Gå til innhold

Bmw 320d går dårlig


Hanssen97
 Share

Anbefalte innlegg

hei, jeg har en 320d som er chippa. noen ganger når jeg tar kaldstart står blårøyken helt til motor har blitt varm. og når jeg ligger på e6 og skal gi på noen ganger i enten 4-5-6 gir har den ingenting å gi virker som den går i nødmodus men jeg kan da bare gire den til 3 og da henter den seg som regel opp igjen hvertfall på det neste giret. noen som vet om dette er turbo som synger på siste verset eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på hvilke feilkoder som ikke kommer med carly, så det må noen andre svare på. Men forhåpentligvis er det registrert noe.

Hva lukter eksosen når røyken kommer på kald motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt diagnose på bmw. Koster ikke mye, men du får svar. Jeg tenker at det enten er turbo, eller dyse nr4 (mener det er den som har innebygd mengdemåling) som har tatt kvelden. Men som alltid; sjekk at veivhusventillasjonen er ny, egr er blendet og at motoren har ny olje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veivhusventilasjon på disse motorene (M47, M57 osv) er så utrolig lett å bytte at det er ingen unnskyldning for å ikke gjøre det hvertfall :) Koster ikke mer enn en 400kr ca også, og har mye å si på motoren! Så greit å ta det regelmessig. Jeg tar det også ca hver andre oljeskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytta forresten glødeplugger her for noen dager siden pga. carly'en indikerte at dem var dårlig. å nå etter å ha kjørt litt får jeg opp at de jeg har bytta til er også dårlig. er detta pga soting eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Hanssen97 skrev:

bytta forresten glødeplugger her for noen dager siden pga. carly'en indikerte at dem var dårlig. å nå etter å ha kjørt litt får jeg opp at de jeg har bytta til er også dårlig. er detta pga soting eller?

Er den vanskelig å starte når kald da? Ble den bedre etter du byttet, men gradvis værre å starte igjen? Dersom den starter greit, ville jeg (for nå) ikke brydd meg om hva carlyen sier. Har m47 selb som er tungstartet, men carly sier ingenting om pluggene. Det er ikke glødereleet da? Eller sier den spesifikt pluggene?

Ta av slangen fra turbo til intercooler. Slik at du ser inn i turbinen på turboen. Er det mye olje her/slark i turbinen så har du feilen der. Men på diesel så er det vanskelig å skille mellom om den går på olje eller om den går på for fet blanding (dyse som står konstant åpen f.eks)

Det er enten turbo eller dysefeil som jeg antar som nærliggende feil. Men bytt veivhusfilter og skift til mobil 5w30 esp olje med nytt oljefilter! Evt mobil1 super3000 5w40. Eller castrol 5w40 edge turbodiesel.

Er spent på å høre resultatet her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bytte veihus filter, bytte olje og filter nå når jeg kommer hjem hvis ikke dette hjelper så skal jeg prøve noe annet 😊 Er aldri tungstartet nå har jeg bare eid bilen i noen uker så har ikke vært så fryktelig kaldt men, var noen minus grader og startet lett og fint. Skal oppdatere når jeg byttet filtere og olje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 At du kan fortsatt får feil på glødeplugger kan også være relé relatert. Min bil fuska som et uvær under kaldstart ifjor vinter, var faktisk så jævlig at jeg måtte gløde 17 ganger før den fyra. Kom på verkstedet, alle plugger var fine i følge målingene til verkstedet, men ba de bare bytte alt (Bilia fant feil på glødeplugger, Stamsaas fant på glødeplugg nr 5), men alle var hele, bytta også relé, null problem med start i -30. Etter 20.000km begynte bilen å kødde igjen, dro inn på samme verksted, de fant ut at strømkabelen fra relé hadde smelta og isolert seg, så det kan være det ene, det andre og det tredje bare på glødeplugg feilmeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bytta olje og oljefilter, men fikk ikke bytta veivhusfilteret pga. Påske tida slo inn 😅 Men rensa det i mellom tia og det ga resultater allerede da. Men har nå fått kjøpt nytt filter (regner med er dette som er vedlikeholdsfritt) så da burde alt bli bra igjen 😊🙌

IMG_0798.JPG

IMG_0799.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...