Gå til innhold

LØST - Trenger tips til lokalisering av oljelekkasje på E39 med M54 motor


Havers
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en M54 motor som lekker litt olje, men ikke klart å finne ut hvor det kommer fra. Den lekker ikke skrekkelig mye, men nok til at jeg holder et øye med oljenivået og etterfyller omtrent én gang i måneden med 0,5-1 dl. Mer irriterende er det med oljesølet på garasjegulvet (papplaten som nå er lagt under). I mitt eie har det vært byttet toppdekselpakning (i vinter), veivhusventilasjon/peilepinnerør (2-3 år siden), pakning bunnpanne (2-3 år siden) og pakning oljefilterhus (2 år siden). 

Det ser ut til at det lekker på førersiden, på nedre/bakre del av motoren, men jeg har ikke lykkes med å lokalisere det (se bilder, ikke optimale, men gir et inntrykk). Har hatt den inne på verksted for å se om de kunne finne det. Da jeg hadde byttet oljenivåsensor før dette, mente de at pakningen/boltene til denne var problemet. De byttet pakning og hadde noe tetningsmasse på boltene for at det skulle bli tett, men lekker tydeligvis fortsatt. Verkstedet mente det da måtte være en sprekk i bunnpanna, så liten at den ikke var synlig, da de ikke klarte å finne noen direkte lekkasje. 

Jeg tviler på at det er sprekk i bunnpanna, og skal få den levert på et annet verksted for en sjekk om jeg ikke finner ut dette ved hjelp av dere. Jeg mistenker at det kan være lekkasje fra rørene til oljekjølingen (om det er de to grønne rørene?), men ikke sikker. Om det er disse, er det i såfall mye jobb å fikse?

Noen som har noen tanker om hvor lekkasjen kan være så jeg har noe å lete etter? Er det enkleste bare å begynne og demontere det som demonteres kan, vaske og titte tålmodig etter lekkasje?

På forhånd takk for hjelpen :D


18034656_10155046973470792_1234455507_n.jpg



17974853_10155046973295792_1383808443_n.jpg



17965163_10155046973310792_851905749_n.jpg



18009148_10155046973270792_1567845775_n.jpg



17965858_10155046973340792_758122054_n.jpg

Endret av Havers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Evopower skrev:

Jeg hadde lekkasje etter bytte av veivhusventilasjon og peilerør. Da var det O-ringen som tetter der som peilepinnen går ned i bunnpanna som var dårlig/sto ikke skikkelig i. Verdt å sjekke :)

Skal ta en titt etter denne O-ringen å se om det kan være noe lekkasje der! :)

12 timer siden, bmwmann24 skrev:

Du må vaske alt skikkelig godt! Avfetting/brakeclean blir et must.

Deretter kjörer du motor varm og inspiserer på nytt. Umulig å finne oljelekkasje når det er olje over alt.

Ok, da blir det en ny vaskerunde av motor og nytt forsøk på å lokalisere lekkasje.

Endret av Havers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
On 18. april 2017 at 11.22, Evopower skrev:

Jeg hadde lekkasje etter bytte av veivhusventilasjon og peilerør. Da var det O-ringen som tetter der som peilepinnen går ned i bunnpanna som var dårlig/sto ikke skikkelig i. Verdt å sjekke :)

Glemte helt å gi en tilbakemelding på dette, men du hadde rett :D O-ringen som tetter ned mot bunnpanna var ødelagt! Ny o-ring og har ikke vært en dråpe oljelekkasje siden :)

Endret av Havers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...