Gå til innhold

E87 Radio Pro bluetooth, dab+ oppgradering etc


Anbefalte innlegg

Kona har en BMW 1-serie E87 med følgende koder med utstyr som jeg anser relevante ifm oppdatering av Hifi/entertainment i bilen;

S249A Multifunktion für Lenkrad Multifunction f steering wheel

S663A Radio BMW Professional Radio BMW Professional
S698A Area-Code 2 für DVD Area-Code 2 for DVD
S6FLA USB-/Audio-Schnittstelle USB/Audio interface

Jeg vurderer å oppgradere Hifi systemet i bilen hennes med følgende;

1.) Nye høytalere i dører og bass under setene med Focal IFBMW-S & Focal IFBMW.2 subwoofer.

Litt usikker på om kassene til basselementer er i bilen og om ledningsnettet er der? Gjenstår å sjekke om ingen her vet det?

2.) Telefon handsfree

Kona bruker Y-kabel mellom USB/Aux og Iphone 6S og er fornøyd med det som lyd-grensesnitt men det er ønskelig å få telefon handsfree i bilen.

Siden det er S6FLA USB/audi interface holder det vel å kjøpe mikrofon og høytaler for å få telefon handsfree?

Org. delenr. 84506928461    BLUETOOTH-ANTENNE

Org. delenr. 84316938762    Mikrofon handsfree telefon 

Er det legningsnett i bilen ???

3.) DAB+ oppgradering

Ønsker mest mulig OEM installasjon og ingen synlige adaptere så vurderer Kufatec eller Modbridge.

OEM DAB+ installasjon krever som jeg har fortstått CCC/CiC spiller +++ og det blir for omfattende og kostbart.

Er det noen erfaringer med Kufatec FISTUNE eller Modbridge M1000 ? Og eventuelle fordeler/ulemper med disse?

 

Setter stor pris på alle kommentarer og anbefalinger angående produkter eller alternativer!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.: Nei, denne bilen har alt av slike funksjoner innebygget i spilleren, og ikke i en ekstern modul som biler produsert før 2010. Du må derfor bytte spiller om du skal ha original handsfree.

3.: Her fikk du igrunn svar i DAB-tråden, men her er det også vanskelig dessverre. Man fikk derimot disse spillerene originalt med DAB+, noe som er det desidert beste valget, men det virker da litt som om overnevnte funksjoner er i en seperat modul (har ikke klart å finne utav dette helt). @bjorneoen sjekket litt opp din dette, men usikker på om han ble noe klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto jeg deg rett i at det eksisterer 2 forskjellige Radio Professional spillerene? En med og en uten handsfree integrert i spiller?

Eller mente du at Radio Pro spilleren aldri har hatt mulighet for handsfree, -og at det kun er CiC / CCC pro spillere som har mulighet for handsfree?

Gjelder det samme også for DAB at det finnes Radio Professional spillere MED DAB integrert?

Hvis jeg har forstått deg rett må det da vel finnes en BMW kode som angir om spillere har integrert handsfree/DAB?

S663A Radio BMW Professional Radio BMW Professional

Feks. S663x der x = betegnelse for handsfree/DAB ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finners mange flere enn det.

De finnes uten handsfree, med handsfree, med USB og uten handsfree, med USB og handsfree, med DAB, osv.

De finnes også med og uten MOST-kontakt, som er nødvendig for de fleste DAB-adaptere.

Utstyrskode for DAB er 654, og disse finnes som nevnt med dette også, men jeg er usikker på om de finnes med DAB, handsfree og USB, eller kun DAB, og at handsfree og USB da er i en egen modul.

For å forvirre enda litt mer finnes de også med både DAB, og DAB+, og her er det ingenting annet enn dato som skiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike det hadde jeg ikke forventet! Tusen takk for fantastiske opplysninger.

Får ta ut spiller når jeg kommer hjem og lese av produktnummeret og høre med Bilia hvilke opsjoner den har og så vurdere deretter hvilke muligheter vi har.

Er vel antagelig ingen annen vei utenom å kjøpe ny spiller da, og da er det jo kanskje like greit å oppgradere til CCC pro hvis det er å få tak i til en fornuftig pris:? Sannsynligvis ikke fornuftige priser på slike spillere når man krysser av for alle komponenter man må ha i tillegg...

Takk for strålende tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal forvente særlig hjelp fra en merkeforhandler her. Du vil nok bare få beskjed om at det ikke er mulig, noe som naturligvis ikke stemmer.

CCC oppgraderer du enkelt og greit ikke til, skal du montere iDrive er det enten CIC eller NBT du skal ha. Monterte selv CIC i min egen 1-serie, og det ligger litt informasjon vedr. denne i garasjetråden min (link i signaturen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en mekaniker på Bilia Drammen, så kanskje et ørlite håp om at han kan gi litt info. Ellers må man som regel finne ut av det meste på egen hånd ja. Absolutt enig i det.

Skrev litt feil forøvrig... Tenkte på CiC! NBT blir antagelig litt for omfattende på konebilen. Dessuten er jeg tilhenger av mest mulig OEM oppgraderinger og NBT ble vel ikke levert til E87 originalt. Ser på http://www.bimmerretrofit.com/store/index.php?route=product/product&path=78_91_100&product_id=58 at CiC oppgradering kommer på ca. 16500kr med hardware aktivering av nav&voice. I tillegg kommer jo ny midtkonsoll og muligens rammer rundt AC & CD så da snakker vi fort 20.000kr for CiC oppgraderingen. Så kommer Hifi anlegg og ECU tuning i tillegg :shock:

Da begynner sluttsummen av oppgraderinger på den bilen å bli svært drøy (kanskje opp mot 40k!!)

Har lest et eller annet sted at det er noen BMW forhandlere som tar innbytte av spillere men det er vel tvilsomt om noen tar imot noe som ikke er DAB+ kompatibelt lenger..

Svært bra DIY angående dette i garasjetråden din foresten!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok kunne finne CIC billigere, men ja, det koster dessverre. Man bør aller helst bytte dashbord også, men her klarer man seg uten til man evt. finner et brukt i det minste.

BMW tar CCC/CIC i innbytte, men da mot lik enhet (bare med DAB). Hvorvidt de tar Radio Professional i innbytte vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
On 24.4.2017 at 10.20, awt skrev:

Det finners mange flere enn det.

De finnes uten handsfree, med handsfree, med USB og uten handsfree, med USB og handsfree, med DAB, osv.

De finnes også med og uten MOST-kontakt, som er nødvendig for de fleste DAB-adaptere.

Utstyrskode for DAB er 654, og disse finnes som nevnt med dette også, men jeg er usikker på om de finnes med DAB, handsfree og USB, eller kun DAB, og at handsfree og USB da er i en egen modul.

For å forvirre enda litt mer finnes de også med både DAB, og DAB+, og her er det ingenting annet enn dato som skiller.

 

Etter å ha googlet meg både grønn og gul tror jeg at man får full pakke i en og samme HU, han tyskeren her mener i det minste at han har DAB+, blåtann og USB i HUen. https://www.1erforum.de/threads/dab-nachruesten-ueber-radio-professional-frage-bezueglich-steckerbelegung.174000/ Ser ut til å være en HU fra 2012 E9x. Problemet her er vel at denne har most. Noen idé om de kom uten most med alt tullet i en og samme boks?

skulle jeg være så heldig at det eksisterer og jeg klarer å finne en, hvor mye styr er det å bytte i min E87 uten noen form for oppgraderinger på anleggsfronten? DAB antenne er en selvfølge, nye kabler og USB/aux plugg, men må man ha antenne til blåtann og må det koding til? Og ikke minst, er det mulig å få dette til å spytte ut musikk over blåtann, eller må man til med en ekstra fancy og dyr boks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting å si om spilleren har MOST. De ble levert med MOST om bilen hadde utstyr som krevde dette (Logic 7, CD-veksler etc.), men man må jo ikke bruke porten.

Spilleren støtter ikke bluetooth-streaming, men en kan benytte Tune2air i USB-porten og få det på den måten. Fungerer ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da har jeg misforstått, en ting mindre å tenke på. Får vel bare begynne å følge med på eBay og huggeriene her til lands for å se om jeg finner en.

Hva er beste alternativ til antenne? Så vidt jeg kan se er det originalt i bakruta for ene båndet og takantenna for andre på e87. Å bytte bakruta er lite aktuelt, så jeg lurer litt på antenna i fangeren på E88. Er den dualband så man trenger bare den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kommet over en HU med DAB+ som jeg tenker å slå til på. Da var det tilbake til å prøve å skjønne denne galskapen som DAB antenner tydeligvis er. Jeg er svimmel av å lese ETK opp og ned, ørten forskjellige modeller i håp om å finne noe som kan fungere greit.


Jeg fant dette: 

1Z287Gv

 

Det står at nr 4 er band-III DAB antennen, og jeg har denne stripen på bakruta mi. Har ikke mulighet til å skru av bekledningen på innsiden for å sjekke akkurat nå, men går da ut ifra at jeg faktisk har korrekt bakrute. Isåfall trenger jeg antagelig bare lang lang kabel mellom HU og antenne forsterker. Hva som går mellom antenneforsterkeren og tilkoblingspunktet på ruta kommer ikke frem av ETK så vidt jeg har funnet (mulig det ligger under en annen kategori enn jeg har lett under). Jeg fant dette bildet i en tråd som omhandler denne konverteringen i en E87, dog på tysk så jeg forstår bare veldig grovt hva som blir skrevet.

d5eSSU8.jpg

Problemet her er at tullingene i tråden har ca like mye greie på hvorda dette kobles som meg, og måten antenneforsterkeren er koblet mot ruten er mildt sagt usikker. Om jeg skjønte det riktig kom de etterhver frem til at det antagelig var den midterste pin'en som skal til punktet på ruten, men at de ikke har peiling på hva de to andre er til.

 

Så fant de dette:

vy9esapa.jpg

 

Dette bildet aner jeg ikke om er slik det er originalt eller om det er fra en swap. Han som postet det later til ikke å ha peiling på noe av noe, så godt mulig det er originalt. Da er problemet, 2 kabler, men hvilken går til punktet på ruten og hva pokker går den andre til? Skulle tro det var strøm av no slag siden det er en forsterker, men han som posta første bildet her mente at det ikke stemte, selv om han kutta ut hele greiene og gikk for en z4 antenne fremfor å faktisk finne ut av det. Eller leverer fakra kablene fantomstrøm, og det er i jord den skal antenneforsterkeren?

LlN3um0.jpg

Her har vi innsiden av antenneforsterkeren, og det ser jo veldig ut som at det er 3 pinner i kontakten, men kan også se ut som at det bare er de to ytterste som er i bruk, slik som på det forrige bildet. Noen med elektrokunnskap som klarer å lese ut av bildet hva som er hva? Jeg kan fint lite om forskjellige elektroniske komponenter, men etter å ha sett AvE (fantastisk youtuber) forklare kretskort som om det skulle være kart mang en gang, så skulle jeg tro det lar seg gjøre :)

Jeg blir kort og godt helt tussete av dette, skulle tro det var forholdsvis enkelt, men når det finnes null info er det brått vanskelig..
Hvordan er det med kabler bakover fra HU, kan jeg bestille universelle greier fra bukta, eller må/bør det brukes originale? Ser de lister en haug forskjellige i forskjellige lengder uten å spesifisere hva eller hvor. Og hvilken type Fakra plugg er det som brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, men jeg har dessverre ikke så mye å bidra med selv heller.

Den grønne trippelkontakten er en typisk strømkontrakt, og samme kontakt benyttes ofte på lamper og andre små moduler. Røde ledninger er normalt strøm, så det tyder egentlig mest på at denne er strømforsyning til forsterkeren.

Det som derimot skurrer litt er at det ikke er jord (brun ledning), så da kan det fort være noe som er ettermontert, og da er det ikke godt å vite hva som er hva.

Har du sjekket i koblingsskjema på f.eks. BMW Planet? (Husker ikke adressen i hode, men du finner den enkelt.) Der vil du muligens kunne finne koblingsskjema for forsterkeren, og om denne er tilkoblet strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...