Gå til innhold

Noe spesielt man må tenke på ved klimakompressor bytte?


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter mange års irritasjon over min klimakompressor har jeg nå bestemt at i sommer skal den byttes samma hva.
Dritt lei ulingen og syngingen fra den. Så nå blir det ny! (Eller overhalt, eller hva det nå er)

Tenkte og bytte dette selv. Planen var da at jeg drar på et verksted og får dem til og tappe av gassen først.
Og siden bilen skal på EU i mai, så leverer jeg den på eu, så tapper dem anlegget samtidig.
Så da kan jeg trygt demontere den. Jeg tenkte å bytte tørkefilter også i samme slengen, da det nå er 3-4 år siden den var bytta 
(på verksted) sist.Jeg nevnte dette i en eller annen sammenheng med noen jeg ikke husker, men jeg husker det da var nevnt
at det burde gjøres på verksted da dette var et lukket system og det burde ikke komme fukt osv inni. Eller at det hvertfall
ikke burde gå lang stund siden alt var montert ihop til systemet ble fylt igjen.

Men om jeg passer på at det ikke kommer dritt inni røra når jeg tar dem fra, og får jobben gjort raskt
Så burde vel ikke dette være noe problem?

Det er vel en fordel og bytte O-ringer også når jeg først holder på.
Ser på realoem at der er 2 størrelser på o-ringene på kompressor, nummer 7 her..
Betyr det at der er 2 ringer eller? Noen som har demontert dette og vet? :)

Planen blir da og bytte dette etter EU, har en del andre ting jeg må bytte også, og regner med jeg må på etterkontroll da både katalysatoren er borte, og 
bærearmene forran er gåen. Så da blir det fylling av annlegget, hjulstillingskontroll og etterkontroll etterpå. :)
Så slår jeg flere fluer i en smekk. :P Skal se om de kan rense klimaen innvendig også, er noen år siden det ble gjort sist også. :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en som bytta på en 750, greit med info, men ikke noe bilde av slangen som går inn på kompressoren.
Det var heller ikke sagt noe om fukt osv i systemet. Men går nesten ut i fra at det går greit da.. Men liker og undersøke litt først så jeg ikke gjør noen brøler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de fyller systemet så fjerner de fuktighet på verksted. Men er ikke bare bare å skifte. Man må fylle på spesialolje på pumpa osv. ellers går puma dundass med en gang. Dette er før montering. Så skal man helst suge ut alt av fuktighet samt rense ledningene med spesialrens for ac systemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skifta på min gamle e39 selv. Slapp gass ut selv i fri luft. Demontere alt. Skifta tørker og alle o ringer på de koblingene jeg løsnet. Var selvsagt nøye på å holde alt rent og gjorde alt på et par timer. Så dro jeg til Riis bilglass og fylte alt opp. De fylte også på olje.

En ganske grei jobb. Nå var dette på en 520d og ikke r6. Så det er nok litt dårligere plass hos deg.

Endret av Otis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

Jeg skifta på min gamle e39 selv. Slapp gass ut selv i fri luft. Demontere alt. Skifta tørker og alle o ringer på de koblingene jeg løsnet. Var selvsagt nøye på å holde alt rent og gjorde alt på et par timer. Så dro jeg til Riis bilglass og fylte alt opp. De fylte også på olje.

En ganske grei jobb. Nå var dette på en 520d og ikke r6. Så det er nok litt dårligere plass hos deg.

Ser ikke ut som det er så ille med plass, men må nok ta en del fra undersiden. Men jeg må uansett under der for og gjøre andre ting så det går fint. :) Smurte du noe olje på o-ringene før montering, eller gikk det greit uten? Så de anbefalte det i PDF'en til Daniel. Men det var vel mer for og lette monteringen.

 

1 time siden, DanielStance skrev:

Smart du.

@Alpejohn nå vet jeg ikke om du har gjort jobben, men kanskje denne pdf filen kan gi deg noe tips. :)

PDF

Der sto det mye god info! Der sto blant annet dette med fukt som jeg husker jeg ble advart mot. Så da må jeg prøve å tette alle koblinger mens jeg holder på osv. Burde gå greit tenker jeg. Takk for den. :)
Regner med de kan fylle olje og alt det der. Skal se om jeg får bestilt EU i morra, så skal jeg høre med dem. :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...