Gå til innhold

M60b30, bra eller dårlig?


tambur4
 Share

Anbefalte innlegg

Titter litt på E34, og ser at 530i er relativt fornuftig priset.

Men hvordan er kvaliteten på disse? Det er vel i praksis det samme som 540i (kvalitet)?

Er jo cirka like mange hk som 535i, men hvordan oppleves den? Treg? Tørst? Annet?

Reim eller kjede på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M60 er bra motor, bedre en M62 i følge mange som eier slike. Hovedsaklig på grunn av designet på registerkjedet.

Er lik kvalitet som M60B40 siden det er samme motor.

Kommer jo litt ann på om det er manuell eller automat. Med automat vil den kanskje føles litt seig og tørst. Jeg har en 7 serie med M62B44 og automat og den varierer fra 0.9 til 1.5 alt etter kjøring, så du kan jo tenke deg fram til sånn cirka hvordan det vil bli når E34en er lettere og med litt mindre kraft.

Disse har kjede, som nevnt. :)

 

Men, noe du bør være obs på med BMW V8, i allefall M60 og M62 og andre fra samme tid er boltene til oljepumpen. De har et rykte på seg for å skru seg ut. Så om du skulle kjøpe en slik anbefaler jeg deg (evt. din mekaniker) å ta av nedre del av bunnpanne og sjekke bolter og slakk på kjedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over så er vel det viktigste å sjekke de boltene til oljepumpa. Ellers så er jo dette supre biler, 530i er ingen racer men en helt ypperlig cruiser som mer enn nok holder følge med trafikken. Men jeg har inntrykket av at mange av disse E34ene med V8er har hatt unge eiere oppigjennom som har kjørt bilene hardt, så jeg ville droppa norske eksemplarer. Let i Tyskland, mange godbiter der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en m60b30. knallbra motor.  utrolig slitesterk.  min har gått 340.000km.   og det er ikke én ulyd enda. ikke bruker den vann eller olje heller.    fin gange på den. veldig stille på tomgang, og litt tøff lyd ved pådrag.

 

 

men som nevnt over, den er litt slapp. den trenger litt turtall for å få litt effekt.  men den holder godt følge med trafikken, og forbikjøringer er ikke noe problem akkurat.   jeg har dog en e38 med automat.  en e34 med manuell vil nok føles endel sprekere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, tambur4 skrev:

Takk for svar.

Ser litt på en 95-modell (siste årgang), manuell, gått ca 155.000, full historikk. 

Står i Nederland, men har en kompis som skal tilfeldigvis forbi der til uken☺

Den på Autoleitner? Den ser veldig flott ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tambur4 skrev:

Takk for svar.

Ser litt på en 95-modell (siste årgang), manuell, gått ca 155.000, full historikk. 

Står i Nederland, men har en kompis som skal tilfeldigvis forbi der til uken☺

Det høres ut som en fantastisk flott bil. Her tror jeg du vil blir fornøyd, støynivået i disse er veldig behagelig når alt er originalt :) 

10 timer siden, DanielStance skrev:

Den på Autoleitner? Den ser veldig flott ut. :)

Autoleitner har mye godsaker stående. De er også ganske seriøse, hørt mye bra om dem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 530i med m60b30 motoren er etterhvert ganske sjelden. Det ble ikke produsert alt for mange av denne modellen (37291 stk) og idag er det rundt 700 stk. (ca. 400/300 sedan/touring) som stadig er registrert i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Autoleitner har mye godsaker stående. De er også ganske seriøse, hørt mye bra om dem :) 

Ja de har (og har hatt) mye bra stående :) Ofte med lav kilometerstand også. Men virker som de er priset litt høyere enn noelunde tilsvarende biler i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dyrt der. Men jeg er villig til å betale godt for den rette bilen. Ikke minst fordi jeg ikke skrur selv.

Tidligere i vinter hadde de en nydelig 525i sport  (?) inne. Svart met, shadowline, svart skinn, AC og soltak. Gått under 100.000. Mener den hadde m5 understell. Dessverre solgt nå.

Av en eller annen grunn så er jeg veldig opphengt i soltak ( i tillegg til ac) Eldre BMW skal ha soltak😊

Egentlig så hadde jeg klart meg med 525i (24v), og ser egentlig etter 535i, men fant altså denne 530i.

Tar gjerne i mot forslag 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så bilen nå, den ser jo aldeles fantastisk ut. Også med RC90 felger også, når E34 først skal ha litt størrelse på felgene så er det med slike. Men jeg synes prisen var ganske stiv, den burde hatt skinnseter og noe lavere kilometerstand for å forsvare den. Bilen er også forholdsvis "ny", så denne vil jo til slutt komme på over 150 000 kr. Det er litt stivt for en ikke M5 eller 540i med stoff interiør, men det er meg da. 

En 525i kan i like fin stand fås for mindre penger, i like god stand og med mindre kilomterstand. Men igjen, man kan ikke velge å vrake i disse bilene med mindre man smører seg med tålmodighet. Så ofte bør man følge magefølelsen, og hos Autoleitner gjør du ikke noe galt i å handle ifra. Om man så betaler litt ekstra så vet man at bilen er bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder akkurat på å hogge en veldig rusten 530ia V8. Den har stått i 1.5 år uten å ha blitt startet, og startet med en gang til og med uten innsugsbelg og luftmassemåler. Skulle egentlig bygge om til 540i/6. Har erfart at i alle fall 530ia har vært daue med automatgir. Kanskje er det dårlige eksemplarer jeg har kjørt(tredje 530ia som jeg har kjøpt og hogget igjen), men f.eks E39 528ia kjennes sprekere ut.

M60B30 motoren er blant de mest "skuddsikre" motorene som BMW har laget, så lenge boltene blir sjekket til oljepumpen som er nevnt. M62 motorene har jo svakheten med registeret. Nå vet jeg ikke om det er en manuell bil du skal kjøpe. Den er nok vesentlig sprekere enn en ia med sliten aut.kasse. 530iV8 og 535 skal omtrent være like spreke på papiret. Mange inkludert meg forstår ikke hvorfor BMW laget 530 V8 motoren. Den er veldig komfortabel cruiserbil, men dyr i drift og lite kraft med automatkasse. Jeg ville mye heller kjøpt en 540.

Før var det sånn at det var omtrent umulig å selge en M60B30 motor, så jeg plukker nok bare av noen ytre deler og lar motoren stå igjen i bilen som hogges.

Ikke den beste anbefalingen fra meg om 530ia i alle fall.

Hilsen Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket kjapt bilen nå. Enig at dette er en usedvanlig fin E34. Og den har manuell kasse, så da tror jeg bilen er helt annerledes å kjøre med mer kraft og akseptabelt forbruk. Den har jo trodd alt 218 hk og 290 Nm. Sedanene er jo og vesentlig lettere enn Touring, og gir en sprekere bil.

Prisen blir jo rimelig drøy, men bilen ser jo omtrent ut som ny.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at E34 530i og E32 730i kom med V8er var for å fri til det amerikanske markedet. 530i/730i med M30 seksern solgte aldeles dårlig i USA, så for å booste salget i dette sjiktet så introduserte de V8ern. Det var lettere å selge en bil i denne prisklassen med en V8er under panseret i stede for en rekkesekser. På denne tiden hadde ikke rekkesekser noen særlig status i USA, alle smør og brød biler kunne du får med en så en rekksekser var det ikke noe ekslusivt over. Så var det nok også for å distansere 530i ifra 525i, som nettopp hadde rekkesekser og var innstegsmodellen på det amerikanske markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

530i M30 motor er akkurat en så dum motor som M60 3 liter. Jeg hadde en tidlig 730i og da hadde den 197 hk. 188 hk i E34 og da er det bare ca 265 Nm. M30B35 er jo en motor som har mye mer krefter.

Nå ble vel 525 M50 lansert omtrent da 530 M30 gikk ut. De tullete amerikanerne som heller ville ha slappe V8ere enn spreke og sterke 6ere. BMW skulle ha laget en 3 liters utgave av M50 motoren i E34 på ca 230-240 hk, og da hadde den vært plassert fint i mellom 525 og 540. 

 

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...