Gå til innhold

Bmw m5 e39 veivhusventilasjon, høyt oljeforbruk


Jelzinmedjuice
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens, jeg er eier av en 2002 BMW m5.

Siste 100/150 mil har jeg etterfylt  1.5 liter olje, det skal sies at siste olje byttet var for 7000km siden ,  og det skal ikke ha vært fylt olje siden da. 

Som avbildet var den slangen dårlig (ikke lekk men myk) den ble byttet igår .. den på motsatt side ( syl 1-4) er ny... 

Skal denne ha kunne ført til økt oljeforbruk? Synes 1.5 liter er i overkant uansett.

 

Vil også legge til at bilen har blitt dratt over 5000 rpm  kanskje 3 ganger di siste 100-150 mil og har hatt et snittforbruk  på 1.1 liter bensin .. altså, ikke kjørt hardt med.

20170422_091137.png

Endret av Jelzinmedjuice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veievhus filterene er tette med olje slamm altså nr 1 å 2 på bildet
evt andre slanger som er fulle av gunk om veivhus ventilasjon ikke har vert skiftet på mange år
så er ikke det uvanlig att olje forbruket øker
men 1-1,5 liter på 100-150 mil er jo endel da
bør ryke bra blått i eksosen da eller lekke mye ut
for jeg hadde samme på min 728i
med defekte ventiltetninger og lekasje fra bunnpanne pakning og blå røyk som spøy ut eksosen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 og 2 er nylig byttet.. samme er slange 15, det er kun 16 som var gammel .. 

Jeg merker ikke at det ryker noe blått, startet opp bilen kaldt i går, gikk bak å kjente på eksos .. da ble hånda mi svart av prikker .. Men dette er vel mest sannsynlig bare kondens. Tenkte å gjøre det samme i dag etter at jeg har peiler oljen igjen og kjørt bilen god å varm .. 

Jeg syns bare det er rart at bilen skal bruke så mye olje ved at 1 slange er dårlig.. den klemte seg jo ikke engang sammen når vi rusa bilen å sjekket den når motor var varm .. så den var vel forsåvidt ikke tett heller... mulig motor trekker mer vakuum ved pådrag med motstand ? 

Endret av Jelzinmedjuice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Min 2000 M5 bruker ca 1 liter pr 1000km hvis den kjøres aktivt. Har ingen lekkasjer. Mistenker at dette forsvinner ned mellom ringene og forbrennes ved kjøring. Det snodige er at bilen drar minst like bra som andre E39 M5 jeg har kjørt og at kompresjonen er der den skal. Skal man tro ulike forum, er det ikke uvanlig med et slikt oljeforbruk, spesielt på pre-facelift modellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg har kjøpt mishimoto olje catch can som skal på min, kopler den mellom innsug og veivhus. så får jeg samlet oljen og luften går virere rein til motor. fant olje i innsugs slangen min hin dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...