Gå til innhold

Brev fra BMW Norge om mulig skifte av hardyskive


Eyvmika
 Share

Anbefalte innlegg

"I forbindelse med BMW sine løpende kvalitetsanalyser har vi avdekket at et knuteledd (hardyskive) på mellomakselen kan være defekt. ....Denne utbedringen er selvfølgelig kostnadsfri for deg"

Hva slags del er dette egentlig? Mye skruing for å sjekke om den er defekt (F10 530xd)?

:?

 

Eyvm

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardykoblingen er en stor gummi "disc" som sitter på mellomakslingen.(ca. Midt under bilen) Denne skal dempe vibrasjoner. Om du kjenner at bilen rister under pådrag er dette typisk hardykobling :-) jeg er ingen mekaniker men det skal stemme sånn ca.

Endret av PenguiN-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for lynraske svar! :shock: :-D

 

Har ulyder (takka-takka-takka) når jeg spinner på snø ved godt rattutslag, men kjenner ikke noe vibrasjoner under pådrag, så da holder den sikkert til kommende påsketur! Får dra å sjekke få sjekket dette etter påske :? 

Takka-takka lyden er vel "bare" endelagrene fremme som er slitte? Har fått tilbud på å bytte disse til den nette sum av 20k så jeg har utsatt dette... Bilen har gått 60k, er ikke det litt tidlig da å må bytte disse lagerene?

 

Eyvm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Vet dere om det har noe å si hvilken årsmodell det er? Vi kjøpte en 2013 mod f11 for en uke siden og merket på veien hjem at den vibrerer i over 70/80 km/t. Ettersom selgeren ikke er interressert i å heve kjøpet må vi forsøke å finne ut av hva som feiler den. Bilsalongen visste ikke hva det kunne være, så må bare begynne et sted... vi tenker å begynne med hardy koblingen, men lurer på om vi kan få det dekt av BMW Norge hvis det er en fabrikkfeil på bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Hadde en E91 LCI som til tidvis sleit med noe sporadisk risting ved pådrag. Tok det opp med BMW hvor jeg påpekte at det for meg virker som om Hardykoblingen ikke var er helt god. De avfeide det med å skylde på dobbel svinghjul noe jeg påpekte nettopp skal motvirke slike vibrasjoner, derfor det heter dobbelsvinghjul. At jeg ser denne aksjonen som tydeligvis også omfattet E91 gjør meg litt forbannjja :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, quandt1960 skrev:

Wow. Hadde en E91 LCI som til tidvis sleit med noe sporadisk risting ved pådrag. Tok det opp med BMW hvor jeg påpekte at det for meg virker som om Hardykoblingen ikke var er helt god. De avfeide det med å skylde på dobbel svinghjul noe jeg påpekte nettopp skal motvirke slike vibrasjoner, derfor det heter dobbelsvinghjul. At jeg ser denne aksjonen som tydeligvis også omfattet E91 gjør meg litt forbannjja :)

 

Dette er typiske symptomer på svinghjul og clutch da, ikke hardy.  :)

 

Endret av stoltbmwelsker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28.3.2017 at 22.22, Eyvmika skrev:

Hei. Takk for lynraske svar! :shock: :-D

 

Har ulyder (takka-takka-takka) når jeg spinner på snø ved godt rattutslag, men kjenner ikke noe vibrasjoner under pådrag, så da holder den sikkert til kommende påsketur! Får dra å sjekke få sjekket dette etter påske :? 

Takka-takka lyden er vel "bare" endelagrene fremme som er slitte? Har fått tilbud på å bytte disse til den nette sum av 20k så jeg har utsatt dette... Bilen har gått 60k, er ikke det litt tidlig da å må bytte disse lagerene?

 

Eyvm

 

Takka Takka-lyd med rattutslag og gasspådrag høres mer ut som drivknuter. Siden du har en xDrive, så er det jo drivknuter framme. Har ikke tro på hjullager for det ville gi en durelyd under normal kjøring som intensiveres i svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19.2.2018 at 10.47, Annikenaarvik skrev:

Vet dere om det har noe å si hvilken årsmodell det er? Vi kjøpte en 2013 mod f11 for en uke siden og merket på veien hjem at den vibrerer i over 70/80 km/t. Ettersom selgeren ikke er interressert i å heve kjøpet må vi forsøke å finne ut av hva som feiler den. Bilsalongen visste ikke hva det kunne være, så må bare begynne et sted... vi tenker å begynne med hardy koblingen, men lurer på om vi kan få det dekt av BMW Norge hvis det er en fabrikkfeil på bilene?

Bilsalongen Skien som er vanskelige eller? Har en kollega som mest sannsynlig skal ned dit å hente en 320i neste uke, verdt å nevne til kollegaen min hvis de er vanskelige å ha med å gjøre.

On 20.2.2018 at 13.34, Mons1 skrev:

Takka Takka-lyd med rattutslag og gasspådrag høres mer ut som drivknuter. Siden du har en xDrive, så er det jo drivknuter framme. Har ikke tro på hjullager for det ville gi en durelyd under normal kjøring som intensiveres i svinger.

Hjullagerlyder lager også hvinelyder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...