Gå til innhold

Reperasjon av CCC?


Årsland
 Share

Anbefalte innlegg

On 10.4.2017 at 23.44, awt skrev:

Vanskelig å gi noen eksakt pris, men det bør ikke koste mer enn 500,- med kun "vanlig" koding.

Skal man scriptaktivere, oppadetere software ifbm. montering av combox e.l. blir det fort mer. Vedr. disse tingene er nok hovedproblemet å finne noen som kan gjøre det vel og merke.

Hmm.. oki. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.4.2017 at 19.41, Årsland skrev:

Sant det, men blir for ganske dyrt da.. :-(

Har googlet en del og funnet ut at problemte kan ligge i disse (vedlegg), og at det du trenger å gjøre er å varme de opp slik at tinnet løsner og størkner igjen. Har ikke så mye peiling eller utstyr, så sliter med å gjøre det selv.. Mange som tydeligvis har fikset problemet med å gjøre det :)

Men blir nok noen timer med youtube og lodding fremover..^_^

17838717_10154309898121759_704523178_o.png

 

On 17.4.2017 at 22.54, gallay skrev:

Mange skriver at det er nok å varme opp hovedkortet men med forutsetning at kondensatorer er dekket med alu. folien. Hovedkortet må nok varmes på begge sider.  

Prøvde dette men tror ikke at brikkene treffer på de gamle loddepunkta, så har nok lagt problemte litt større.. Rikti nok så driver ikke CCC-en å restarte seg selv men den står heller på hvit skjerm.. @gallay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Årsland skrev:

 

Prøvde dette men tror ikke at brikkene treffer på de gamle loddepunkta, så har nok lagt problemte litt større.. Rikti nok så driver ikke CCC-en å restarte seg selv men den står heller på hvit skjerm.. @gallay

Jeg er ingen ekspert, ei heller har prøvd denne metoden, men hva brukte du av utstyr da? Hvor lenge varmet du CCC opp?

Han jeg leste dette trikset av sa at han brukte varmluftpistol som han satte på 450 C, samt at han brukte ca 40min på begge sider.

Dog utifra forskjellige erfaringer, så ser det ut som det er snakk om flaks når det gjelder reparasjon av CCC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gallay skrev:

Jeg er ingen ekspert, ei heller har prøvd denne metoden, men hva brukte du av utstyr da? Hvor lenge varmet du CCC opp?

Han jeg leste dette trikset av sa at han brukte varmluftpistol som han satte på 450 C, samt at han brukte ca 40min på begge sider.

Dog utifra forskjellige erfaringer, så ser det ut som det er snakk om flaks når det gjelder reparasjon av CCC.

Brukte varmlutpistol jeg også, men har forstått det slik at du ikke må varme for lenge på kortet.. Varmet ikke lenger en til kortet begynte å bli varmt å ta på, derreter varmet jeg litt lenger på bga brikkene til tinnet smeltet. Tror tinnet har runnet over til andre loddepunkt undre brikkene, så nå er det barre hvit lys fra skjermen :/ men men, takk for tipset hvertfall :) det "posetive" er at enheten ikke driver å restarter seg selv nå hvertfall... men ja forstod det også slik som deg at det bare handler om flaks.. var verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Årsland skrev:

Brukte varmlutpistol jeg også, men har forstått det slik at du ikke må varme for lenge på kortet.. Varmet ikke lenger en til kortet begynte å bli varmt å ta på, derreter varmet jeg litt lenger på bga brikkene til tinnet smeltet. Tror tinnet har runnet over til andre loddepunkt undre brikkene, så nå er det barre hvit lys fra skjermen :/ men men, takk for tipset hvertfall :) det "posetive" er at enheten ikke driver å restarter seg selv nå hvertfall... men ja forstod det også slik som deg at det bare handler om flaks.. var verdt et forsøk :)

Hmm, det var uflaks :/ Du kan jo tenke deg CIC-retrofit  istedenfor? http://www.ebay.com/itm/BMW-E90-E91-E92-E93-CIC-NAVIGATION-SYSTEM-WITH-HARD-DISK-LED-MONITOR-DVD-CIC-HDD-/142345210880?hash=item21246f8c00:g:iisAAOxyDLZSAK~4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, gallay skrev:

Jepp :/ Jo er det som står i tankene nå... enste som er litt dritt er å få til dab på disse slik jeg har forstått det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, gallay skrev:

Ser ut som det sendes dra Litauen. Skal ikke se bort fra at det er tyvegods. Det som er så himla frustrerende, mange som ettermonterer, noe som skaper stort marked for enheter, og folk kjøper gjerne brukt. Hadde jo garantert kjøpt brukt selv, men er det som driver mye av kriminaliteten.

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, tennbrikket skrev:

Ser ut som det sendes dra Litauen. Skal ikke se bort fra at det er tyvegods. Det som er så himla frustrerende, mange som ettermonterer, noe som skaper stort marked for enheter, og folk kjøper gjerne brukt. Hadde jo garantert kjøpt brukt selv, men er det som driver mye av kriminaliteten.

Du sier noe der, men blir alt for dyrt å kjøpe helt ny... Prisen stiger også fort høyere, i og med at den må kodes... hverfall om jeg skal ha dab..

Endret av Årsland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at man ved å kjøre en reflow så kan man redde hovedkortet i CCC modulen. Normalt krever dette spesiallaget utsyr som hvor kortet blir varmet opp etter en nøye kontrolert profil

dw182d.jpg

Som ALLER siste utvei kan man prøve å gjøre dette i en vanlig komfyr. Det vil faktisk være mye bedre enn å bruke en varmepistol. Ser at noen har nevnt 40 minutter som etter min mening er altfor lenge. Legger ved en link som beskriver dette http://www.computerrepairtips.net/how-to-reflow-a-laptop-motherboard/

Men som sagt gjør dette bare hvis du så og si har gitt opp den gamle CCC modulen. Vær tolmodig og vent til kortet har kjølt seg ned før du en gang tenker på å røre det

Edit: Komfyren skal stå i varmluft mode. Hvis de som bruker komfyren mest mener den viser litt for lav temp så gå litt over 200 grader men ikke mye

 

Endret av t06afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Årsland skrev:

Jepp :/ Jo er det som står i tankene nå... enste som er litt dritt er å få til dab på disse slik jeg har forstått det..

Da kan man gå etter CIC med integrert Dab+, noe som minst dobler prisen av det som jeg linket :)  Har er en tråd som omtaler DAB, med ganske mye nyttig info.

3 timer siden, tennbrikket skrev:

Ser ut som det sendes dra Litauen. Skal ikke se bort fra at det er tyvegods. Det som er så himla frustrerende, mange som ettermonterer, noe som skaper stort marked for enheter, og folk kjøper gjerne brukt. Hadde jo garantert kjøpt brukt selv, men er det som driver mye av kriminaliteten.

Kan godt stemme det er tyvegods det, men jeg har vansker med å skille tyvegods fra deler som har lovlig opprinnelse, da det er vanskelig å kun bedømme utifra bilder. Han jeg linket her skriver jo "We buy BMW cars for disassembling (can be after a crash, with engine faults, been on fire, English, American). Different variants are welcome." så jeg tok det som utgangspunktet, samtidig som han har 99,8 % rating. Men for all del, man kan fritt velge annet land samt annen selger for å ha god samvittighet :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@t06afre er inne på den metoden som er oftest brukt for å redde disse modulene.
Det som gjøres er at man gjerne setter inn liquid flux mellom chip og pcb, og deretter bruker infrarødt loddeutstyr.
Dette samt en reflash av CCC pleier å gjøre susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...