Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Er du skeptisk til dieselbil, og hva hadde du valgt?


awt
 Share

Er du skeptisk til å kjøpe dieselbil? Hva blir neste bil?  

127 stemmer

  1. 1. Er du skeptisk til å kjøpe dieselbil med utviklingen som er i dag?

    • Nei, jeg tror det er tomme trusler, og tror at diesel vil være her i mange år fremover
      36
    • Mnja, jeg tror det blir verst om man bor i en stor by, for min del går det nok greit
      51
    • Ja, jeg kjører nok min siste dieselbil om dette skal fortsette
      21
    • Jeg har aldri hatt dieselbil, og skal aldri ha det
      19
  2. 2. Hva tror du motoriseringen i din neste bil blir?

    • Diesel
      47
    • Bensin
      49
    • Hybrid (elektrisk i kombinasjon med diesel eller bensin)
      12
    • Helelektrisk
      19
    • Annet (gass, hydrogen e.l.)
      0
    • Bil? Her blir det sykkel!
      0


Anbefalte innlegg

Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe enn ny dieselbil i dag, og når min nåværende dieselbil (F10 530d) skal byttes ut om noen år er det mest sansynlig jeg kjøper diesel igjen (G30 530d). Det er derimot ikke umulig at jeg følger følelsene og kjøper bensin, men slik situasjonen er nå for meg så tror jeg det blir diesel igjen. Jeg er litt sånn at jeg kjøper den bilen som passer mitt bruk og min interesse, ikke det som passer politikerene. Ja jeg ender nok opp med å kanskje måtte betale ekstra for det, men for meg er det viktigs å være fornøyd. Dieselbiler har sin misjon i overskuelig fremtid, så det ofrer jeg ikke mange tankene. Det eneste måtte være andrehåndsverdien, men selv den har man ikke merket noe forskjell på. 

De bilene som er mest ugunstige å eie i dag er jo nettopp elbiler, med den utviklingen som pågår her. Da er en fossilbil mer trygg og forutsigbar slik jeg ser det, gammel teknologi er forutsigbar teknologi. Derfor så selger vi nå elbilen og erstatter den heller ikke med noen ny... Nå skal det sies at om jeg hadde bodd i Oslo eller en annen storby så hadde jeg nok tenkt litt anerledes. Men nå bor jeg her jeg gjør og her er det veldig lite sansynlig at det blir noe dieselforbud. De har jo også gått ut og sagt at det ikke skjer igjen i Oslo heller, men man kan jo aldri vite når det sitter nisser ifra AP, SV og MDG som styrer byen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Jeg tror den genuine bilinterressen og de åpenbare praktiske sidene vi setter pris på her inne ved privatbilismen, overskygger for idealismen og de politiske intensivene fra den grønne flanke. Se hva som skjer i Oslo og hvorfor. Vi har en grønn periode bak oss - og foran oss. Krana vil skrus rundt ytterligere, det vil unektelig bli surere å eie biler og kjøre bil med diesel og bensin. Den enkleste for politikerne er å straffe privatbilen og dens eiere, det har de gjort i tiår og det vil de nok fortsette med.

Investeringer i olje og det å tjene og skape har aldri vært de grønne sin prioritet, men å straffe dens innbyggere med en myriade av tiltak - da særskilt bilismen og fokusere på symbolpolitikk rundt dette - er desto mer populært. Mitt poeng med dette innlegget er følgende, nei - diesel og bensinbiler er ikke den store stygge ulven mtp miljø og transport. Men siden nisjepartier med en agenda får makt - og bruker den, blir det stadig tøffere for en fornuftig og saklig debatt om de ulike løsningene for privatbilismen. Jeg spår at hybrid er på vei til å bli en allerede utdatert løsning. For kort rekkevidde og for lav effekt til å kjøre lokalt. For tung og tørst på langkjøring, i tilegg til å være en unødig komplisert teknisk løsning. Innen 2-3 år er elbiler noe for "alle". I mellomtiden er det et sjansespill hva som lønner seg eller ei, vi er prisgitt kortsiktig politiske tiltak og hestehandel.

Nemlig... det er nettopp denne usikkerheten jeg ikke liker og som jeg frykter skal ødelegge økonomien med en ny dyr bil (les: BMW). Man kan selvfølgelig aldri gardere seg helt, men når markedet er såpass volatilt som det er nå med store grupper av mennesker som er nervøse for hva som vil skje fremover med ny teknologi, miljøtiltak, avgifter og generell hyping og/eller negativt snakk, politikere og organisasjoner med forskjellige motiver/hensikter etc. er det etter min mening best å se tiden litt an. Det er ikke nå man skal foreta store bevegelser med mindre man vet hva man gjør eller ser stort på økonomien.

Jeg tenker at det kan være klokt å se hvordan lanseringen av Tesla Model 3 går. Går den dårlig og Tesla får store problemer med f.eks kvaliteten på bilen vil hele elbilmarkedet bli satt tilbake psykologisk og flere vil sannsynligvis sette spørsmålstegn ved tidsperspektivet for når disse bilene kommer i et stort antall på markedet. Går lanseringen bra og bilen blir godt mottatt vil elbilmarkedet få en skikkelig opptur og flere andre bilprodusenter vil satse stort på å komme med deres alternativer. Dette er etter min mening det mest signifikante som vil påvirke hvor bilbransjen og politikerne beveger seg i relativt nær fremtid. For Tesla er det knall eller fall, men det er mindre viktig i denne sammenhengen.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker i noen av de samme gatene som awt gjør her; annenhåndsverdi og økonomien i å velge en bil som kan bli stående igjen som uselgelig.

Litt av problematikken, og som jeg også ser på som noe av grunnen til at denne tråden er liv laga, har bakgrunn i den idealismen som preger politikken som nevnt av Ron Jeremy. Det virker ikke som at de er klar over hvor stor innflytelse og makt de har over hver enkelt persons privatøkonomi slik de uttaler seg, da de i ytterste konsekvens og satt helt på spissen har mulighet til å gjøre folks investeringer (om en kan kalle en ny bil det) nærmest verdiløse over natta. Virker nesten som at det råder litt kaos i de høye politiske kretser, der partier med makt drar i hver sin retning, og folk på grunn av dette ikke helt vet hvilken vei de skal gå. I 2008-2009 geleidet de folk ned en hovedvei - dieselbiler. Nå spriker det litt mer, og derfor blir det vanskelig å forutse hvordan markedet vil utvikle seg. Kanskje de i likhet med andre avventer og ser hvordan teknologien utvikler seg de nærmeste årene for så å legge føringene. 

Personlig tror jeg det er liv laga for dieselbiler i mange år framover, se for eksempel artikkel om Mercedes' milliardutvikling av nye dieselmotorer: https://www.topgear.com/car-news/insider/qa-can-mercedes-new-engine-save-diesel#1. Men hvordan annenhåndsverdien for dieselbiler vil være framover klarer jeg ikke tenke meg til.

Men selv ønsker jeg å bikke over til bensinbil når vi bytter ut dieseldyret. Jeg var egentlig mest gira på bensinbil etter den fabelaktige 116i'en vi hadde, men 320d var det mest økonomiske valget når vi skulle ha xdrive. For å "kompensere" har vi nå én bensinbil - MCS - mest fordi den brukes mest til småkjøring og bensin er bedre egnet enn diesel til dette formålet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe enn ny dieselbil i dag, og når min nåværende dieselbil (F10 530d) skal byttes ut om noen år er det mest sansynlig jeg kjøper diesel igjen (G30 530d). Det er derimot ikke umulig at jeg følger følelsene og kjøper bensin, men slik situasjonen er nå for meg så tror jeg det blir diesel igjen. Jeg er litt sånn at jeg kjøper den bilen som passer mitt bruk og min interesse, ikke det som passer politikerene. Ja jeg ender nok opp med å kanskje måtte betale ekstra for det, men for meg er det viktigs å være fornøyd. Dieselbiler har sin misjon i overskuelig fremtid, så det ofrer jeg ikke mange tankene. Det eneste måtte være andrehåndsverdien, men selv den har man ikke merket noe forskjell på. 

De bilene som er mest ugunstige å eie i dag er jo nettopp elbiler, med den utviklingen som pågår her. Da er en fossilbil mer trygg og forutsigbar slik jeg ser det, gammel teknologi er forutsigbar teknologi. Derfor så selger vi nå elbilen og erstatter den heller ikke med noen ny... Nå skal det sies at om jeg hadde bodd i Oslo eller en annen storby så hadde jeg nok tenkt litt anerledes. Men nå bor jeg her jeg gjør og her er det veldig lite sansynlig at det blir noe dieselforbud. De har jo også gått ut og sagt at det ikke skjer igjen i Oslo heller, men man kan jo aldri vite når det sitter nisser ifra AP, SV og MDG som styrer byen...

 

Som vordende elbileier så lurer jeg hvordan du kom til konklusjonen om at elbilen var ugunstig å eie? Var det pga bruksmønster, rekkevidde o.l.?

Etter mine kalkulasjoner vil vår nye i3 bli en god, om ikke bedre, erstatter av vår nr. 2 bil. Mulig den blir vår foretrukne bil i hverdagen også.

Vi kjører ca 50000km i året fordelt på 2 biler, så her vil nok i3 by på en ganske betydelig drivstoff besparelse også. Tipper fordelingen blir 20kkm diesel og 30kkm el.

Nå har jeg faktisk sittet noen år på gjerde m tanke på anskaffelse av elbil og noen av fordelene har faktisk løpt fra meg.

Jeg har en kollega som har nytt godt av sin elbil (Leaf) i snart 5 år og 110000km nå. Der har du en som fikk uttelling for at han faktisk turte å prøve. Han har ikke kostet på bilen annet en servicer, og det har ikke vært noe som helst tull med den. Han sier at batterikapasiteten ikke har svekket seg noe nevneverdig heller.

Så å kjøpe en helt ny elbil med 5 år garanti idag ser jeg ikke på som noe stor risiko hverken med tanke på verditap og iallfall ikke driftsikkerhet.

Selv om elbilen etter 5 år bare ville være verdt vrakpanten så føler jeg at den ville verdt pengene uansett.

Hvis det er tifelle så har vi et verditap på 65000kr i året og hvis man trekker fra drivstoffbesparelsen i forhold til bilen den erstatter, så kan en si tapet detter ned på ca. 45000kr.

 

Endret av 740AV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbilen det er snakk om i mitt tilfelle er en E-up, som har en av de korteste rekkeviddene på markedet. Så med vårt bruksmønster er den nå noe knapp, samt at jeg synes den bør selges før det kommer en ny utgave med bedre batteri. Så med endret behov så strekker den ikke til lenger, en nyere elbil med lengere rekkevidde kunne vært løsningen men jeg synes ikke det er verd det. Jada, hadde sikkert spart en hel sekk med penger kontra en vanlig bil. Elbil er fortsatt en elbil med mindre det er en Tesla, det vil si at du har en del begrensninger. 

Også har vi en bil for mye, og da er det naturlig at elbilen går. Slik er vår prioritering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil er elbil, det har du rett i. Begrensningene er der. Sånn jeg ser det for vår del er begrensningen kun plassen innvendig. Ellers er fordelene større en ulempene. Vi har en F25 i tillegg som får fraktoppdragene der i3'en ikke strekker til.

Så kan en jo diskutere bilvalg i forhold til bilinteresse. 

Mange argumenterer bilvalg utifra motorstørrelse og lyd eller fraværet av sådan. 

Som BMW entusiast må jeg (dessverre) si at jeg har kommet litt forbi dette. I hverdagen er jeg ute etter det som er tilstrekkelig + litt ekstra.

Fraværet av motorstøy i elbil er også noe jeg ser frem til som pendler. Jeg kommer aldri på noe som helst tidspunkt å savne lyden av en dieselmotor uansett sylinderkonfigurasjon.

Som hobbybil/søndagsbil håper jeg en dag på å fylle en ledig garasjeplass, der e38'en en gang stod, med en bil med bensinmotor. Da med 6 eller 8 sylindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 740AV skrev:

Som BMW entusiast må jeg (dessverre) si at jeg har kommet litt forbi dette. I hverdagen er jeg ute etter det som er tilstrekkelig + litt ekstra.

Fraværet av motorstøy i elbil er også noe jeg ser frem til som pendler. Jeg kommer aldri på noe som helst tidspunkt å savne lyden av en dieselmotor uansett sylinderkonfigurasjon.

Veldig enig! Og jeg har det med å linke til bloggen min, dere får ha meg unnskyldt, kanskje, men det var jo slike tanker som gikk gjennom toppetasjen min da jeg (omsider) fikk prøve en i3:

http://blåhvitblogg.no/artikkel/den-stygge-andungen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, 740AV skrev:

Elbil er elbil, det har du rett i. Begrensningene er der. Sånn jeg ser det for vår del er begrensningen kun plassen innvendig. Ellers er fordelene større en ulempene. Vi har en F25 i tillegg som får fraktoppdragene der i3'en ikke strekker til.

Så kan en jo diskutere bilvalg i forhold til bilinteresse. 

Mange argumenterer bilvalg utifra motorstørrelse og lyd eller fraværet av sådan. 

Som BMW entusiast må jeg (dessverre) si at jeg har kommet litt forbi dette. I hverdagen er jeg ute etter det som er tilstrekkelig + litt ekstra.

Fraværet av motorstøy i elbil er også noe jeg ser frem til som pendler. Jeg kommer aldri på noe som helst tidspunkt å savne lyden av en dieselmotor uansett sylinderkonfigurasjon.

Som hobbybil/søndagsbil håper jeg en dag på å fylle en ledig garasjeplass, der e38'en en gang stod, med en bil med bensinmotor. Da med 6 eller 8 sylindre.

Man kan betrakte et halvfullt glass som nettopp halvfullt, eventuelt som halvtomt. Hva en selv får ut av ting, gir ingen mening for andre. Jeg personlig opplever en større kjøreglede og frihet i elbilen, enn i vår ellers utmerkede diesel F25. I3´n oppleves  - ren, som om man tar et skritt mot fremtiden. Moderne, minimalistisk, latterlig lettkjørt, ekstremt effektiv og "tossable" - men samtidig stille, agil og spontan. Den er i 10 av 10 tilfeller den bilen vi (Samboer og meg selv) ønsker å kjøre. Dieselen er en bruksbil, men fremtiden har så avgjort passert den og den blir utelukkende brukt av praktiske årsaker, kjøring av henger og slikt. Men sist når vi skulle kjøpe innmat til en skyvedørsgarderobe, brukte vi av alle ting radiobilen.

Var forøvrig på lansering av nye Volvo XC60 idag på Autostrada i Skien. Hadde en interresant samtale med salgsjef i Volvo Norge om nettopp XC60, konkurrentene og drivlinje fremover. Jeg er ingen Volvo mann, men de gjør mye bra om dagen. Den originale hadde sitt beste år ifjor, sterkt av en utgående model. Den nye vil nok gjøre det hakket hvassere. XC40 blir presentert i Desember, med lansering tidlig 2018. Den tilsvarer Evoque størrelse og har mer personlighet enn XC60. Sistnevnte kommer også som helelektrisk, men det lå noe frem - hvor langt frem ville han ikke si så mye om. Men spennende å høre han fortelle om branding og konkurentene til Volvo. Han var urolig for de politiske intensivene, innrømte villig vekk at hybrid var et kompromiss, men at det var denne som solgte og de satset på (T8 som er avbildet). Volvo er på offensiven, bl.a var Volvo Care morsomt. En del av denne pakka var at ved en eventuell service, kom en servicemann hjem å hentet bilen hos deg, kjører bilen på verksted, for deretter kjøre den hjem til deg igjen - elegant, tilgjengelig senere iår.

 

 

IMG_1359.JPG

IMG_1363.JPG

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎05‎.‎04‎.‎2017 at 13.35, 740AV skrev:

Som hobbybil/søndagsbil håper jeg en dag på å fylle en ledig garasjeplass, der e38'en en gang stod, med en bil med bensinmotor. Da med 6 eller 8 sylindre.

Slike utsagn leser man ofte på Bimmers. Men hvis ingen lenger kjøper nybiler med sekser eller åtterbensin vil det heller ikke være kosebiler å oppdrive på finn om noen år. "Alle" vil ha det, men ingen kjøper det. For dere som virkelig elsker å kjøre bil anbefaler jeg å gjøre det nå, og ikke "i morgen" eller "manana" (som man sier på spansk hvis jeg husker riktig). Jeg lever og ånder for bilkjøring, og kjører det jeg klarer før diesel/bensin-drivstoff og -biler får flere avgifter, forbud og overvåking hevet etter seg.   Ikke vent til du er "gammel" fordi det da kan være for sent både mentalt og reelt.

Selv har jeg en ny dieselbil som firmabil, og det er på mange måter synd at diesel er det nye offeret i heksejakta nå om dagen da det er liten tvil om at diesel fortsatt er det mest optimale drivstoffet for folk flest. Sammenlignet med tilsvarende bensin-modeller sparer jeg "kun" 21000kr pr år ved 50 000km pr år. Men den minste dieselen i modellutvalget framstår for meg som mest for pengene da den både har bra ytelser og merkbart lavere forbruk enn bensin-variantene. Det viktigste er dog at den faktisk er morsom å kjøre.

Privat har jeg dog en bensinbil, hovedsaklig pga lyden. Som Crispo-reklamen sa - lyden er halve opplevelsen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er dagens elbiler verdt om 10 år? Jeg er redd bruktprisen kommer til å stupe etter hvert som utviklingen tar kvantesprang, slik vi har erfart med andre produkter basert på data og elektronikk. Fem år gamle duppedingser er jo knapt salgbar i dag. Desto mer av slik teknologi som bygges inn i en bil, jo mer vil bruktprisen få tilsvarende utvikling, det er min frykt.

Selskapet Tesla prises mer som en fremskutt teknologibedrift enn en tradisjonell bilprodusent, det sier sitt om markedets vurdering av hvilket segment elbiler hører hjemme i. Den som kjøper elbil må ha dette i bakhodet, og sørge for å selge før teknologien går ut på dato. Fordi utviklingen går stadig raskere, vil dette bli stadig vanskeligere å time, og tidsrommet hvor elbilen holder seg i verdi, vil bli stadig kortere. Selv om bruktbilpriser for elbiler holder seg bedre i dag enn for fossilbiler, kommer fallet til å bli bratt senere. Gjennomsnittlig levetid for fossilbiler er 20 år, elbiler vil kanskje måtte skrotes etter 10. I så fall vil hele elbilens verdi forsvinne på halvparten av tiden sammenlignet med fossilbiler.

I samfunnsperspektiv er elbiler hverken økonomisk eller miljømessig lønnsomt i dag. Alt tatt i betraktning lønner deg seg å kjøpe brukt fossilbil. Miljøavtrykket etter produksjonen er allerede satt, og alle kostnader vil fordeles på mange flere år enn for elbiler. Myndighetenes subsidiering forrykker dette bildet. Men er du den uheldige som eier en eldre elbil når banebrytende teknologi avdukes, kan det bli dyrt å ha latt seg lokke av subsidier. Mange kommer kanskje til å angre på at de lot overtale av lokkepriser på tvers av fornuft og refleksjon.

For dagens hybrider er fremtiden ikke mye lysere. Hvem vil vel kjøpe en 10 år gammel suv-hybrid som utviklingen har løpt fra? Elteknologien er ubrukelig, likevel må du frakte med deg all denne vekten som du ikke kan bruke til noe som helst, mens verkstedregningene gjenspeiler den mer kompliserte mekanikken.

For den langsiktige bileier er brukt fossilbil det rette valget. Nye fossilbiler er en risiko som kan vise seg å gi en bratt verdiforringelse. Problemet med NOx i nye bensinbiler er ikke løst enda, når politikerne oppdager dette om noen år, kan vi få bensingate. Alt tatt i betraktning er brukt fossilbil det fornuftige, økonomiske og miljøbevisste valget. Akkurat nå ser bensin mer fornuftig ut, men det kan endre seg, for diesel vet vi alt om bortsett fra fremtiden, så jeg ville latt bruksmønsteret avgjøre det.

For den som liker å bytte bil hyppig, kan elbil av nyere dato være et fornuftig valg. Da må man være klar over at dette har et visst preg av spekulasjon, og være beredt på muligheten for å sitte igjen med svarteper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få bort forbrenningsmotoren i byene er et bra lokalt tiltak der det er mye forurensing. Det som er synd er at lille norge skal være best i klassen på dette. Her hvor vi trenger diesel. Jeg mener vi vil ha diesel i mange år, og ellers også store motorer. Dette er det mannen i gata egentlig vil ha, men lar seg styre av myndighetene, samt at det er blitt in å velge miljøvennlig.

Hvorfor si enten eller? Hvorfor kan ikke folk kjøpe som de selv ønsker, uten avgiftsstyrte priser fra staten? Trekker man henger og bor på landet, kjøp diesel. Bor man i byen, kjøp elbil. Er man glad i å kjøre bil, kjøp sekser manuell. Alle disse skulle vært likt priset også.

Hvorfor si at det er NÅ diesel skal bort? De har aldri vært renere. Legg merke til at myndighetene alltid vil ha en agenda. Denne er økononisk motivert. Er det ikke diesel, så er det noe annet. Det er ikke saken i seg selv som er grunnen, det er kun for å være i bevegelse, lage nye reformer og avgifter. Vise til resultater. Noen få får egen vinning ut av det. 

Det samme ser man i krig og klimapolitikk. Når den ene synderen er tatt, begynner man på neste. Mediaskapt. Vi sitter å sluker alt. Tror vi virkelig at det er slik? Når har media noengang sagt: alt er bra, ikke noe å melde fra om i dag. De som nå velger bort diesel, er gått rett på limpinnen styrt av frykt fra myndighetene. Sier igjen; kjøp det som passer ditt behov best. Økte avgifter? Javel, stå imot. Betal ekstra til du spyr. Myndighetene må se at de ikke kan styre folk med avgifter. Selv vurderer jeg kjøp av ford excursion 7 3td og bruke denne som motvekt til samfunnets retning. Var slike biler flere skulle ha kjørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er vel den at "lille" Norge slett ikke er best i klassen når det kommer til CO2 utslipp sett pr. inbygger. Og det er nettopp dette andre land også er opptatt av. For å få et rettferdig regnestykke sett i verdensperspektiv må 1 stk. normann sammenlignes med f.eks 1 stk kineser.

http://energiogklima.no/klimavakten/utslipp-per-innbygger/

Jeg mener bilparken er noe vi her i Norge kan bidra med for å få ned CO2 utslippene våre. Men det er også flere andre områder det kunne vært gjort tiltak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 740AV skrev:

Jeg mener bilparken er noe vi her i Norge kan bidra med for å få ned CO2 utslippene våre. Men det er også flere andre områder det kunne vært gjort tiltak.

Så folk som er lite bemidlet og ikke har råd til elbil, de skal måtte flås med miljørelaterte avgifter? I ett så langstrakt land som Norge så bor det folk i distriktene hvor en elbil ikke strekker til. Likevel skal de få tredd avgifter nedover ørene av nisser som sitter i storbyen og bestemmer. Det er bilistene som skal måtte ta regningen for at Norge skal forsøke å være best, noe som i realiteten er ett piss i havet. 

Jeg beklager men jeg blir ikke så rent lite provosert av slike utspill. Fordi enkelte har ett behov som dekkes av en elbil, så betyr ikke det at det er slik for alle. Det er litt derfor jeg i utgangspunktet ikke diskuterer slikt med elbil eiere. Det kommer til ett punkt hvor troa på dette blir så sterk at skylappene blir for store. Bilene er billige, man sparer masse penger, man får status og alt er bare fryd og gammen. Jeg skjønner dere godt, for all del. Men forstå nå at verden ikke bare er sort og hvit.

Det er IKKE rettferdig at det er vi bilistene som skal ta regningen for det grønne skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvordan du tolker mine setninger som om at jeg ønsker at noen skal straffes på noe vis. Jeg personlig er generelt imot å "straffe" folk med å legge på avgifter. Jeg er heller for å belønne de som velger mere miljøvennlige alternativer.

Selv er jeg en som bor uti distriktet. Har gårdsbruk som naboer og har ennå ikke fått tildelt gateaddresse. Våre behov vil langt på vei kunne dekkes av elbil, men jeg har ikke sagt at alle andre sine behov vil kunne det.

Og selv om det kansje ikke virker sånn her så liker jeg å se ting fra flere perspektiv, og ikke bastant si at noe er rett og andre ting er feil. 

Forskjellige meninger må man kunne ha.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...