Gå til innhold

Smelling i eksos e36 m3. Feilkoder lest med INPA


Skulebollen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Har endelig fått bygd om m3 min fra SMG til manuell etter og ha stått stille i 2 år. Men nå når jeg har fått igang bilen går den ikke helt som den skal..

Når jeg henger på gir er det mye smelling i eksosen, er også dette når jeg trykker inn clutchen og skal gire. Er nesten ingenting når bilen er kald, men er en god del når bilen er varm.  Smeller høyt! Rekner med det er fra eksosen smellene kommer.

Har hatt av innsuget og sett etter feil og mangler men alt ser fint ut der.

Har også fått lest av feilkoder uten at jeg ble så mye klokere. Noen som har formening om hva dette kan vere? Utifra feilkoder?
Feil med en plugg/coil/dyse skulle vel synt på INPA?

Feilkodene er vertfall:

DSC_0334.JPG

DSC_0335.JPG

DSC_0338.JPG

DSC_0339.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker ihvertfall som at du har ett problem med lambda, husker ikke hvem, men var en inne på forumet her som hadde koblet av lambda sondene så gikk bilen som den skulle, virket som det hadde samme funksjonen som koble fra lmm (nødmodus greier), kontaktene til disse ligger til venstre eller høyre for girkasse under bilen om jeg husker rett, om du vil prøve dette, ihvertfall på han som prøvde dette var på en e36, tror det var en 320.

secondary air pump rele sier seg vel selv?, etter hva jeg har sett av e36 så er det kun 3.2 jeg vet at har ei ekstra pumpe på motoren vakum/luft pumpe, ligger under eller over ac pumpa, om det er vakumpumpe så kan det kansje ha noe med dette å gjøre? at denne pumpa ikke starter pga  rele feil?

speed sensor klødde jeg meg litt i hodet på, er alle feilkodene lest ut av motorens hjerne? hvis nei, funker speedometer?
hvis ja, er det noe annet bilen gjør som ikke er normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er motorens hjerne ja, fikk ikke opp denne feilkoden nå sist jeg sjekket. Men speedometer har alltid fungert ja. 

Jeg har en mistanke om at det kan vere noe med secondary air pump ( SAP ). Og at dette igjen gir feilkoder på lambda.. Du vet ikke hvor releet ligger? På GS fant jeg flere forskjellige releer til luftpump. 

Men denne pumpen skal jo kun kobles inn når motor er kald, det jeg synes er rart er at det at denne er gåen fører til problemer på varm motor også? 

Jeg har også sett at folk har fjernet SAP. Frister og prøve å bare blende med eksosen for og se om dette hjelper.. Men som sagt, rart denne skal gjøre noe med varm motor?

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.4.2017 at 17.19, Skulebollen skrev:

Alt er motorens hjerne ja, fikk ikke opp denne feilkoden nå sist jeg sjekket. Men speedometer har alltid fungert ja. 

Jeg har en mistanke om at det kan vere noe med secondary air pump ( SAP ). Og at dette igjen gir feilkoder på lambda.. Du vet ikke hvor releet ligger? På GS fant jeg flere forskjellige releer til luftpump. 

Men denne pumpen skal jo kun kobles inn når motor er kald, det jeg synes er rart er at det at denne er gåen fører til problemer på varm motor også? 

Jeg har også sett at folk har fjernet SAP. Frister og prøve å bare blende med eksosen for og se om dette hjelper.. Men som sagt, rart denne skal gjøre noe med varm motor?

kan ærlig inrømme at jeg ikke aner hvordan SAP fungerer eller hva den er godt for, så tviler på at jeg kan hjelpe deg stort på dette, men tok ett kjappt google søk for deg på hvor releet sitter:
http://parts.bmwofsouthatlanta.com/images/parts/BMW/fullsize/395645.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er desverre på jobb frem til torsdag, men skal få sjekket om SAP kanskje går konstant, og da sender luft inni varm eksos slik at lambda får feil verdiee og man får smelling.. Håper at det kan vere noe så enkelt som det, ellers er jeg helt blank 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Er desverre på jobb frem til torsdag, men skal få sjekket om SAP kanskje går konstant, og da sender luft inni varm eksos slik at lambda får feil verdiee og man får smelling.. Håper at det kan vere noe så enkelt som det, ellers er jeg helt blank 

håper du finner ut av det!, kan kansje være verdt å koble fra lambda? å kjøre en tur

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kommet meg hjem og nappet utav kontakten til secondary air pump. Og da forsvant smellingen! :) Så må ha vert at den har gått konstant og blåst luft inni eksosen selv når bilen var varm. Som igjen har ført til feilkoder på lambda osv.

Ikke fått motorlampe enda vertfall, så rekner med det bare blir og kjøre med denne utkoblet da den ikke har noe godt for seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...