Gå til innhold

Antennesplitter DAB+/FM


Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med dette på en BMW ?

Det virker visstnok ganske bra på vanlige (passive) FM-antenner, men de fleste BMW har antenneforsterker eller aktiv antenne. Da er det noen større utfordringer med splitter. Noen som har erfaring med problematikken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Øyvind L. skrev:

Jeg nekter også å ha glassantenne, men har ikke funnet noen bra løsning enda. Forsatt usikker på hvordan de løser det på de nye 1 seriene. De har iallefall sykt bra dekning.

 

Orginalt har BMW glassantenne for DAB båndet som brukes i Norge.

Venstre siderute bak på en del Touringer samt F25, mens resten har antennen i bakruten.

DAB antennen i haifinnen er til et bånd som foreløpig ikke er brukt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min E87 har også noe antenne greier i bakruta. Er det FM/AM antenne eller? Er det feks mulig å gjøre om den antennen til en DAB antenne tro? Er FM antenne i takantennen også.

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DAB sendes ikke på samme frekvenser som FM, derfor må man ha dedikert DAB-antenne som er tunet for de frekvensene DAB sendes på. Man kan nok klare å få inn DAB på enkelte FM-antenner da det ikke er så langt mellom DAB og FM i frekvensbåndet. En god og riktig montert antenne er egentlig alfa omega for DAB.
I tillegg, FM antenna i bakruta er vel del av varmetrådene, som er horisontale. DAB antenne må monteres vertikalt på ruta. Horisontalt montert DAB-antenne vil gi dårlig mottak, spesielt i områder med svakt signal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil en slik antennesplitter virke hvis man har en gammeldags utvendig FM antenne? Vil helst slippe og klistre en antenne i frontruten på syvern. Det blir bare så feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind L, har du (eller noen andre her i forumet) sett på denne løsningen:

https://www.audiocom.no/bilstereo/dab/antenne-splitter/dab-dab-splitter-m-forst-fakra-din-dab-slitter-til-aktiv-passiv-fm-antenner-2004115-p0000012261

Radiobutikken skriver følgende om denne splitteren:

"Nå har vi testet denne antennesplitteren med vår desiderte favorittløsning for ettermontering av integrert DAB i bil – MediaDAB. Vi har kjørt over store deler av sør-Norge og resultatene er veldig gode. Vi får inn DAB og DAB+ på steder hvor enkle glassklebeantenner har slitt med mottaket."

Hele anmeldelsen finnes her:

https://radiobutikken.wordpress.com/2015/05/07/benytt-bilens-fm-antenne-til-dab-ogsa/

Kunne godt tenkt meg denne hvis jeg var helt sikker på at det var en bra løsning, det er ikke bestandig like lett å skille reklame fra fakta.

Endret av WolfM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 3.4.2017 at 11.19, WolfM skrev:

Øyvind L, har du (eller noen andre her i forumet) sett på denne løsningen:

https://www.audiocom.no/bilstereo/dab/antenne-splitter/dab-dab-splitter-m-forst-fakra-din-dab-slitter-til-aktiv-passiv-fm-antenner-2004115-p0000012261

Radiobutikken skriver følgende om denne splitteren:

"Nå har vi testet denne antennesplitteren med vår desiderte favorittløsning for ettermontering av integrert DAB i bil – MediaDAB. Vi har kjørt over store deler av sør-Norge og resultatene er veldig gode. Vi får inn DAB og DAB+ på steder hvor enkle glassklebeantenner har slitt med mottaket."

Hele anmeldelsen finnes her:

https://radiobutikken.wordpress.com/2015/05/07/benytt-bilens-fm-antenne-til-dab-ogsa/

Kunne godt tenkt meg denne hvis jeg var helt sikker på at det var en bra løsning, det er ikke bestandig like lett å skille reklame fra fakta.

Ikke testet den nei, men den splitteren jeg bruker idag virker iallfall ikke.. Det så jo litt spennende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...