Gå til innhold

E39 2000mod OBDII-ADS


BulletStorm
 Share

Anbefalte innlegg

Hei kjære BMW-familie! :)

Jeg har noen spørsmål til knyttet til koding av min E39, i forhold til koblinger mot ADS og OBDII.

Bruker et Carsoft 6.5 interface. På dette interfacet er det indikatorer på K-line 17, 20 og L-Line 15. Slik som på dette bildet:

Bilderesultat for carsoft 6.5 interface

Og det indikerer at det finnes tilkobling til pin 20, 17 og 15 både i OBDII kontakten og ADS kontakten på bilen. I lokket på ADS-kontakten finnes en brokobling som ser ut til å være fra fabrikk, og har målt meg frem til at det er en brokobling mellom Pin 17 og 12 med motstand mot pin 20, samt. 19 og 14. Bilde av ADS-lokket ligger på bunnen her.

 

På OBDII kontakten i bilen får jeg kun til å kjøre diagnose på DME. På kontakten i panseret får jeg ikke kjørt noen diagnose. Carsoft-adapteret får spenning fra ADS-kontakten, men ser ikke ut til å kommunisere med noen moduler fra den. Jeg tenkte å kjøre full diagnose på bilen..

 

Jeg leste litt igjennom tråden "Den store Diagnose-tråden", og så at det skulle ligget et koblingsdiagram der, men det bildet har tydeligvis blitt slettet, noen som har dette liggende? Om brokoblingene i lokket av ADS-kontakten ikke er nok?

 

Har forsøkt meg på NCS-Expert også, men her får jeg også feil i kommunikasjon mot modul når jeg jobber med å få inn VIN-nummer.

 

Jeg har også et lite tilleggsspørsmål som går litt mer mot DIS, har forsøkt å få kontakt igjennom Diaghead, men sliter litt med kommunikasjon der. Den får kontakt med DIS, og det kommer opp fullt signal inne i DIS på Diaghead, men har lest meg frem på at det finnes noe som kalles "Fister" profil. Noen som kan forklare hvordan man tar i bruk denne profilen istedet for å bruke Diaghead? Slik at jeg muligens da får brukt DIS. Får kun feilmeldinger når jeg forsøker å kjøre diagnose og slike ting.

 

Har brukt mange timer i research, og har snart ikke hår igjen på huet etter å ha rotet rundt med å prøve å løse dette. Har brukt mange, mange, mange timer på å forsøke å få dette til å funke. Har til og med fått tak i en gammel R51, og forsøkt å installert SSS Progman direkte på denne PCen for å unngå kommunikasjonstrøbbel mellom PC og VM... Men da fikk jeg feil med aostool helt i starten av installasjonen... så nå er det like før jeg rett å slett gir opp :P

 

Edit: Fikk til slutt kontakt med IKE og LCM gjennom ADS porten.. må man også bruke ADS porten for å få gjort noe spesielt i DIS/Progman?

Mvh

Kenneth // BulletStorm

ads-lokk.jpg

Endret av BulletStorm
Fikset kontakt ADS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du har pinne 15 under panseret? Det er kun om denne pinnen er til stede at du har ADS, noe jeg tviler på at du har i en bil fra år 2000. Jeg har makan Carsoft adapter og mener at alle lysa lyser uansett om det er kontakt eller ikke, de kan også lyse både med rødt og grønt.

Ettersom du både har 20-pins kontakt under panseret og en 16-pins inne i bilen så får du kun tilgang til DME og EGS-hjernen fra 16-pins kontakten, da må lokket under panseret være skrudd igjen, de pinnene du ser i lokket er brokoblinger som skal være der. Biler med to kontakter er fra en overgangsperiode og har derfor både pinne 17 og 20 på K-line, den ene går på motor og automatkasse og den andre på resten. Derfor får du begrensa tilgang fra inne i bilen og må under panseret for å få tilgang til resten. Skal du kode noe som helst må det være fra 20-pins kontakten, men jeg tror ikke at du kan bruke Carsoft-adapteren sammen med EDIABAS som du trenger for INPA/NCS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei E.C.,

Takkker for svar :) Jeg fant ut av det til slutt, ble lurt av Carsoft-interfacet...

Jeg fikk kjørt noen koding-tester igår kveld, og får fint til å bruke Carsoft adapteret til EDIABAS :) Var inn i NCS Expert og kjørte en testkoding, fungerte som en drøm :)

 

Eneste som måtte gjøres, var å starte Carsoft-programvaren en tur først, så funket carsoft-interfacet til absolutt alt :)

 

Har ikke tested DIS/Progman enda.. men antar at det kanskje kan funke også her nå når jeg fant ut av det... Blir sikkert videre testing ikveld :) Har laget meg en liste over ting som skal programmeres inn på bilen så :) Har en defekt ryggesensor og.. så skal sette PDC i emergency mode, slik at de 3 andre ryggesensorene funker i allefall.. og slippe unna den drøye pipelyden når man setter bilen i revers..

 

Tenkte jeg skulle prøve litt med Rheingold også etter hvert, og se hva som er mulig å gjøre med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å aktivere NOTFUNKTION p.g.a. en defekt ryggesensor, jeg har forstått det slik at denne aktiverer ryggesensorene uansett om det er feil på en sensor. Men dette ser ikke ut til å funke... Er denne innstillingen avhengig av noen andre innstillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...