Gå til innhold

Bluetooth Aux adapter med rattkontroll


Anbefalte innlegg

Hei,

For noen år siden snakket jeg om å lage et bluetooth adapter som gjorde at man skulle kunne skifte sang på rattet
over bluetooth. Sånn man kunne spille spotify osv. og slippe og sitte med telefonen i hånda for og skifte sang.

Dette i seg selv er jo ikke noe spesielt, man får jo spillere i dag som gjør akkurat dette. Så det er jo overhode ikke noe nytt.
Man får jo også utallige bokser (Dension, GroomAudio, Intravee osv) som kobles til der cd veksleren sitter og som
gir samme funksjon.

Og det er akkurat der problemet starter i mine øyne. At man må offre cd veksleren til fordel for denne funksjonen,
eller enda verre bytte vekk orginal stereoen. Som i mitt tilfelle er 16:9 skjermen, som jeg liker godt, og syns funker helt fint.

Og når ting man ønsker ikke finst i handelen (så vidt jeg vet), må man nesten lage det selv. Og det har jeg nå gjort. :)
Et bluetooth adapter, koblet til ibus, som gjør det mulig og skifte sang i spotify/google play music.
Som er koblet til den orginale AUX inngangen på min 03 E39. Og cd veksleren er fortsatt tilkoblet og fungerer. :)

 

Dette er fortsatt en prototype, og trenger flere finpusser. :P Men det funker!
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Basse Lusk skrev:

Interessant prosjekt. Det jeg kunne ønsket meg, var mulighet for å svare på samtaler og bytte kanaler i radio-appen. Er det mulig å få til?

Vis radio-appen støtter bytte av kanal over bluetooth så er det ikke noe problem. :) Der er mic inngang på den bluetooth modulen jeg bruker nå, mulig man svarer og legger på med play knappen. Men fult mulig og lage til en knapp til for dette. Om du har ratt beregnet for telefon. Nå har jeg orginale bluetooth handsfree så jeg trenger ikke det. :)

 

2 timer siden, awt skrev:

Tøft. :D

Det der var rett og slett imponerende. :)

Blir enda tøffere om jeg klarer å få den til og vise ID3 tags på skjermen også! :-D

Det skal vist være mulig! 

 

2 timer siden, tennbrikket skrev:

Imponerende! 

 

Ja det er mye rart en kan gjøre med ibus! :P

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Alpejohn skrev:

Vis radio-appen støtter bytte av kanal over bluetooth så er det ikke noe problem. :) Der er mic inngang på den bluetooth modulen jeg bruker nå, mulig man svarer og legger på med play knappen. Men fult mulig og lage til en knapp til for dette. Om du har ratt beregnet for telefon. Nå har jeg orginale bluetooth handsfree så jeg trenger ikke det. :)

 

Blir enda tøffere om jeg klarer å få den til og vise ID3 tags på skjermen også! :-D

Det skal vist være mulig! 

 

 

Ja det er mye rart en kan gjøre med ibus! :P

Ja, syns sånt er morsomt å lese om, Men klarer aldri å sette meg til å gjøre det i praksis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tennbrikket skrev:

Ja, syns sånt er morsomt å lese om, Men klarer aldri å sette meg til å gjøre det i praksis

Det syns jeg også, var det som fikk meg på tanken om dette.
Jeg kan ikke si jeg kan så veldig mye om det jeg heller, men har lært en del menst jeg har holdt på med dette.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Reef89 skrev:

Ser meget bra ut ja :)  

Er dette noe du kommer til å selge?

Takk for det. :)

Det vet jeg ikke, ikke vet jeg hvilke regler som gjelder rundt det og selge ting av denne sort heller.. :P
Men ser for meg at den i tilfelle må være bygget opp på en litt annen måte.

Nå er det jo en Arduino som kontrollerer dette, men om man skal "masseprodusere" noe slikt tror ikke jeg det er den beste løsningen. :) Er i undersøkingsfasen når det gjelder chipper og slikt som kan gjøre tilsvarende som en arduino, for og evt kunne lage en krets som styrer opplegget på samme måte. Skal teste et par andre bluetooth moduler også. Så mulig alt blir forandret etter hvert. Problemet opp i alt dette er at jeg i utgangspunktet ikke kan noe om dette, så jeg lærer underveis.. :P
 

Venter på kretskort fra kina som jeg har "designet" selv og fått laget, som skal utgjøre ibus adapteret som gjør at arduino kan snakke med bilen. :) Viste ikke at det var så enkelt.. :)

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har kretskortet jeg fikk laget i Kina kommet!

IMAG0931.thumb.jpg.a31d67079666276bc616ec4694223ba8.jpg


Ser det at der er et par ting jeg må endre på neste versjon, blant annet størrelse på hulla der ledningene skal loddes på.
Samme med hulla som var ment som skruehull.

Men det får duge som første versjon :P

Nå er jeg på saken med neste versjon, da blir det uten arduino og alt samlet på et kort.
Skal bruke samme mikrokontroller som sitter på arduino, Atmega328P. Denne kan kjøre alene
med nesten ingenting rundt seg og gjøre akkurat det arduinoen gjør i dag. :) Det er hvertfall teorien.

Greit å samle alt på et kort. Etter hvert skal jeg prøve og få BT modulen på dette kortet også. Så da
blir hele greia en enhet. :)

Så når jeg får chipen og alt det så skal jeg teste det på et brødkort. :P (les breadboard).
Da finner jeg fort ut om det virker sånn jeg har tenkt. Chipen jeg har kjøpt kommer med ferdig
installert bootloader for arduino, så den kan programmeres med samme software som Arduino.
For og programmere denne må jeg bruke arduino og koble opp chipen via den.

Så det blir bedre etter hvert. :) Håper jeg.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommel opp for å beholde original stereo. Jeg er ingen guru på sånt, men for å dra prosjektet enda litt lenger: Er det mulig å få navn på artist/låt til å vises i skjermen på speedometer eller i 16:9 skjermen når man bytter sang? :) Da hadde man jo hatt en fullverdig bluetooth intergrering slik at telefonen kan ligge i lomma, og man trenger ikke å så på den i det heletatt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være mulig i følge en kar som har hjelpt meg en del ja. :)
Men da trenger man en bluetooth modul som kommuniserer over serielbus eller noe sånt.
Han fyren hadde vært borti 2 BT Moduler som kunne dette, den ene koster nesten 500 kr, den andre har jeg problemer med og finne.

Så nå er jeg i prosessen med og få laget et enkelt kort der alt er samlet på, samt at jeg venter på en ny bluetooth modul som skal loddes direkte på dette kortet. Syns det var veldig flat og dårlig bass fra den modulen jeg har brukt her..
Det kan jo seff ha noe med at jeg hadde en 3 meter++ lang aux ledning fra bagasjerommet og frem når jeg testet..
Samt det var noe støy mellom skifte av sang. Men dette kan jo være siden den lå i bagasjerommet osv.

Men jeg satser på og prøve med et kort i første omgang, og når jeg har nådd det målet, tror jeg at jeg skal begynne og kikke på dette med tekst i display osv. Det hadde virkelig gjort seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult! Bra jobba :) Er noe som trengs dette. For eksempel i 1-serien min hvor jeg vil beholde originalspilleren men må bruke AUX da den ikke har USB eller BT. Gud som jeg savner å ha rattkontroller, og dette er jo perfekt til sånne situasjoner, som jeg vet mange også er i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...