Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Er du skeptisk til dieselbil, og hva hadde du valgt?


awt
 Share

Er du skeptisk til å kjøpe dieselbil? Hva blir neste bil?  

127 stemmer

  1. 1. Er du skeptisk til å kjøpe dieselbil med utviklingen som er i dag?

    • Nei, jeg tror det er tomme trusler, og tror at diesel vil være her i mange år fremover
      36
    • Mnja, jeg tror det blir verst om man bor i en stor by, for min del går det nok greit
      51
    • Ja, jeg kjører nok min siste dieselbil om dette skal fortsette
      21
    • Jeg har aldri hatt dieselbil, og skal aldri ha det
      19
  2. 2. Hva tror du motoriseringen i din neste bil blir?

    • Diesel
      47
    • Bensin
      49
    • Hybrid (elektrisk i kombinasjon med diesel eller bensin)
      12
    • Helelektrisk
      19
    • Annet (gass, hydrogen e.l.)
      0
    • Bil? Her blir det sykkel!
      0


Anbefalte innlegg

De fleste har nok fått med seg nyheter som dieselforbud, differensierte bompenger og andre "tiltak" for å forhindre dieselbiler i de større byene i Norge.

Føler du slike "trusler" er med på å bestemme motoriseringen neste gang du skal handle bil?

Har laget en liten uhøytidelig spørreundersøkelse for å se hva medlemmene her mener om saken. Kommenter gjerne. :)

Litt linker:

Oslo Kommune: Dieselforbud
abc nyheter: Nå blir det dieselforbud i dieselens høyborg
VG: Regjeringen sier ja til nye diesel-gebyrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dieselbiler forsvinner med det første, men det kan fort gjøre det fra nybilmarkedet om en ti års tid - og verdien på dieselbiler kan dale lenge før dette, er min spådom. Jeg tror ikke det er så akutt som mange skal ha det til, men for min del så hadde jeg aldri kjøpt en ny bil i dag som ikke hadde minst en hybrid-løsning. Rent økonomisk tror jeg det kan være smart å se an situasjonen og utviklingen en 2-3 år istedenfor å blåse 900.000,- på en ny G3X 530d nå for eksempel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke dieselbiler forsvinner med det første og at hysteriet som er (var) nå for tiden vil roe seg ned. For min del spiller det liten rolle hva bilen går på, men at jeg forsøker å tenke langsiktig ved neste bilvalg er det ingen tvil om. Jeg tror også det lønner seg å avvente nybilkjøp med det første - bilmarkedet er i så stor omstilling (både hva angår drivstoff og teknologi) at bilen man kjøper i dag nærmest er utrangert om to-tre år. De største endringene tror jeg vil skje på teknologifronten (selvoppdaterende biler, selvkjørende biler, induksjon etc.) enn hva bilen isolert sett går på. Jeg tror de neste ti årene vil bli et så stort kvantesprang, at det å kjøpe nybil i dette tidsrommet vil være enda mer uøkonomisk enn det allerede er å kjøpe en nybil i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salty sier mye meningsfullt her. Man er i en stor overgangsfase nå, hvor vi har en herlig miks av ulike teknologier som forsøker å vinne frem. For min del var kjøp av i3 et paradigmeskifte for meg personlig. Dinosaurfludium føles derfor lite effektivt og fristende ut etter den tid. Men det er liten tvil om at skal man ha en fornuftig bil man kan bruke til alt, så er nettopp disse, eneste sikre kort pr idag. Så i en fase nå, så kikker jeg, synser - og venter med bilkjøp av "hovedbil". dog har den tiltenkte nr 2 bilen - BMW i3, blitt vår foretrukne bil i hverdagen, har justert angivelig kjørelengde for denne opp og tilsvarende motsatt for vår 13' X3 med diesel. Tror neppe det blir handel av el SUV før en helelektrisk X3 kommer på banen i 2020, innen den tid har CCS fått bre om seg og endel annen teknologi har modnet og kommet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kjøpte jeg en 330ix nå, som jeg får levert om et par uker. Mye i Oslo i forbindelse med jobb, og ville ikke la akkurat DET hindre meg i å kjøre inn enkelte dager. Samtidig så sier @Saltkjelen mye fornuftig som jeg er enig i. Fruen og jeg skulle bytte ut våre 1-serier, endte med en F31 for å få større bil, og bensin ble det naturlige valget denne gang. Isolert sett burde vi nok kjøpt en brukt bensinbil i stedet for helt ny, men tror uansett den kan gjøre nytten i mange år fremover. Jeg tror også at bensin kanskje vil holde seg noe lengre attraktivt på bruktmarkedet dagen vi skal kvitte oss med den.. Og hva gjelder oppdateringer av bilen, tror jeg dette implementeres sømløst. Det sitter jo allerede simkort i en haug av modeller, min inkludert, som jeg tror det vil være mulig å gjøre endringer over the air (som det så fint heter i statene. :wink: ). Hva angår selvkjøring er ikke det noe jeg foreløpig ønsker velkommen, jeg er for glad i å kjøre bil enn så lenge! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at selvkjørende biler ikke klinger godt i ørene til en bilentusiast, men det er ikke til å komme unna det faktum at det kan være interessant med denne type teknologi. Jeg vil jo si at ACC vil fremstå som rene fossilen om man får "ACC med rattkontroll". Å kjøre med ACC er ikke akkurat spesielt inspirerende, så hvorfor ikke kombinere det med selvkjøringsteknologi? Jeg ville aldri benyttet det til småkjøring og vanlig bruk her, men på kjedelige E18-strekninger nedover Vestfold må det være en fryd å kunne bruke det. Ellers fremkommer det av denne artikkelen at BMW nå vil tilby trådløs oppdatering (software, batteriboost osv.) alá hva Tesla tilbyr sine kunder. I kjent BMW-stil tviler jeg neppe på at dette er noe som blir tilbudt eksisterende kunder i nevneverdig grad. 

Jeg tror derfor det lureste er å kjøpe modeller til og med denne F- og I-generasjonen (de er såpass rimelige at man ikke løper noen stor økonomisk risiko) og at G-generasjonen (i hvert fall de tidligste G-modellene) nærmest blir en mellomstasjon og en middelvei frem til neste generasjon der igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin undersøkelse. 

Men var gammern som spurte meg om hva slags bil han burde velge neste gang. Han har nå diesel og usikker om han skal gå for det eller hybrid. Kravet er for han at det er BMW med hengerfeste og xDrive. Hva burde han da velge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ahj skrev:

Men var gammern som spurte meg om hva slags bil han burde velge neste gang. Han har nå diesel og usikker om han skal gå for det eller hybrid. Kravet er for han at det er BMW med hengerfeste og xDrive. Hva burde han da velge? 

Så vidt jeg har klart å få med meg, er det veldig få hybrider fra BMW som kan leveres med hengerfeste! Korriger meg hvis jeg tar feil, men er det ikke slik at f.eks. G30 plug-in hybrid ikke kan ha krok? Jeg tror man må opp på X5 plug-in for å få mulighet til hengerfeste... så blir det vel bensin eller diesel om han vil ha litt ulike modeller å velge fra.

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte selv diesel denne gangen, selv om førstevalget var bensin.

Utvalget av f34 med xdrive, krok, msport osv med bensin var ikke stort, og endte da opp med en f34 med diesel. Denne hadde webasto og var priset fornuftig. I månedlige utgifter vil det bli en viss besparing. Men tror ikke det blir en reell stor prisforskjell på en 320i og 320d om eks 3 år. Tror de kommer til å få et relativt likt prisfall.

I størstedelen av landet kjøres det dieselbiler, og mange har fått innprintet DIESEL POWER de siste årene. Det kommer til å være svært få byer utenfor Oslo og Bergen som får dieselforbud.

Det som kan merkes er dersom dieselprisen blir dyrere, og merkbart dyrere enn bensin. Men det tror jeg heller ikke. De kommer sikkert til å lande på en lik listepris om noen år.

Hadde jeg bodd i Oslo ville jeg kjøpt bensinbil. Eventuelt en Tesla.

Ved et rent nybilkjøp ville jeg ikke ha vært i tvil, bensin! Men mest pga behov.

Vi redder ikke planeten ved å starte dieselforbud i Norge, det er ikke personbiltrafikken som er verst..

Gammel artikkel men for dere som ikke har lest, setter det saken litt i perspektiv..

http://www.dinside.no/motor/utslipp-som-alle-verdens-biler/61308255

En til: http://www.industrytap.com/worlds-15-biggest-ships-create-more-pollution-than-all-the-cars-in-the-world/8182

 

Endret av Gorg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dweezil skrev:

Så vidt jeg har klart å få med meg, er det veldig få hybrider fra BMW som kan leveres med hengerfeste! Korriger meg hvis jeg tar feil, men er det ikke slik at f.eks. G30 plug-in hybrid ikke kan ha krok? Jeg tror man må opp på X5 plug-in for å få mulighet til hengerfeste... så blir det vel bensin eller diesel om han vil ha litt ulike modeller å velge fra.

Helt riktig det du skriver om G30. Der kan man ikke på krok eller xDrive på hybrid. Eneste valget er jo da X5. Men han er litt skeptisk til det å kjøpe en SUV. Han har hatt 5 serie siden 80 tallet og er jo en grunn for at han har det den dag i dag. Men igjen siden han som regel kjører kun 5km til jobb hver dag så hadde han nok spart på å kjøre på el til og fra jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ahj skrev:

Veldig fin undersøkelse. 

Men var gammern som spurte meg om hva slags bil han burde velge neste gang. Han har nå diesel og usikker om han skal gå for det eller hybrid. Kravet er for han at det er BMW med hengerfeste og xDrive. Hva burde han da velge? 

Er det diesel og hybrid det står om?

Ville jo ha vurdert bensiner hvis det var en ny bil han skulle ha.

Kjører han mye til Oslo? For hvis ikke er det jo lite sannsynlig at dieselforbudet vil påvirke han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg fint lite om disse truslene. Om det så skulle skje så er det nok lenge til. Jeg skal snart kjøpe meg ny bil og det blir diesel. Noe jeg ikke har noen bekymringer rundt :) Bensinbil blir alt for dyrt å eie i lengden i mine øyne, med tanke på forbruk og bensinpriser. Også er det jo som regel mer punch (eller potensiell punch) for pengene med diesel. Ellers hadde jeg nok glatt gått for bensin. Menmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gorg skrev:

Er det diesel og hybrid det står om?

Ville jo ha vurdert bensiner hvis det var en ny bil han skulle ha.

Kjører han mye til Oslo? For hvis ikke er det jo lite sannsynlig at dieselforbudet vil påvirke han.

Nja, han er jo åpen for det meste egentlig. Men han sverger jo egentlig til sekser motor og er ikke veldig gira på X5 eDrive hvor den har firer. Han kjører lite til Oslo isåfall har det sammenheng med jobb. Kanskje det blir en 540i g30 på han. Han har til nå sett på g30 530d. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ahj skrev:

Nja, han er jo åpen for det meste egentlig. Men han sverger jo egentlig til sekser motor og er ikke veldig gira på X5 eDrive hvor den har firer. Han kjører lite til Oslo isåfall har det sammenheng med jobb. Kanskje det blir en 540i g30 på han. Han har til nå sett på g30 530d. 

Hadde ikke vært så dumt det! Der får han i hvert fall xdrive, hengerfeste og sekser :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker diesel mye bedre til pendling,  noe jeg har gjort i 2 år. Småkjører aldri, så diesel passer utmerket. Men om jeg skulle hatt en sommerbil, så hadde det nok blitt bensin. diesel kabriolet er liksom ikke det samme som en sint bensin sekser. Så lenge jeg skal fortsette med langkjøring så  blir det nok diesel fremover. Må si at det kjøres ganske bra priser på hybrid om dagen, det blir nok ikke kjøpt med tanke på elektriskkjøring, men eller prisen sin skyld. Batteriene funker knapt om vinteren uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...