Gå til innhold

F10 530d - Automatkasse


Svein_Bmw
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ble den heldige eieren av en F10 530d for noen uker siden, min første BMW - helt villt fornøyd:)

Kom fra Mercedes e220 og går aldri tilbake..(den brant ned på vei hjem fra jobb..!)

Jeg er stort sett fornøyd, men ett par småting.  

Det ene er girkassen, i lave hastigheter. Synes den går litt hakkete/ujevnt. Prøvde og nullstille, det hjalp litt, men nå 3 uker senere syns jeg den er litt hakkete igjen.Vil det hjelpe og flushe kassen? Hvor ofte anbefaler BMW at man gjør dette? 

Bilen har gått 84000km, tror ikke den har vært flushet før. Dette er noe jeg egentlig vil gjøre uansett, da jeg mener det ikke er bra og kjøre med samme oljen noe mer enn 60-80k samma åssen bil det er.. Hva mener dere?

 

Har også lyst til og besøke agder chiptuning etterhvert:D 

Noen med erfaringer på denne motoren som har chippet? Burde jeg samtidig deaktivere EGR, og  fjerne DPF?

 

Takker for svar!
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eier av F11 520d Touring xDrive med 8-trinns Automat, så har jeg stusset litt over at automatkassen er litt "nervøs" i lav hastighet. Bilen er gått 75000km. Begynner å lure om den treng oljebytte?
8-trinns automaten til BMW er skrytt opp i skyene og omtales til verdens beste automatkasse. Da blir det litt merkelig å oppleve litt så "usikkerhet" og "nøling" i å velge riktig gear. Når min gamle 2002mod 320dA Touring virker automatkassen bedre i gearvalg, så må det være rett å lure litt på dette.

Er det noen anbefaling av SW-oppdatering og slikt?

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det samme.. Den er jo eksemplarisk i alle forhold bortsett fra under 20km/t. 

En annen ting jeg synes er litt rart, er at hvis jeg gir flatt jern i sportsmodus, så "holder" den gjerne høyt gir selvom jeg slipper gassen. Kan ligge på 3000RPM noen sekunder før den detter ned til 2000.. Er dette meningen for at man skal få litt motorbrems under aktiv kjøring, eller "henger den"?

Kanskje en oppdatering fikser biffen - litt billigere enn flushing. (bavaria skal ha 8-10k)

På min gamle MB artet det seg helt annerledes når den trengte flushing, den "slurte" på girene. I en slakk oppoverbakke kunne jeg se turtelleren variere med 2-300 RPM selvom jeg brukte cruise og hadde konstant hastighet. Den ble flushet på 110k, og problemene var vekk etter flushing. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en F10 530d, kjempe fornøyd med denne forøvrig. Det med at girkassen girer litt nykkete på lave hastigheter er dessverre slik disse kassene er. Det er kassens Self Learning program som rett og slett ikke fungerer slik det burde. Det hjelper litt å nullstille kassa, men som du har merket så kommer det tilbake igjen. Ellers så regnes GA8HP70Z som noe av de beste og mest solide girkassene som er for tiden, de dimensjonert for å tåle 700 NM så du kan trygt tune bilen. Men ta i det minste ett oljeskift og filterbytte på kassa når bilen passerer 100 000 km, det har jeg tenkt å gjøre med min. 

Jeg var hos Autopower i Arendal og fikk tunet min, 300 hk og 650 NM. Til det vil jeg bare si....GJØR DET!! Det er helt en fantastisk forskjell, du får en bil som virkelig trøkker til. Her drar det ustanselig selv langt over 200 km/t på Autobahn. Jeg har ikke fjernet hverken DPF eller EGR, basert på tidligere gode erfaringer med å ha dette inntakt på tuna biler. Men jeg anbefaler deg på det sterkeste å ta oljeskift på hver 15 000 km eller en gang i året, det har jeg alltid gjort. 

I Sport så holder girkassen turtallet litt, nettopp fordi den da girer sportslig. Den legger seg på høy turtall for at du skal ha kraft og moment hvis du går på gassen igjen. Hvis du ikke gjør det så girer den opp, slik du har erfart :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Godt og høre at det faktisk bare er kassen som er sånn, da er det ikke noe galt

OK da gjør jeg det. men tenker du da kun olje og filter bytte eller skikkelig flushing? På sistnevnte bytter de visst ut hele bunnpanna. Mener det koster nesten det dobbelte med flushing i forhold til kun olje/filterbytte. Men gidder ikke det hvis det ikke er nødvendig..

I forhold til oljeskift så kommer jeg til og ta ett selv mellom hver service. mener det er hårreisende og kjøre 30k km uten oljeskift. Jeg pleier og bytte min 1 gang årlig, eller 15-20k km, hva som kommer først.

Har lest endel om F10'en din her Fredrik, var en av grunnene til at jeg gikk for en selv:-D

 

Bilen min har endel vaskeriper/swirvles etter litt for mye maskinvask av forrige eier. På DCN ble jeg anbefalt Falkenberg Detailing i Arendal - da jeg scrollet gjennom facebooksiden deres, fant jeg en Imperial Blue F10 530d som lignet veldig på din? Var det deg? 

Jeg tenker korrigering/coating der selv om noen uker, hørt mye positivt om Falkenberg Detailing8)

OK, da blir det tuning nærmere sommeren! Ettersom jeg kom fra en E220, er jeg ikke helt lei av originaleffekten ennå. men merker allerede at mye vil ha mer! Så blir gjort innen sommeren.. Fjernet de også fartsperren på 250, da de tok din? Ikke at man har så mye bruk for det her til lands, men digg og vite at den går fortere:-D

Gjorde heller ingenting med EGR/DPF på merca, og den gikk 60k uten trøbbel. Stemmer det at EGR kan deaktiveres elektronisk uten inngrep? Var en kar som mente det.. isåfall tenker jeg det at det er likegreit og deaktivere dette samtidig som chipping?

Ifølge en mekaniker jeg snakket med på Bavaria er EGR systemet på N57 motorene en svakhet. Det har lett for og tette seg. Og da tenker jeg at det er likegreit og deaktivere det før det blir en utgiftsbombe. Den vil jo uansett passere EU i forhold til utslipp, men er dette egentlig "lovlig"?

Kan jo forhøre meg med ett par tuningselskaper..

Endret av Svein_Bmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på å bare bytte olja og filteret, ettersom bilen ikke har gått så langt og ikke viser tegn til at noe er galt. Flusch er vel gjerne når kassene har gått veldig langt uten service, eller at man mistenker at noe er galt. For eksempel så flushet jeg kassen på min gamle E34 520i når den var gått 250 000 km. Ble som en ny girkasse igjen, men det var kostbart. Ved flush så kjører de jo en hel del olje igjennom systemet, er dette som ofte drar prisen opp. Vanlig oljeskift på kassa er noe rimeligere, men fortsatt dyrt det også. Jeg mener filteret er en del av bunnpanna, synes jeg hørte snakk om det en vei og at det var det som gjorde det dyrt.

Det er kjempesmart å bytte på hver 15 000 km, eller en gang i året. Enten man gjør det selv eller på verksted. Jeg utfører dette hos Bavaria, de tar 2700,- for ett oljeskift og oljefilter. Så lenge bilen er over 5 år så får du BMW Value Service, men de er så lure at du må spesefikt spør om det ;) 

Veldig hyggelig å høre at du har lest om bilen min og at det var med på å påvirke ditt valg av bil. Da gir liksom "forumbloggingen" litt mer mening. Jeg prøver å skildre hverdagen og eierskapet med en F10 530d så godt jeg kan. Jeg tror du blir veldig fornøyd med denne bilen, jeg sliter selv med å finne en bil som er bedre enn F10. Det måtte være nye G30, den er rå men mangler litt på interiøret synes jeg. 

Det var nok bilen min du så hos Falkenberg ja, han er dyktig og en utrolig trivelig kar :) Han la på litt grom lakkcoating og den har jeg vært veldig fornøyd med, dyrt men bra. Nå i Mai er det ett år siden og den skinner som bare det ennå, vannet bare preller av. Når det gjelder tuning så kjørte jeg selv ett år før jeg gjorde noe, 530d går veldig bra som original. Men nå hadde jeg tuning i min forrige bil, det var en E90 325d som jeg kjørte 60 000 problemfri kilometer med. Så da fristet det veldig og jeg angrer ikke ett sekund. Men ett lite tips til deg, få tatt en software update før du gjør det. Da har du den friskeste softwaren i bilen før du tuner, så minsker du faren for komplikasjoner. Jeg er noen turer nedover i Europa i året, og før tuning så ga bilen seg på 250 km/t...som oppgitt. Autopower lovet at toppfarten etter tuning er 275 km/t, jeg har hatt 272 km/t på GPS med mer å gi så det er ikke noe å tvile på. Det er litt artig når du kan begynne å henge på halvgamle M3er på Autobahn med en dieselbil ;) 

Jeg synes egentelig at EGR er en svakhet på alle dieselmotorer, så jeg skjønner at folk fjerner det. Norsk småkjøring hjelper vel heller ikke på, men med mitt bruksmønster så har jeg ikke bekymret meg så mye for denne EGRen. Om den kan fjernes uten elektroniske inngrep er jeg usikker på, det bør noen som er litt mer motorkyndige svare på. Samme hva gjelder fjerning av DPF og avgass målinger på EU kontroll, her er jeg jammen ikke sikker. Jeg er litt der at jeg har ikke lyst til å "tukle" for mye med bilen, tenker litt på bed videre salg en gang og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

On 8.4.2017 at 23.57, Fredrik 90 skrev:

Jeg tenkte på å bare bytte olja og filteret, ettersom bilen ikke har gått så langt og ikke viser tegn til at noe er galt. Flusch er vel gjerne når kassene har gått veldig langt uten service, eller at man mistenker at noe er galt. For eksempel så flushet jeg kassen på min gamle E34 520i når den var gått 250 000 km. Ble som en ny girkasse igjen, men det var kostbart. Ved flush så kjører de jo en hel del olje igjennom systemet, er dette som ofte drar prisen opp. Vanlig oljeskift på kassa er noe rimeligere, men fortsatt dyrt det også. Jeg mener filteret er en del av bunnpanna, synes jeg hørte snakk om det en vei og at det var det som gjorde det dyrt.

Det er kjempesmart å bytte på hver 15 000 km, eller en gang i året. Enten man gjør det selv eller på verksted. Jeg utfører dette hos Bavaria, de tar 2700,- for ett oljeskift og oljefilter. Så lenge bilen er over 5 år så får du BMW Value Service, men de er så lure at du må spesefikt spør om det ;) 

Veldig hyggelig å høre at du har lest om bilen min og at det var med på å påvirke ditt valg av bil. Da gir liksom "forumbloggingen" litt mer mening. Jeg prøver å skildre hverdagen og eierskapet med en F10 530d så godt jeg kan. Jeg tror du blir veldig fornøyd med denne bilen, jeg sliter selv med å finne en bil som er bedre enn F10. Det måtte være nye G30, den er rå men mangler litt på interiøret synes jeg. 

Det var nok bilen min du så hos Falkenberg ja, han er dyktig og en utrolig trivelig kar :) Han la på litt grom lakkcoating og den har jeg vært veldig fornøyd med, dyrt men bra. Nå i Mai er det ett år siden og den skinner som bare det ennå, vannet bare preller av. Når det gjelder tuning så kjørte jeg selv ett år før jeg gjorde noe, 530d går veldig bra som original. Men nå hadde jeg tuning i min forrige bil, det var en E90 325d som jeg kjørte 60 000 problemfri kilometer med. Så da fristet det veldig og jeg angrer ikke ett sekund. Men ett lite tips til deg, få tatt en software update før du gjør det. Da har du den friskeste softwaren i bilen før du tuner, så minsker du faren for komplikasjoner. Jeg er noen turer nedover i Europa i året, og før tuning så ga bilen seg på 250 km/t...som oppgitt. Autopower lovet at toppfarten etter tuning er 275 km/t, jeg har hatt 272 km/t på GPS med mer å gi så det er ikke noe å tvile på. Det er litt artig når du kan begynne å henge på halvgamle M3er på Autobahn med en dieselbil ;) 

Jeg synes egentelig at EGR er en svakhet på alle dieselmotorer, så jeg skjønner at folk fjerner det. Norsk småkjøring hjelper vel heller ikke på, men med mitt bruksmønster så har jeg ikke bekymret meg så mye for denne EGRen. Om den kan fjernes uten elektroniske inngrep er jeg usikker på, det bør noen som er litt mer motorkyndige svare på. Samme hva gjelder fjerning av DPF og avgass målinger på EU kontroll, her er jeg jammen ikke sikker. Jeg er litt der at jeg har ikke lyst til å "tukle" for mye med bilen, tenker litt på bed videre salg en gang og slikt.

Da satser jeg nok på og gjøre det samme - kun oljeskift. Den girer jo silkemykt, tenkte kanskje den "lugginga"  under 20 km/t hadde med dette og gjøre, men takk for betryggende svar!

2700,- er forsåvidt en overkommelig pris - men jeg slipper unna med ca 1200 kr for 8-9L Mobil 1 ESP 5W-30 hos stjerneservice.no, de gir 60% rabatt på oljekjøp på nett. Dette er oljen BMW anbefaler til N57 motoren. Pluss at jeg gjerne vil vaske litt under motoren etter å ha fjernet dekselene, da jeg er sikker på at karen jeg kjøpte bilen av ALDRI har gjort det. (den så ikke ut i måneskinn under panser, trengte 4 omganger Surfex HD 1:5 før jeg var fornøyd:S)

Men takker for tips, skal huske og nevne BMW value service. Dukker det opp problemer som mine hobbymekaniker-skills ikke klarer, er dette veldig greit og vite om:) Jeg er forøvrig svært lite imponert over Bavaria Kristiansand etter og ha vært der ett par ganger. De som jobber der er relativt lite servicevennlig/tekniske. Savner noen BMW entusiaster som har litt peiling, men ingen av de 3 jeg har snakket med der til nå hører til i den kategorien.. 

Har lest hele tråden din, er glad du bestemte deg for og beholde 530'en:) Og forstår deg godt! Jeg fikk såpass god pris på min at jeg vurderte og ha den ett år og selge uten tap. Men etter 5 uker bak rattet, er det HELT uaktuelt. Den blir beholdt i mange år fremover:-D

Har kun prøvesittet nye G30 i butikken, ble ikke voldsomt imponert over interiøret i forhold til min, men kan jo hende jeg blir mer overbevist etter og ha prøvekjørt en G30 530d:) Leste din opplevelse, og skjønner at det er noe jeg må prøve!

Gleder meg STORT til behandling hos Falkenberg! Jeg er ganske bilpleie entusiast selv, men bilen min har desverre såpass mye med steinsprut/vaskeriper, at jeg tar ikke sjans på og gjøre dette selv da jeg har ganske lite erfaring med maskinpolering fra før. Gjør man feil der, kan det fort bli veldig dyrt..Jeg fant 530d'en din på facebooksiden hans, ba om samme forsegling da din så helt rå ut.. Godt og høre at den holder enda, tror de lover 24-36 MND med Max Protect, som er hva din ble behandlet med:) Det er skikkelig keramisk forsegling - ripebestanding er den også!

Tok du oppdatering hos Bavaria? mye kom dette på? Merket du noen forskjeller i iDrive? Synes den er litt treg noen ganger(spesielt første 1-2 min etter start), tror min aldri har vært oppdatert siden den var ny, så dette er nok ikke en dum ide. Skal også tune snart, og da er det nok lurt som du sier, og sørge for at alt er oppdatert.

I forhold til EGR gidder jeg nok ikke og bruke penger/resurser på dette, kan de enkelt deaktivere dette elektronisk samtidig ved tuning er det jo greit og be om. Da kan det helt sikkert reverseres også. Men må de inn og fysisk blende EGR'en vil nok dette koste noen laken, og blir også mye jobb med reversing. Jeg hører med dem hva de sier:) I forhold til Eu er jeg 95% sikker på at dette går bra, da jeg vet de kravene er ganske lave.. Men hvis de differensier utslippskrav mellom EGRbiler og ikke-EGR biler kan det jo potensielt bli trøblete.. må gjøre litt research der!

Hadde forøvrig vært artig og tatt en nøyere titt på bilen din, nå som du har hatt Max Protect ett år:-D Hvis du kunne tenke deg og møtes en gang, hadde det vært konge!  (kanskje samtidig som jeg reiser til falkenberg, blir i slutten av Mai). Men det ser du selv selvfølgelig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at det ikke bare er meg som liker å vaske der man vanligvis ikke ser. Jeg pleier å ta bilen opp i bukk og skru av litt deksler for å spyle rent, i fjor gikk jeg over all plast under bilen med plastfornyer. Da trodde folk det hadde tørna helt for meg... :P Men det er godt å vite at det er rent. Men, ett lite tips hvis du skal under der å kikke. N57 motorene kan ha en tendens til å svette litt olje mellom oljefilterhus og blokk. Oljefilterhuset finner du på venstre side av motoren, den kan være lur å inspisere. Min svettet her, Bavaria mente jeg måtte bytte hele huset men jeg ville prøve med ny pakkning først. Det har fungert veldig bra :) 

Jeg er veldig fornøyd med Bavaria i Arendal, kan absolutt anbefale de. Vet ikke hvordan det er i forhold til hvor du bor da, litt tungvidt om du bor langt borte. Jeg betalte 1900,- software update, da uten kart. Jeg kan ikke si jeg merket annet enn at enkelte funksjoner fungerte bedre og mer sømløst, blåtann har ikke falt ut en gang siden og funksjoner som blindsone varsler og adaptiv cruise fungerer bedre. Også igjen, det er godt å vite at det er gjort ;) 

Når det gjelder bilpleie så høres det ut som vi er ganske like gitt. Jeg har også stor interesse av det men føler jeg mangler litt skills og utstyr. Jeg har forsøkt meg frem på E34en, med lånt utstyr. Blir jo ikke så værst, men ikke slik jeg vil ha det på F10en. Det er her Falkenberg kommer inn i bildet :) Nå tenkte jeg etterhvert at han skal få bryne seg litt på E34en også, har ikke ork eller tid til å stå med det selv. Men vask, stell og vedlikehold koser jeg meg med.

Selvsagt hadde det vært hyggelig å møttes, det må vi jo få til :) Alltid hyggelig å møtes for å prate litt bil, bare å sende en PM om når det passer. Så skal jeg få vasket bilen slik at du tydelig kan se hvordan coatingen har holdt stand etter straks ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renere bil har det bedre:) Og synes det er lurt og demontere litt deksler, se at alt teknisk er bra. Slanger, koblinger, etc. Har vurdert understellsbehandling med tectyl/annet, er dette noe du har gjort/vurdert? Nå er jo veldig mye av delene på F10 alu, finns omtrent ikke rust under min, og det er en 2010 modell.

Jeg tar oljeskift til sommeren, skal huske og sjekke svetting! Kan du linke meg til pakningen jeg evt trenger? Er dette en permanent løsning eller har du byttet på din mer enn en gang?

Har lyst og oppdatere før chipping, venter på svar fra Bavaria Kristiansand. Er de mye dyrere prøver jeg og få til en time i Arendal.

Det er morro med bilpleie, har drevet på hobbybasis noen år. Men vet Imperial Blue er vanskelig, og det kan bli svindyrt hvis man gjør feil.. hørt noen skrekkhistorier.

Men gleder meg til proffbehandling hos Falkenberg, tviler ikke på at det blir bra! Fikset han også steinsprut på din? jeg har endel steinsprut desverre, men han ba meg fylle hullene med touchup lakk, så det ble en "utover bul", så kunne han slipe/polere det ned. Touchup er bestilt:)

 

Oppdaget noe heller kjedelig her om dagen:

Jeg så det hadde kommet litt vann på innsiden av bakdørene, under den listen mellom det store og det lille vinduet. Vet det er en svakhet på F10 at membranen kan løsne, og at man kan få vanninntrenging. Så du hadde opplevd det samme. Løste problemet seg med Tec7? Jeg har sjekket begge fotbrønnene bak, og de er helt tørre, så tror ikke det er ett stort problem foreløbig.

Bilde av lekkasjen:

bakrute_f10.thumb.jpg.59b19cd7e35966d843b3dd9c3a0a1603.jpg

 Må vel av med dørtrekket for og finne ut hvor lekkasjen ligger.

Endret av Svein_Bmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren bil har det absolutt bedre ja, og er også lettere å få solgt igjen når den tid kommer. Jeg har egentelig ikke vurderte understellsbehandling, jeg har heller troen på godt med underspyling om vinteren. Jeg synes Tecktyl er noe forbasket griseri, vil ikke ha det på min bil. I følge svenske Vi Bilägere så er F10/11 den beste i sin klasse og en av bedre bilene på markedet når det kommer til rust og rustbeskyttelse. Som du nevner så er veldig mye i understellet laget av alu, mye er også dekket av deksler. 

Pakkningen jeg tenker på er permanent, med mindre svettingen kommer tilbake. Men da må oljefilterhuset også byttes, men i mitt tilfelle så holdt det å kun bytte pakkningen. Er nummer 8 på bildet her:

image.jpeg.89736dbdf75e83ea1cf18f9f24f17d08.jpeg

https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_5_serie-f10-sedan-530d/motordeler-motor-etk_motor-11_4231

Imprialblue er noe av det jeg er mest fornøyd med på hele bilen, en aldeles nydelig farge som jeg har fått mye oppmerksomhet på. Folk har faktisk kommet bort til meg og spurt hva den heter, fordi de ville ha den på sin egen bil. Men den krever litt stell og vedlikehold, men jeg synes man får igjen for det når den er fin. Jeg hadde vært på Bavaria i forkant og kjøpt lakkstift, så Falkenberg tok og fylte stensprutene jeg hadde. Han våtslipet over for å ikke få de "bobblene" som er nesten umulig å unngå når man gjør det selv.

Jeg brukte Tec7 på membranen i døra og det har funket bra til nå iallfall. Men nå skal det sies at det regnet ganske voldsomt for at vannet skulle komme inn. Så det skal litt til for å oppdage det, ikke godt å si hvor det kommer inn heller. Men jeg stusser på at det er så høyt oppe som vinduet på din bil, kan det være pakkningen rundt vinduet tro? Har du forsøkt å spyle på bilen for å lokalisere hvor det kan komme inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for utfyllende svar:-)

Satser på at det ser OK ut, men finner jeg antydning til svetting bytter jeg den pakningen.

Ja det er en fantastisk flott farge, men som du sier krever den litt:-D

Nå overtok jeg min F10 fra en kar i oslo som overhodet ikke har visst hva han har drevet med ift til bilpleie:? Men fikk en såpass OK pris at det rettferdiggjorde ikke og droppe kjøp:-P

Den er FULL av swirwles/kjipe vaskeriper. Virker som han har brukt svampen rett på skitten bil.. Her har du noen bilder: https://www.detailersclub.no/forums/topic/30012-sørlandet-bmw-530d-imperial-blue-polering/#comment-545043

Og det var først i fjor han fant ut at han ville ha Ditec behandling - når bilen først var ferdig ripa](*,) 

Ditec er forøvrig ikke noe jeg liker - inntrykket mitt er at bedriftene som driver med det ikke korrigerer lakken før de forsegler i det hele tatt - kun vask og coating. En kompis tok Mercedesen sin til dem, jeg ba han si ifra at det var viktig at de korrigerte lakken før forsegling da den også hadde vært mishandlet av tidligere eier - joda det ordnet de. Jeg tok en 20 kontrollbilder med ledlys før behandling..Da jeg gikk over bilen etterpå hadde de ikke fjernet noesomhelst:? Kun forseglet. Dette var Carshine i Sørlandsparken.

Godt det fins proffer som Falkenberg Detailing, han skulle fjerne både riper og steinsprut:-)

Og med ordentlig grom coating blir det jo en hel del enklere og holde bilen fin da skitten ikke fester seg. Åssen fungerer Max Protect ift til steinsprut? Vet den er ripebestanding men vil tro det ikke finns noe coating hard nok til og motstå steinsprut? Hva er din erfaring?8) Vurderer ett lag med gjennomsiktig folie e.l på frontfanger/panser etter behandling i tilegg. Steinsprut synes meget godt på Imperial'en..

Jeg fikk forøvrig tak i Carly BMW adapter her om dagen, og kjørte en full diagnose, og fikk noen feilmeldinger på glødeplugger/gløderele:

Motor Control:
   Engine / Motor
      Receive LIN-bus communication of the glow plug GSG
        Code: 28CE00
      Glow control message
        Code: 241D00
      Glow plug power stage cylinder 1 faulty
        Code: 241F00
      Glow plug power stage cylinder 2 faulty
        Code: 242300
      Glow control amplifier defective cylinder 3
        Code: 242700
      Glow control amplifier 4 cylinder defective
        Code: 242B00
      Glow plug power stage cylinder 5 defective
        Code: 242F00
      Glow control amplifier 6 cylinder defective
        Code: 243300
      Motorabstellzeitermittlung
        Code: 240F00

 

Men utifra denne meldingen er jeg ikke 100% sikker på om det er pluggene eller releet som må byttes. begge deler? Noen her som vet?8)

Jeg vet Gløderelee er en svakhet på N57, har en bror som kjører E83 X5 med samme motor, han måtte nylig bytte gløderele på sin. Gått ca 100k. Min far med X3 har også byttet dette, men dette var en M57, altså forgjengeren.

Leser også om folk med Carly som har fått feilmeldinger som ikke stemmer.. men ettersom jeg vet N57 sliter med svakhet på dette releet, er jeg jammen ikke sikker..

Men finner ikke ut om problemet er der før det er minusgrader igjen..Nå starter den jo selvfølgelig som normalt. Tror ikke jeg kaster penger på problemet foreløbig ihvertfall:?

Verken plugger eller rele koster mange hundrelappene uansett, bare litt jobb med bytting. Rele er enkelt, men må ha av hele manifolden for og få tatt pluggene..

 

Jeg tror lekkasjen har skjedd i forbindelse med høytrykkspyling.  For selv etter kraftig regn har jeg ikke sett dette før, det er også tørt og fint i dørkarmen. 

Og ettersom det ikke finns fukt verken i seter eller fotbrønner bak, kan det ikke være så ille. Men skal få prøvespylt, og se om jeg kan lokalisere det, kan jo være vinduspakningen som du nevner. Får evt fjerne dørpaneler, kan jo hende det er membranen som har løsnet, og det vil jeg jo isåfall se ved demontering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update: 

Jeg glemte og slette/nullstille gamle feilmeldinger før jeg tok diagnose.

Tok en ny diagnose etter sletting, og da er det kun denne koden igjen:

Motor Control:
   Engine / Motor
      Receive LIN-bus communication of the glow plug GSG
        Code: 28CE00

Ble ikke så klok da jeg søkte på google, men regner med at det er en glødeplugg som har tatt kvelden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare av ren nysjerrighet, kom alle F10 530D med GA8HP70 kassen?  

Har sett litt på F01 og der har Pre Lci med N57 motoren og N63 GA6HP26 kassen og de fikk ikke GA8HP70 før LCI kom med N57N og N63tu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hpi skrev:

Bare av ren nysjerrighet, kom alle F10 530D med GA8HP70 kassen?  

Har sett litt på F01 og der har Pre Lci med N57 motoren og N63 GA6HP26 kassen og de fikk ikke GA8HP70 før LCI kom med N57N og N63tu.

Så vidt jeg vet ja, skal ikke ha noe å si om det er 245 hk, 258 hk, xDrive eller LCI. 

F01 har jeg ikke satt meg noe inn i så der er jeg ikke sikker, men trodde ikke BMW opererte med så mange forskjellig girkasser på tvers av modellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...