Gå til innhold

BMW F20 ødelagt gjengene i navet. What to do?


Kattlikzm
 Share

Anbefalte innlegg

Biltema har bolter som er kjempelange, det vil kanskje være trygt å kjøre med bilen til verkstedet dersom du bruker slike? Og en ting til, dersom du har planer om å kreve dekkverkstedet for reparasjonen, så er riktig fremgangsmåte å kontakte dem først. Hvis du bare sender dem krav uten at de selv har sett skaden, er det bare for dem å nekte. Kanskje har dekkverkstedet verktøy til å gjøre reparasjonen selv, da sitter det langt inne å dekke en regning for jobben hos en konkurrent som de kunne gjort selv til en brøkdel av kostnaden.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bytte av bremseskiver er vel problemet løst? 

Ville ha konfrontert verkstedet med dette, og kreve at de betaler å få nye skiver! 

Når proffe gjør slik feil skal du ikke gå skadelidende ut av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lagunilla skrev:

Stikk innom Bilia på Skøyen imorgen så kan du låne av meg.

Fantastisk! 

Kunne du sendt tlfnr på PM til meg? Hvor tidlig er du på jobb imorgen ca? 

Og: kan jeg få lov til å låne den til tirsdag morgen? Med mindre jeg kan kjøre hjem til deg på kveld for å levere? Han kompisen min har nemlig mulighet imorgen etter kl 18 til å hjelpe meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lagunilla skrev:

Stikk innom Bilia på Skøyen imorgen så kan du låne av meg.

Er det forresten slik at du jobber der? Kunne du sjekket om dere har bolter som passer til min bil? Så slipper jeg å kjøre innom GS Imorgen tidlig 😊👌

Endret av Kattlikzm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Basse Lusk skrev:

Biltema har bolter som er kjempelange, det vil kanskje være trygt å kjøre med bilen til verkstedet dersom du bruker slike? Og en ting til, dersom du har planer om å kreve dekkverkstedet for reparasjonen, så er riktig fremgangsmåte å kontakte dem først. 

Hjelper ikke med lange bolter hvis 

1. Bolten går ikke inn fordi gjengene i navet er ødelagt 

2. Gjengene har bare en viss dybde, hjelper ikke om boltene går igjennom. Det kan potensielt være skummelt hvis de treffer noe. 

 

Dog, dersom eksisterende bolter ikke utnytter hele gjengelengden i navet kan det være en ekstra trygghet med "litt" lenger bolter. Ville uansett vurdert gjengene og å bytte nav. 

9 timer siden, Gorg skrev:

Ved bytte av bremseskiver er vel problemet løst? 

Ville ha konfrontert verkstedet med dette, og kreve at de betaler å få nye skiver! 

Når proffe gjør slik feil skal du ikke gå skadelidende ut av det

Les hele tråden... Ta en titt på skiver til denne typen vil, f.eks på Google

 

Vil være vanskelig å bevise dette ovenfor verkstedet. Om de ikke er super hyggelige vil de ikke dekke noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hyggelig update:

Da er gjengene ENDELIG OK igjen! Var fort gjort å fikse det, trengte bare riktig verktøy😊. Tilstanden på gjengene Var faktisk ikke like ille som jeg trodde. Det var kun de første millimeterne som var litt slitne. Bilen står nå på sine vakre sommerfelger 😍! 

 

En STOR takk skal også sies til Lagunilla som har lånt meg riktig utstyr! Du min unge mann får en liten gave fra meg imorgen sammen med gjengetappen 😊! Tusen hjertelig takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusser litt på sikkerheten i denne løsningen. Når gjengene er ødelagt, da er noe gods forsvunnet, og en oppgjenging vil ikke gi et like godt feste som før. Er det én bolt er det nok greit, men når fire av fem bolter er opgjenget, da blir jeg litt betenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.4.2017 at 3:54 PM, Basse Lusk said:

Stusser litt på sikkerheten i denne løsningen. Når gjengene er ødelagt, da er noe gods forsvunnet, og en oppgjenging vil ikke gi et like godt feste som før. Er det én bolt er det nok greit, men når fire av fem bolter er opgjenget, da blir jeg litt betenkt.

Selv med de reduserte gjengene hadde det sikkert vert nok med 2 av 5 bolter ved normal bruk. Nav er somregel ca 10mm med gjenger, om 1,5mm er litt redusert har det ingen praktisk betydning. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

80% av boltene er godkjent (Pr 2015 ihverfall), 4 av 5. Kjøre med to bolter vil jeg anse som uansvarlig.

 

Gjengene drar kun fullt i de ytterste rundene uansett, om det tar tak innenfor de to første rundene spiller det liten rolle. Det fortsatt være nok gjenger innenfor, SÅFREMT de er friske.

 

Husk å etterstramme.

 

Edit: Informasjonen angående 80% av hjulboltene er feil. Ifølge PKK instruks må alle være på plass, som påpekt av 540is under.

 

Endret av HMW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, HMW skrev:

80% av boltene er godkjent (Pr 2015 ihverfall), 4 av 5. Kjøre med to bolter vil jeg anse som uansvarlig.

 

Gjengene drar kun fullt i de ytterste rundene uansett, om det tar tak innenfor de to første rundene spiller det liten rolle. Det fortsatt være nok gjenger innenfor, SÅFREMT de er friske.

 

Husk å etterstramme.

 

Nei, det skal være 100% med hjulbolter-muttrer. Det har det alltid vært ved en PKK. En manglende bolt på en 5 bolts felg gir 2er mangel.  Mangler det flere enn 20% av de på et hjul så skal det bedømmes kjøreforbud på PKK.

http://www.vegvesen.no/_attachment/860132/binary/1029496?fast_title=Kontrollinstruks+for+periodisk+kontroll+av+kjøretøy.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 540is skrev:

Nei, det skal være 100% med hjulbolter-muttrer. Det har det alltid vært ved en PKK. En manglende bolt på en 5 bolts felg gir 2er mangel.  Mangler det flere enn 20% av de på et hjul så skal det bedømmes kjøreforbud på PKK.

http://www.vegvesen.no/_attachment/860132/binary/1029496?fast_title=Kontrollinstruks+for+periodisk+kontroll+av+kjøretøy.pdf

 

Neh..det har vært 80%

 

beklager.

 

Edit: Selvsagt bra du fikk korrigert meg, men alltid er et kraftig ord og bør brukes med sikkerhet. Jeg har selv godkjent fem og åtte bolt biler med en manglende bolt tidligere. Det var sikkert lenger siden enn jeg husker :shock: Tiden går fort.

 

Edit 2: Jeg fant en fra 2005 og det står det samme der. Enten ble dette gjort enda lenger tilbake i tid, eller så gjorde de feil. Isåfall burde jeg ikke vært såpass bestemt, beklager.

Endret av HMW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alltid er å ta litt hardt i,skulle hatt dokumentasjonen klar før jeg skrev det :-) Men jeg mener å ha skrevet mangel på en manglende hjulbolt så langt bak i tid som når dagens PKK kom i 1998, så det begynner å bli en evighet. Ikke utenkelig at det ligger en antikk veiledning på verkstedet fra den tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ble endret mellom 02 og 05. Et Google søk tilsier at mange, også i senere tid, er av samme oppfatning. Det må komme fra et sted. De gamle krever Lovdata pro, noe jeg ikke har tilgang til hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...