Gå til innhold

Løst! E39 - Rustdannelse på bremseskiver bak. Hvorfor?


Hollabaloo
 Share

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, bjalle skrev:

Har hatt mange bmw,bremseskivene bak ser helt normale ut,rusten vil ikke forsvinne helt uansett.

Nå begynner det å bli mange påstander her i den ene og annen retning. Gleder meg til å fikse dette, også får vi se hvem i denne tråden som tok feil og hvem som hadde rett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine skiver bak er så strøkne at hunden pleier å bli skremt når han ser seg selv gjennom eikene. Og jeg bremser så lite og pent at servicetelleren har gått opp 4 000 km siden jeg tok over bilen for et halvt år siden. Har aldri bremset skarpt med denne bilen heller, og ikke kjører jeg mye.

Støtter tipset om at det er noe galt med bremsevirkningen bak på bilen din.

Edit: Hvor langt har du kjørt med de nye skivene egentlig? De ser veldig rustne ut (på kanten) for å være kun 8-9 måneder gamle.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.4.2017 at 1.16, Basse Lusk skrev:

Mine skiver bak er så strøkne at hunden pleier å bli skremt når han ser seg selv gjennom eikene. Og jeg bremser så lite og pent at servicetelleren har gått opp 4 000 km siden jeg tok over bilen for et halvt år siden. Har aldri bremset skarpt med denne bilen heller, og ikke kjører jeg mye.

Støtter tipset om at det er noe galt med bremsevirkningen bak på bilen din.

Edit: Hvor langt har du kjørt med de nye skivene egentlig? De ser veldig rustne ut (på kanten) for å være kun 8-9 måneder gamle.

Det er faktisk lurt å ta noen kraftige brems iblant. Så ruster ikke calipperne dine;) Fruens calippere var ihjelrusta bak, siden man ofte bare bremser på girene og aldri beveger stemplet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hollabaloo skrev:

Leveringstiden på nye calipere ble alt for lang, så valgte å renovere de gamle istedet. Som bildene under viser så er sylinderen og stempelet strøkent. Klar til montering på bil nå.

 

Ser jo veldig bra ut det der :) var det mye treghet der/behov for overhaling? Spent på å høre/se hvordan det blir nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Evopower skrev:

Ser jo veldig bra ut det der :) var det mye treghet der/behov for overhaling? Spent på å høre/se hvordan det blir nå :D

Takk takk :) Jeg brukte en fotpumpe med dobbel sylinder fra Biltema (beregnet på dekk) for å presse ut stemplene, og jeg sleit med å få nok trykk til at de flyttet på seg. Men til slutt så fikk jeg riklet stemplene litt fram og tilbake, og da virket det som det "løsnet", for etter det så kunne jeg enkelt med lufttrykk fra pumpa presse det ut (uten at det poppet ut av sylinderen), og dytte det inn igjen med håndkraft. Kan hende det hadde vært nok og at jeg ikke hadde trengt en full demontering med bytte av pakninger, men nå er det gjort. Foreløpig etter en 140 km tur ser det lovende ut, legger ut noen nye bilder etter påskeferien (det blir en del kjøring ifm påsken). For å svare på spørsmålet ditt: Ja, det var treghet, og tja, det var ihvertfall greit å få byttet alt av pakninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg sliter med det samme problemet, men på en e60. Jeg har ikke noe lyst til å lufte bremsene. Kan jeg løse problemet med å demontere caliperen så mye som mulig, og aktivere stempelet ved å trykke på bremsepedalen? Jeg er litt redd for at jeg ikke får dyttet stemplet inn igjen, er det noen tips her? Tenkte også å fjerne rust og smøre glideboltene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glideboltene skal ikke smøres. Derimot flatene som klossene glir frem og tilbake på, kan få seg et nytt lag med bremseklosspasta. Jeg gjorde som du tenker å gjøre, men luftet til slutt for å være sikker på at det ikke er noe gammel væske i caliperen/bremseslangen. Får du hjelp av en til å trå på bremsepedalen er det ikke vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Biltema har ulike bremsetempelverktøy til hjelp for å dytte stemplene tilbake.

Det er det jeg bruker dersom jeg ikke skal demontere caliper men bare bytte klosser/skiver. Fungerer fint til E39. Til calipere som har stempler som må skrus tilbake fungerer det naturlig nok særdeles dårlig (kjenner ikke til om BMW har denne patenten på noen modeller, men VAG har det ihvertfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hollabaloo skrev:

Det er det jeg bruker dersom jeg ikke skal demontere caliper men bare bytte klosser/skiver. Fungerer fint til E39. Til calipere som har stempler som må skrus tilbake fungerer det naturlig nok særdeles dårlig (kjenner ikke til om BMW har denne patenten på noen modeller, men VAG har det ihvertfall).

Snekker tvinge fungerer også til det :) Nei Bmw har ikke Calipere med stempler som må skrues tilbake nei, mener jeg har vært borti det systemet på en Mazda en gang, men da var det kun til handbrems delen, wiren gikk til en arm med gjenger på, for å få tilbake stempel var det bare å løsne wiren å vri på armen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...