Gå til innhold

Vurderer kjøp av M550 XD


klim
 Share

Anbefalte innlegg

On 10.4.2017 at 11.50, klim skrev:

Jeg vurderer å skaffe meg en M550 XD. Ser at det var en facelift i 2014 eller deromkring så jeg vil helst ha en som har faceliften. Jeg tenker at den bør ha dieselvarmer og komfort stoler. Er det noen her som har erfaring med denne modellen? Tenker da på feil/mangler, drivstofføkonomi, reparasjonskostnader etc. Altså generelt hvordan de er å eie. Takknemlig for svar:)

Jeg ville ikke kjøpt facelift uten adaptive LED lamper. Vidre så er adaptive drive, active cruice med stop & go, panorama, komfortstoler absolutte krav på sånn type bil for meg. Facelift er som regel bedre utstyrt enn pre facelift pga pakker som ble kjørt på den tida. Noe utstyr kom også først på facelift modellen.

M550d er fantastiske biler. Råsterk, fet å se på, utrolig god å kjøre. Enestående kombinasjon av ytelse og driftskostnader. Har ikke noe spesielt negativt å si om den. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Magne Abrahamsen skrev:

Så nå på computeren, snittforbruket har krøpet opp til 0,91 på min type kjøring, som hovedsaklig er langkjøring. Kjører nok hardere nå på sommeren enn vinteren. Nullet den ut nå og skal se hvordan den er om litt. På samme type kjøring, lå som sagt 520dat E61 på ca 0,7. 

Skal kjøre den om en uke litt, skal se hva jeg får. Men der er iallefall stort potensiale. Og mtp krefter så kunne den hatt 1.0 på blandet og det hadde vært tilgivelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, macrorain skrev:

Tror Magne er litt tung på foten :) Jeg hadde E90 320D, og lå på 0,55 på mila på blandet kjøring :) Riktignok manuell og 3-serie istedenfor 520DATen da men. 

Det er ikke så rart, med den bilen. 😆

Kjører min 320d GT som er relativt tung, på 0.45 lett. 😃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Det er jo ganske langt fra oppgite 0,63 l/mil på blandet til 0,8 l/mil. Men selvfølgelig har kjøremønster og topografi innvirkning på tallene. Uansett så er det vanskelig å finne en tilsvarende kombinasjon av ytelser/forbruk på an bil som går på fossilt brensel. Jeg har engasjert et firma her i området til å lete opp riktig bil, men de har ikke funnet rette bilen ennå. De fant en space grey F10 som var riktig, men den ble solgt rett før de ringte ned og bestilte den.

Jeg har faktisk heller aldri kjørt F10/F11. Men synes de er vanvittig fine. Er faktisk ikke sikker på om den nye 5 serien er noe finere enn den utgående, men det er selvsagt smak og behag. 

Interessant å høre om turbo som må byttes. Når pleier dette å inntreffe? Det var en heftig pris, men det er sikkert mye arbeid å bytte på denne bilen.

Hva tenker folket om dieselbiler nå til dags. Blir det vanskelig/umulig å få solgt de til en ok pris om 2-4 år?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, klim skrev:

Takk for tilbakemeldinger. Det er jo ganske langt fra oppgite 0,63 l/mil på blandet til 0,8 l/mil. Men selvfølgelig har kjøremønster og topografi innvirkning på tallene. Uansett så er det vanskelig å finne en tilsvarende kombinasjon av ytelser/forbruk på an bil som går på fossilt brensel. Jeg har engasjert et firma her i området til å lete opp riktig bil, men de har ikke funnet rette bilen ennå. De fant en space grey F10 som var riktig, men den ble solgt rett før de ringte ned og bestilte den.

Jeg har faktisk heller aldri kjørt F10/F11. Men synes de er vanvittig fine. Er faktisk ikke sikker på om den nye 5 serien er noe finere enn den utgående, men det er selvsagt smak og behag. 

Interessant å høre om turbo som må byttes. Når pleier dette å inntreffe? Det var en heftig pris, men det er sikkert mye arbeid å bytte på denne bilen.

Hva tenker folket om dieselbiler nå til dags. Blir det vanskelig/umulig å få solgt de til en ok pris om 2-4 år?

 

Å se i krystallkula kan være svært risikabelt og ikke minst vanskelig. Så å forutse hva styringskåte politikere som dessverre har et variabelt forhold til sannhet og som virker til å være (for) lite fokusert på forutsigbarhet for meningmann - blir derfor noe nær umulig. Det som er trenden er at diesel blir sett på som den store stygge ulven, rettferdig eller ei. Men dette kommer mye ann på hvor du bor, jeg vil tro at det å kjøre fossilt vil koste mer i fremtiden, at bruken av fludium vil være differensiert i de store byene til gitte tider. Havner du utenfor denne kategorien tror jeg du er "trygg" i noen flere år. På samme måte, det er vel i disse dager man har de siste mulighetene til å kunne kjøpe og kjøre "type morsom ICE motorisert bil", kanskje ever. På den annen side, har man først prøvd en morsom elektrisk bil, blir stort sett alt av diesel/bensin biler uinterresante etterpå, det er bare så håpløst lite effektivt og logisk. Så mitt første råd til deg - blir derfor først og fremst prøve en F1*, dette er glimrende biler, grunnleggende er det jo slik at jo dyrere bil, jo dyrere bilhold i form av drifting og vedlikehold. å fokusere på at bilen bruker 0.2l mer enn oppgitt forbruk blir derfor noe navlebeskuende, det er tradisjonelt ikke her de største utgiftene blir. Etter å ha prøvd noen ulike motoriseringer kan du spørre deg selv om X antall hundretusen i en grommere motorisert F1* er "verdt det". Forsøk uansett å finne en LCI, 14' og nyere, lykke til!

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, klim skrev:

Takk for tilbakemeldinger. Det er jo ganske langt fra oppgite 0,63 l/mil på blandet til 0,8 l/mil. Men selvfølgelig har kjøremønster og topografi innvirkning på tallene. Uansett så er det vanskelig å finne en tilsvarende kombinasjon av ytelser/forbruk på an bil som går på fossilt brensel. Jeg har engasjert et firma her i området til å lete opp riktig bil, men de har ikke funnet rette bilen ennå. De fant en space grey F10 som var riktig, men den ble solgt rett før de ringte ned og bestilte den.

Jeg har faktisk heller aldri kjørt F10/F11. Men synes de er vanvittig fine. Er faktisk ikke sikker på om den nye 5 serien er noe finere enn den utgående, men det er selvsagt smak og behag. 

Interessant å høre om turbo som må byttes. Når pleier dette å inntreffe? Det var en heftig pris, men det er sikkert mye arbeid å bytte på denne bilen.

Hva tenker folket om dieselbiler nå til dags. Blir det vanskelig/umulig å få solgt de til en ok pris om 2-4 år?

 

Som sagt, det er mulig å få den langt ned på 0,5x. 0,51 er nok vanskelig, 2012 modell M550D det er gjort på, med orginale 19" m sport felger. Og tror også runflat

Er ikke byttet noe turbo på denne. Men denne er ikke heller tunet. Om man får tunet denne til maks, kan kanskje svakheten i den ene turboen komme frem kjapt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke om bilen bruker 0,6 eller 0,8 på mila som avgjør om jeg går for en M550. Det er totalpakken og utseende på bilen som tiltaler meg. Dessuten er jeg jo litt fan av BMW😊 Har nå hatt flere Volvoer og må si meg meget fornøyd med de, men har nå altså lyst til å prøve BMW igjen. Og så hadde den passet fint i garasjen innmed M3'n😉Tuning blir nok ikke aktuelt så jeg krysser fingrene for at jeg slipper å bytte annet enn slitedeler. Grunnen til at jeg er fast bestemt på at om jeg skal ha meg en F1X så skal det bli en M550 og ikke f. eks. en 535d er rett og slett godfølelsen med å kjøre noe av det grommeste BMW har laget av diesel😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, klim skrev:

Nå er det ikke om bilen bruker 0,6 eller 0,8 på mila som avgjør om jeg går for en M550. Det er totalpakken og utseende på bilen som tiltaler meg. Dessuten er jeg jo litt fan av BMW😊 Har nå hatt flere Volvoer og må si meg meget fornøyd med de, men har nå altså lyst til å prøve BMW igjen. Og så hadde den passet fint i garasjen innmed M3'n😉Tuning blir nok ikke aktuelt så jeg krysser fingrene for at jeg slipper å bytte annet enn slitedeler. Grunnen til at jeg er fast bestemt på at om jeg skal ha meg en F1X så skal det bli en M550 og ikke f. eks. en 535d er rett og slett godfølelsen med å kjøre noe av det grommeste BMW har laget av diesel😊 

Klart det. Men det er en stor bonus

For meg er det utrolig at de klarer å gå så økonomisk med så heftige ytelser! 

535d er rimelig heftig det også, men er bare M5/M6 og M3 som jeg har kjørt som overgår det! 

Spent på hva du finner, legg ut tråd når den er i ditt eie 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19.5.2017 at 6.40, klim skrev:

Takk for tilbakemeldinger. Det er jo ganske langt fra oppgite 0,63 l/mil på blandet til 0,8 l/mil. Men selvfølgelig har kjøremønster og topografi innvirkning på tallene. Uansett så er det vanskelig å finne en tilsvarende kombinasjon av ytelser/forbruk på an bil som går på fossilt brensel. Jeg har engasjert et firma her i området til å lete opp riktig bil, men de har ikke funnet rette bilen ennå. De fant en space grey F10 som var riktig, men den ble solgt rett før de ringte ned og bestilte den.

Jeg har faktisk heller aldri kjørt F10/F11. Men synes de er vanvittig fine. Er faktisk ikke sikker på om den nye 5 serien er noe finere enn den utgående, men det er selvsagt smak og behag. 

Interessant å høre om turbo som må byttes. Når pleier dette å inntreffe? Det var en heftig pris, men det er sikkert mye arbeid å bytte på denne bilen.

Hva tenker folket om dieselbiler nå til dags. Blir det vanskelig/umulig å få solgt de til en ok pris om 2-4 år?

Min ligger på 0,85-0,9 på langkjøring, men kjører kanskje litt hardt. 

Hvilken utstyr ser du etter, som er riktig for deg?

Enig, jeg synes også F10/ F11 er penere enn G30/ G31.

Hørt om flere turbobytter. Bavaria og anerkjent importør bekreftet dette er en svakhet på de. Ble byttet på min i Tyskland på 83 000 km. Bilen var ikke tunet.

Tror ikke noe på diesel som vanskelig å selge om 2-4 år. Biler i denne klassen går jo utelukkende på diesel. BMW har ikke og kommer ikke med hybrid eller elbil i dette segmentet på mange år. Så og si alle G30 som ligger på Finn er diesel. BMW kommer jo også med flere nye diesel motorer nå i denne klassen, nye M550d og V8 biturbo, 4 turboer i nye X7. Bensinbiler i denne klassen selges det ikke mye av. Om du ikke skal kjøre rundt i Oslo sentrum hele dagen, bor litt utenfor kanskje, ville jeg fortsatt ikke nølt med å kjøpe diesel. Jeg ser liksom ikke noe alternativt blant elbiler som har samme bruks egenskaper? Tesla? Ville heller ikke kjøpt bensin hybrid som den i X5, bruker 1,5 liter på mila med bensinbruk, 4 syl og den lille elmotoren som har kort rekkevidde. Legger på masse vekt også, 300 kg? Hadde mye før kjøpt X5 med 6 syl diesel før hybrid.

Sitér

 

 

Endret av Magne Abrahamsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste 5 serier som har vært solgt i Norge de siste årene, har jo vært touring og xDrive, dette leverer jo ikke BMW i hybrid enda. Så jeg har rett og slett ikke noe tro på at folk skal begynne å velge 530e, sedan, bakhjulsdrift for å få hybrid. For meg er diesel fortsatt det eneste alternativet. Men nye M550i virker grom og kommer kanskje til å selge bedre i Norge enn M550d? Flere år til den er langt nok ned i pris til at den er aktuell for meg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...