Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Er du skeptisk til dieselbil, og hva hadde du valgt?


awt
 Share

Er du skeptisk til å kjøpe dieselbil? Hva blir neste bil?  

127 stemmer

  1. 1. Er du skeptisk til å kjøpe dieselbil med utviklingen som er i dag?

    • Nei, jeg tror det er tomme trusler, og tror at diesel vil være her i mange år fremover
      36
    • Mnja, jeg tror det blir verst om man bor i en stor by, for min del går det nok greit
      51
    • Ja, jeg kjører nok min siste dieselbil om dette skal fortsette
      21
    • Jeg har aldri hatt dieselbil, og skal aldri ha det
      19
  2. 2. Hva tror du motoriseringen i din neste bil blir?

    • Diesel
      47
    • Bensin
      49
    • Hybrid (elektrisk i kombinasjon med diesel eller bensin)
      12
    • Helelektrisk
      19
    • Annet (gass, hydrogen e.l.)
      0
    • Bil? Her blir det sykkel!
      0


Anbefalte innlegg

57 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Så folk som er lite bemidlet og ikke har råd til elbil, de skal måtte flås med miljørelaterte avgifter? I ett så langstrakt land som Norge så bor det folk i distriktene hvor en elbil ikke strekker til. Likevel skal de få tredd avgifter nedover ørene av nisser som sitter i storbyen og bestemmer. Det er bilistene som skal måtte ta regningen for at Norge skal forsøke å være best, noe som i realiteten er ett piss i havet. 

Jeg beklager men jeg blir ikke så rent lite provosert av slike utspill. Fordi enkelte har ett behov som dekkes av en elbil, så betyr ikke det at det er slik for alle. Det er litt derfor jeg i utgangspunktet ikke diskuterer slikt med elbil eiere. Det kommer til ett punkt hvor troa på dette blir så sterk at skylappene blir for store. Bilene er billige, man sparer masse penger, man får status og alt er bare fryd og gammen. Jeg skjønner dere godt, for all del. Men forstå nå at verden ikke bare er sort og hvit.

Det er IKKE rettferdig at det er vi bilistene som skal ta regningen for det grønne skifte.

 

Engasjement er bra, perspektiv er bedre. For det er ikke slik at privatbilistene "plutselig" har blitt en melkeku. Det har vi alltid vært! Det er også slik at for å få en endring trengs noen intensiver fra tid til annen. Der er vi nå, men det er jo ikke slik at elbilen alltid vil kunne kjøre gjennom en bom uten å betale, eller betale noen hundrelapper i årsavgift. Dette er kun i en overgangsfase. Men generelt er politikere feige og mer opptatt av symbolpolitikk enn å lede og styre et land, dessuten må de velges igjen, av kveget. Faktum er vel at de tar for få grep - for sent, så også med klima, som de fleste andre ting. De burde gått vesentlig hardere til verks og være mer målrettet, så også mot bilismen. Fremtiden kan ikke holdes tilbake av nostalgi og følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk at avgiftsfritaket for elektriske biler i Norge er ganske friskt og sporty. De danske politikerne feiget ut og da falt rundt 90% av elbilsalget bort i løpet av noen måneder. Man kan mene mye om dette avgiftsfritaket, men det har i alle fall vist at med den rette prisen vil temmelig mange skifte over til elektriske biler (sogar ganske kostbare elektriske biler) tiltross for at teknologien ennå ikke er ferdig/perfekt. Det er dette fenomenet som har fått ganske stor internasjonal oppmerksomhet.

Jeg er helt enig i at fremtiden hverken bør eller skal holdes tilbake av nostalgi eller følelser. Noen ganger trenger markedet kraftige insentiver for å skifte over til et nytt fokus. Man må nå en kritisk grense for at markedet skal kunne klare seg selv. Dette ser vi med elektriske biler og har sett med mange andre ting også (f.eks ulike kvoteordninger, velferdsstaten etc.).

Klimapolitikken er viktig, men det er også viktig å holde tungen rett i munnen når man diskuterer klima og miljø. Jeg har generelt ikke sansen for en del av det f.eks MDG står for og gjør i Oslo, men om ikke annet får de satt en agenda og dette er i seg selv viktig. Jeg tror på at det med tiden blir mer konsensus over politikken og at vi finner frem til en modell som fungerer bra for de aller fleste (les: politisk kompromiss). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎07‎.‎04‎.‎2017 at 23.03, Fredrik skrev:

Jeg har generelt ikke sansen for en del av det f.eks MDG står for og gjør i Oslo, men om ikke annet får de satt en agenda og dette er i seg selv viktig. Jeg tror på at det med tiden blir mer konsensus over politikken og at vi finner frem til en modell som fungerer bra for de aller fleste (les: politisk kompromiss). 

Jeg ser de negative konsekvensene av MDG sin politikk daglig- gatene tømmes for biler og erstattes av tom asfalt, stille ensomme gater. Sentrum har blitt som et museum. Tragisk.

Men, det må nevnes - jeg har respekt for folk som sier det de mener og gjør som de sier. Folk som faktisk har en mening og brenner for det - det liker jeg selv om jeg ikke er enig. Hvis alle skulle oppført seg som en feig og unnvikende Jonas Gahr-Støhre som aldri tørr å ta et standpunkt ville verden blitt kjedelig, på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Danmark sier politikerne om hverandre og vi andre om politikerne at de har en mening frem til de har en annen mening. Man bør ikke stole blindt på politkere (eller "selgere" generelt), men det hjelper hvis de bekjenner kulør og følger opp ord med handling. Jeg er langt fra enig i mye av det MDG står for, men som du påpeker har de en mening og brenner for det selv om de risikerer å bli kastet ut av kontorene ved neste valg. Vi burde helt klart hatt flere slike politikere. 

Utfordringen i denne sammenhengen (altså i forhold til trådens emne/tema) er at det er vanskelig å vite hvordan fremtiden blir og når fremtiden er her. Vi mangler sikre holdepunkter og rammer. Personlig er jeg derfor avventende og ser tiden an, men forsøker samtidig å samle inn nok informasjon til å ha en nogenlunde kvalifisert mening om utviklingen. Vi lever i usikre tider og det er mye (kanskje for mye) å holde seg oppdatert om. Det er nok ikke enkelt å være politiker eller leder i våre dager.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...