Gå til innhold

Vurderer kjøp av M550 XD


klim
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å skaffe meg en M550 XD. Ser at det var en facelift i 2014 eller deromkring så jeg vil helst ha en som har faceliften. Jeg tenker at den bør ha dieselvarmer og komfort stoler. Er det noen her som har erfaring med denne modellen? Tenker da på feil/mangler, drivstofføkonomi, reparasjonskostnader etc. Altså generelt hvordan de er å eie. Takknemlig for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke eid eller prøvekjørt, men generelt tror jeg det er fint mulig å kjøre denne motoren med sammenlignbart forbruk som f.eks. 530d dersom man er lett på høyrefoten. (Dersom man hele tiden tråkker gassen i bånn, derimot...)

Når det gjelder vedlikeholdskostnader, tenker jeg som så at dette er en bil som stort sett kjøpes av folk som liker å tråkke gasspedalen i bånn, og de fleste M550 xD på bruktmarkedet er antakelig kjørt hardere enn modeller med mer moderat motorisering. Det i seg selv er en risiko mhp. vedlikehold, og antakelig en kostnadsdriver. I tillegg vil jeg tro at service og reparasjoner på M550-motoren også blir dyrere, pga. mer komplisert motorkonstruksjon. Så M550 er nok ikke det mest økonomiske alternativet i 5-serien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tror du kan ha et poeng med hvordan disse bilene kan være brukt av forrige eier, Dweezil. Ikke helt enkelt å sjekke historikken heller da de fleste av disse er bruktimportert. PenguiN: veldig interessert i høre dine erfaringer med bilen din:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
On 10.4.2017 at 11.50, klim skrev:

Jeg vurderer å skaffe meg en M550 XD. Ser at det var en facelift i 2014 eller deromkring så jeg vil helst ha en som har faceliften. Jeg tenker at den bør ha dieselvarmer og komfort stoler. Er det noen her som har erfaring med denne modellen? Tenker da på feil/mangler, drivstofføkonomi, reparasjonskostnader etc. Altså generelt hvordan de er å eie. Takknemlig for svar:)

Tok nettopp storservice på min M550 hos Arne Gulbrandsen BMW. 4 filter, olje, vehicle check, bremsevæske. Kom på 11 300 kr. Svakhet er at den ene turboen "pleier" ryke og den koster rundt 60 000 kr inkl jobb hos BMW. Min ligger på 0,85 blandet kjøring. Får den ikke under 0,8 og er oppe i 1,15 med hard kjøring, mye sport pluss. Komplett bremsebytte ligger på 25 000 kr ca hos Bavaria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Magne Abrahamsen skrev:

Tok nettopp storservice på min M550 hos Arne Gulbrandsen BMW. 4 filter, olje, vehicle check, bremsevæske. Kom på 11 300 kr. Svakhet er at den ene turboen "pleier" ryke og den koster rundt 60 000 kr inkl jobb hos BMW. Min ligger på 0,85 blandet kjøring. Får den ikke under 0,8 og er oppe i 1,15 med hard kjøring, mye sport pluss. Komplett bremsebytte ligger på 25 000 kr ca hos Bavaria.

Får du den ikke under 0.8 på langkjøring?! 

Fattern har fått den ned på 0.51 på langkjøring, men da ikke noe fjell å komme seg over. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kjørte den helt rolig, eco modus enda, rett ut på ringen i Oslo og til Sverige! 0,79 el noe. Kjørte den så pent jeg kunne. Knapt en forbikjøring. Dette var en test måling på en Sverige tur. Sommerføre og 20" hjul.

Min forrige bil, 520dat E61 lå på 0,7 blandet på samme kjøring som  M550en ligger på 0,85. Så er ikke så stor forskjell. Jeg fikk heller ikke 520en ned til 0,4-0,5 som oppgitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører så og si bare fin langkjøring, Oslo- vestby,  ikke kø osv og den ligger på 0,85 snitt. Lå lenge på 0,9 men etter prikkbelastninger og litt penere kjøring, sank den til 0,85 ca. Men er bra det synes jeg. Dette er vintermåling, webasto bruk og prøver ikke kjøre lavt ned i forbruk. Bruker aldri eco men ganske ofte sport +

Endret av Magne Abrahamsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Magne Abrahamsen skrev:

Jeg kjører så og si bare fin langkjøring, Oslo- vestby,  ikke kø osv og den ligger på 0,85 snitt. Lå lenge på 0,9 men etter prikkbelastninger og litt penere kjøring, sank den til 0,85 ca. Men er bra det synes jeg. Dette er vintermåling, webasto bruk og prøver ikke kjøre lavt ned i forbruk. Bruker aldri eco men ganske ofte sport +

Har du kontrollmålt den? Syns det høres veldig høyt ut :o 

Kjørt den masse selv, og den er gjerrig! Siden den har så mye dreiemoment fra lave turtall trenger den ikke å bruke noe særlig energi på å holde farta. Og akselerasjoner skjer kjapt som du vet. 

Kjører vel aldri eco pro, da man kan selv regulere gasspedalen og forbruket på det viset. 

Burde også kunne ligge på 0,5 på en 520d. 

Hadde rekord på langkjøring med min forrige bil, 3.0 liter bensiner, sugemotor. Da havnet jeg på 0.64. Og denne er mye mer tørst enn M50d motoren.

M3 F80 har jeg klart godt under 0,85 også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå på computeren, snittforbruket har krøpet opp til 0,91 på min type kjøring, som hovedsaklig er langkjøring. Kjører nok hardere nå på sommeren enn vinteren. Nullet den ut nå og skal se hvordan den er om litt. På samme type kjøring, lå som sagt 520dat E61 på ca 0,7. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...