Gå til innhold

Automatolje E39 M52 (520i) ???


skinner
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Noen som kan svare meg på hvilke automatolje jeg skal bruke på denne kassa? Er det i utgangspunktet en Dexron oje? Har ikke funnet den "green tagen" som angir livstidsolje?

Men siden jeg er av den formening etter å ha kjørt us bil med automat i 20 år, at INGEN oljer er livstidsoljer :-) Har fått oppgitt fra en Sunoco/Petronas forhandler at deres syntetise auomatolje kan brukes i denne girkassa? Og for så vidt i alla kasser som skal ha Dexron olje? Noen som VEIT og ikke bare synser?

Takker og bukker for svar til de av dere som gidder å dele av erfaring og kunnskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var per definisjon ingen tag som anga livstidsolje, enda det ble reklamert med det til å begynne med, men de forskjellige fargene var forskjellige typer olje.

Du har vel ZF-5HP19 eller ZF-5HP18 i bilen. Du skal kunne se et klistremerke på siden av automatkassen som enten er grønt eller svart. Jeg mener å huske at det var kun de tidligere 5HP18 på E36 og E34 som hadde svart, de som kom etterpå hadde grønn. Svarte var Dexron III, mens grønne var ESSO LT-71141. Jeg har grønn på E36-en og den skal ha ESSO-olja.

Som du kan se her, så ser det ut som at du kan bruke ZF sin olje på 5HP19 og de seneste 5HP18 modellene - altså de med grønt merke. Det er noen delenumre som du skal bruke Dexron III på, men det antar jeg er de med svart klistremerke.

Som du også kan se på linken min så oppfyller ZF sine Lifeguard5 kravene til ESSO LT-71141.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut for meg når jeg ser på sprengskissa til GS at det er en A5S325Z. Det andre alternativet som kommer opp når jeg søker på reg nr på bilen er A5S310Z, men den mangler el kontakt på venstre side. Det er det på den kassa som står i bilen min.

Og ja, jeg har kommet fram til at det er den ESSO "Lifetime" oljen som skal være der. Men mye har skjedd med automatoljer siden 2000. All Dexron type olje kan erstattes med et høyere "Dexron" nr eller syntetisk.

Esso oljen er dobbelt så dyr som annen høykvalitets automatolje, derfor jeg lurte på om det fantes alternativ

Den alternative Sunoco / Petronas oljen jeg har fått tak i erstatter også BMW L71141 oljen som står lista til bilen min. Ser at Vaico oljen erstatter Dexron oljer så da er vel den Esso oljen en Dexron type automatolje

Endret av skinner
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...