Gå til innhold

Klakking i forstilling/ratt?


RCmannen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har prøvd å google uten å få noe særlig konkret svar. 

Når jeg kjører over små ujevnheter, og da spesielt brostein klakker det fælt i bilen. Jeg kjenner det i rattet, rattet "rister" litt og det høres nesten ut som det kommer fra rattet/rattstammen eller annet som er direkte tilknyttet ratt, muligens noe styrestag/ledd, ikke vet jeg. At det liksom blir noe slark. Bilen er ellers svært presis og kompakt å kjøre.
Er det noen som med en gang ser hva dette høres ut som? Jeg skal prøve å kjøre over brostein og få filmet/tatt opp ulyden i morgen. 

Forresten E39 det gjelder

Og jada - jeg skal få den på bukk en gang i nærmeste fremtid.

 

Takk for svar

Endret av RCmannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, RCmannen skrev:

Når jeg kjører over små ujevnheter, og da spesielt brostein klakker det fælt i bilen. Jeg kjenner det i rattet, rattet "rister" litt og det høres nesten ut som det kommer fra rattet/rattstammen eller annet som er direkte tilknyttet ratt, muligens noe styrestag/ledd, ikke vet jeg. At det liksom blir noe slark. Bilen er ellers svært presis og kompakt å kjøre.
Er det noen som med en gang ser hva dette høres ut som? Jeg skal prøve å kjøre over brostein og få filmet/tatt opp ulyden i morgen.

Hvor langt har bilen din gått? Kjenner du til om det har vært byttet forstillingsdeler på den før, og evt. når? Det finnes enkelte gjengangere på E39 mtp slitasje (f.eks. de stagene @Boble73s nevner), men slitasje henger sammen med kjørelengde, og det er også lite sannsynlig at del A er utslitt dersom del A ble byttet for 1 år siden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt må du oppgi litt mer info her. Km stand, deler som er byttet osv.. når det er sagt så er det jo styrestagene(både indre og ytre) som er mest direkte koblet til tannstang og rattstammen og vil kanskje gjøre at det kan føles i rattet. Har du mye risting i rattet ved litt hastighet og nedbremsing kan gjerne casterstag/foring være slitt. Men dette blir jo gjetting uten å se under bilen selv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har nå gått 313 000

Siste 23k km og 1,5 årene i mitt eie.

Legger ved bilde av det som er gjort før i følge forrige eier.  Ikke for det, AC kompressoren røk jo igjen i fjor, så vet ikke helt. Har dessverre ikke servicehefte. Bilen er ellers særs godt vedlikeholdt og blant annet helt rustfri under og virker godt ivaretatt. 

 

Ingen risting som jeg har merket i andre situasjoner enn små sprekker/hull humper/brostein. Hvor sistnevnte er verst

Screenshot_20170419-135129.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det film fra jeg kjører over ruglete stenbelagte fartshumper.
Er ikke mye en hører av ulyden, men er der både på starten og slutten, dog tydeligst helt på slutten av videoen

 

 

Endret av RCmannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevnte i første innlegg at du skulle få den på en bukk. Er det gjort? Denne videre gjettingen er jo ikke vits egentlig. Selv om jeg gjerne skulle ønske jeg hadde evnen til å diagnosere via Internett.. 

Endret av gullsakar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det kan være vanskelig med diagnose over internett ja. Takk for svar likevel. 


Har ikke fått den på bukk enda. Skal prøve å smiske med noen bekjente som har tilgang på verksted så jeg får sjekket det skikkelig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke værre enn å bare ta en telefon til nærmeste BMW verksted og høre om de kan sjekke under bilen hva som er galt. Når det har vært noe med min bil, har jeg bare ringt inn, snakka med teknikeren så har han tatt inn bilen og sett, også gitt meg prisoverslag på hva det koster å bytte det som var galt, også evt sette opp time, jeg har ikke betalt noe for at de sjekker hva som kan være galt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet med min bil. Det klakker når jeg kjører over brostein. Når bilen står i ro og jeg svinger fort fram og tilbake med rattet, klakker det i det jeg stopper rattet og vrir det i den andre retningen. Klønete forklart, men forhåpentligvis litt forståelig. 

Har tenkt topplagre, men er kanskje noe annet? 

Endret av Eselfjes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis

Regner med at dere ikke har funnet ut av det? Det er spesielt framtredende når jeg rygger og ratter. Prøvde å sjekke litt, men fant ingen dårlige foringer heller. Nå var jeg ikke helt under bilen da den bare sto på jekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kaste meg på bølgen av de som har dette problemet. Må være et eller annet med rattstammen. Har ingen ulyder i litt fart, kun ved lav hastighet. Alt i forstilling har på tur blitt byttet ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke kun kvinnfolk som driver å ratter når man står helt stille? Er en u-ting.. Jeg har også knirke/knake lyder i rattstammen når jeg har svært lav fart, type parkering rygging osv.. prøvd å bytte servoolje, smøre opp ledd på rattstammen og gjennomføringen i torpedovegg. Er der fortsatt..👎🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...