Gå til innhold

Knaking i forstilling og spm. om del i bakstilling


Bayerfun
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, 

 

Gamle biler har man til stadighet noe å gjøre på, så da er jeg i gang med vårens lille runde.

Hadde bilen på EU-kontroll for noen uker siden, fikk bare én feil, en 2-er feil, så det kan ikke være så ille. Noen dager etter kontrollen så har det begynt å knake forferdelig når jeg svinger (typisk i parkeringshus) pluss at det kommer tilsvarende knakelyder ved oppbremsing eller aksellerasjon (litt i smådumper også). Klunkingen forplanter seg godt i bilen, så det er ikke bare en lyd. Jeg har foreløpig ikke klart å plassere kilden til lyden, for det høres like godt over, under og på begge sider. Selv med stetoskop og hjelpemann til å dreie på rattet klarer jeg ikke å lokalisere den. Har veldig sjeldent tilgang på løftebukk, så det er litt vrient å komme seg under også. Som vanlig så frykter jeg at det er den dyreste delen som er problemet; tannstag. At knakelyden kommer uavhengig av sving og at det også skjer i dumper, så tenker jeg at det ikke kan være det.. Det er nøyaktig et år siden jeg hadde bilen på verksted (ja, en jobb jeg satt bort) for å bytte stort sett alt i forstillingen (casterstag, bærearmer, lenkearmer, begge nav, endeledd), så at noe av dette feiler nå hadde vært litt snålt.

Er det noen som har tips til feilkilder jeg bør sjekke? Topplager/tårnlager kan typisk lage slike lyder, men da ville jeg ha hørt det bedre på en av sidene tenker jeg.

 

Case 2: Mangelen for å få den godkjent er i bakstillingen. Jeg pleier å være med mekanikeren inn på verkstedet for å se på det han bemerker, men det hadde jeg ikke sjans til denne gangen, så jeg får nøye meg med teksten: "For stor slitasje på kingbolt og/eller foringer eller i opphengskuler/ledd, venstre, øvre bak - gjelder bærekule, ytre".

Er det da rett av meg tro at det gjelder posisjon 19 på dette bildet? https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_7_serie-e65-sedan-730d_m57n2/etk_delekatalog-bakaksel-33_1111

 

Skulle bare mangle at det ikke blir litt å gjøre på den av og til, den har gått snart 370kkm og er fortsatt våken og opplagt hver morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...