen som vet om det er elektrisk innfellbare speil standard på f3x? Er ikke knapp til å felle de inn slik det var på e91, og har prøvd å kode både "Tilt mirror in reverse" og "Comfort folding for sideview Mirrors" men ikke noe suksess enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Gorg skrev:

Noen som vet om det er elektrisk innfellbare speil standard på f3x? Er ikke knapp til å felle de inn slik det var på e91, og har prøvd å kode både "Tilt mirror in reverse" og "Comfort folding for sideview Mirrors" men ikke noe suksess enda.

Tror du må ha "automatisk avblendbart sidespeil førerside" for å få det. På konfiguratoren på bmw.no står det følgende om det valget: 

"Den automatiske avblendingen av det innvendige speilet og sidespeilet på førersiden hindrer at du blir blendet av lyktene på andre kjøretøyer ved kjøring i mørket. Andre funksjoner: Når bilen settes i revers, aktiveres kantstensautomatikken som automatisk vipper sidespeilet på passasjersiden ned, slik at du ser eventuelle fortauskanter og kan manøvrere mer presist. Du kan felle inn sidespeilene elektrisk når du parkerer bilen for å få bedre plass rundt bilen og unngå skader."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sluquet skrev:

Tror du må ha "automatisk avblendbart sidespeil førerside" for å få det. På konfiguratoren på bmw.no står det følgende om det valget: 

"Den automatiske avblendingen av det innvendige speilet og sidespeilet på førersiden hindrer at du blir blendet av lyktene på andre kjøretøyer ved kjøring i mørket. Andre funksjoner: Når bilen settes i revers, aktiveres kantstensautomatikken som automatisk vipper sidespeilet på passasjersiden ned, slik at du ser eventuelle fortauskanter og kan manøvrere mer presist. Du kan felle inn sidespeilene elektrisk når du parkerer bilen for å få bedre plass rundt bilen og unngå skader."

Takk for tilbakemelding @sluquet:) 

Det ville vært det samme som "431Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d", bare for innerspeilet?

I så fall mangler jeg jo det.. Ikke alltid at ryggekameraet er rent og da ser jeg dårlig når jeg skal rygge.

Skal prøve noe flere ting å kode, skulle gjerne hatt auto dip funksjonen i hvert fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gorg skrev:

Takk for tilbakemelding @sluquet:) 

Det ville vært det samme som "431Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d", bare for innerspeilet?

I så fall mangler jeg jo det.. Ikke alltid at ryggekameraet er rent og da ser jeg dårlig når jeg skal rygge.

Skal prøve noe flere ting å kode, skulle gjerne hatt auto dip funksjonen i hvert fall..

Usikker, men på min forrige bil, '16 330e, så hadde jeg innfellbare speil + dip i revers og da hadde jeg disse to:

0430 Automatisk avblendbart sidespeil førerside

0431 Aut. avblendbare innvendige speil

Mener at speilbryteren må stå på høyre speil for at det skal dippe i revers.

Endret av sluquet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Gorg changed the title to F34 320D Gran Turismo - 100000 km! Ekstralys??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...