Gå til innhold

M54B22 ~ M54B30 - Hva kan jeg få for denne?


Isaksen91
 Share

Anbefalte innlegg

14 hours ago, Isaksen91 said:

Ny belg heile veien er bestilt nå ifra Koed, samt dørlås (tåler ikke kulde) på sjåfør siden og ny viskosekobling for 3 gang :) Hvordan resetter jeg adapsjonsverdiene? Har ikke så mye kunnskap der, og heller ikke tilgang til noe avansert diagnose..  

Kan dårlig pakning mellom motor og grenrør/eksos også ha noen betydning kanskje? Kommer MYE varme der omkring, så kanskje noe av eksosen kommer ut der, og lamda får feil utslag og derav feil blandingsforhold?

Hvis jeg kobler bort nr 1 på bilde og blender igjen, hva vill skje da? Den var blendet igjen når jeg fikk motoren, men koblet den på igjen.

59ef2f61e0086_utennavn.png.78ef56802d20575be7f43ab5bac657fe.png

Blir også mye trykk i slange nr 1. Har prøvd å åpne skrue nr 2 og luftet veldig mye, varmen på full styrke og fylt og fylt til det ikke bobler lenger ut der. Motor har normal driftstemperatur ellers.

1.png.0e8b472057d5f9069f42ddf41b39927d.png 

Virker som der er noe vacum feil en plass. Under akserlasjon, mye gass og hvis jeg slipper gassen fort så "møer" den litt. Virker som at den får for mye bensin eller noe.

 

 

Godt å høre. Blir spennende når du får testet ny lmm!!

Hehehe, dørlås og dørhåndtak er vel forbruksvare der oppe i Nord ja :D

 

Ser ut som om du har en såkalt secondary airpump! WTF? Kommer motoren fra USA?

Den skal ikke vere på motorer fra Europa såvidt jeg vet..

Les mer om den her: http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=1093871

 

Feil blandingsforhold kommer nok av feil lmm! Tipper den får ca 20% for lite luft og må kompansere for dette.

Den går sikkert som ei skikkelig rompe ja :rompe:

Men secondary airpump kan sikkert kuke til ting og, så personlig ville jeg fjernet den..

 

Sjekk at du har et svakt vakum på motoren når den går på tomgang ved å:

Skru av olje påfyllings lokk og se om det blir "sugd" ned igjen til dekselet om du forstår..

 

Har du ikkje vakum her, er ikkje alt som det skal vere..

Muligens gåen veivhus ventilasjon eller slanger som ikkje er tilkobla eller hull i

 

Populært å fjerne heile driten og innstalere "oil catch can" for å spare motor,

unngå oljelekkasjer/forbruk og gjøre det enklere å bytte når den ryker.

Da bør du også legge til en ccv ventil som gir riktig vakum.

Blir billigere også.. Noen hundrelapper

Har nettopp bestilt disse delene selv, så gi beskjed om du  trenger delenr til ccv som passer.

 

Skal du ha eksos pakning mellom manifold og motor, er det visstnok kun original pakning som duger.

 

Trykk i slangen går sikkert fint.. Dei pleier å sprekke om det blir for mye trykk... (jævlig seriøst svar iknow)

Om lufteskruene dine er dårlige, får du kjøpt messing skruer på ebay 

Søk på: E39 E46 Brass bleeder screw 

 

Adapsjonsverdier skal du kunne resette med en billig feilkode leser..

Har den her typen selv:

https://www.ebay.com/itm/DIAGNOSTIC-SCANNER-TOOL-READER-ABS-SRS-CODE-OBD-iCarsoft-i910-II-2-fits-BMW-MINI/171954671877?epid=1634347951&hash=item28094c1105:g:3voAAOSwOddYyLeO

Er du flink med data kan du klare deg med en kabel til 50 spenn og en bærbar pc med nedlastet programvare

 

M54 motorer har egentlig elektrisk vifte på E46 og viskosedriten på E39...

 

Den feilkode leseren er og fin til å sjekke temperatur på blokk, radiator, oljetemp osv..

Da slipper du å gå og lure :-s

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja e vist dårlig på e46, vært borti flere som plages med døra i kulda. Noe shit å ikke komme seg ut/inn til tider :P

Okei, så denne kan jeg trygt fjerne? Meine å huske ja at bilen var importert. Den stod på den forje motoren (320), så jeg bare monterte den over på 330 i tilfelle det var noe viktig. 

Klarte ikke merke noe til at lokket ble 'sugd' ned igjen, annet at motoren bakket litt annerledes.

Har både elektrisk vifte og viskose vifte. 

Ellers virker det så bilen går ganske greit, annet en at girkassen er dårlig å høgt forbruk. 

Har du eller noen her hatt eksos av motor? Glemte å bytte pakning der når jeg byttet motor, så har nye pakninger liggende no som jeg tenker å bytte. Men virker å være trangt å få løs eksos fra motor uten å demontere heile motoren å? 

 

Fant dette i dag 😯😕 bilen brukes MYE til små kjøring. Har vært litt guffe på den jevnlig, men idag var det litt mere... prøvde en lenger tur 50km uten at det ble borte. Må bunne å følge med olje og kjølevæske fremover!

Snapchat-436817742.thumb.jpg.720e41b9d6c163ad49b049e765e44349.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/25/2017 at 3:02 PM, Isaksen91 said:

Ja e vist dårlig på e46, vært borti flere som plages med døra i kulda. Noe shit å ikke komme seg ut/inn til tider :P

Okei, så denne kan jeg trygt fjerne? Meine å huske ja at bilen var importert. Den stod på den forje motoren (320), så jeg bare monterte den over på 330 i tilfelle det var noe viktig. 

Klarte ikke merke noe til at lokket ble 'sugd' ned igjen, annet at motoren bakket litt annerledes.

Har både elektrisk vifte og viskose vifte. 

Ellers virker det så bilen går ganske greit, annet en at girkassen er dårlig å høgt forbruk. 

Har du eller noen her hatt eksos av motor? Glemte å bytte pakning der når jeg byttet motor, så har nye pakninger liggende no som jeg tenker å bytte. Men virker å være trangt å få løs eksos fra motor uten å demontere heile motoren å? 

 

Fant dette i dag 😯😕 bilen brukes MYE til små kjøring. Har vært litt guffe på den jevnlig, men idag var det litt mere... prøvde en lenger tur 50km uten at det ble borte. Må bunne å følge med olje og kjølevæske fremover!

Snapchat-436817742.thumb.jpg.720e41b9d6c163ad49b049e765e44349.jpg

 

 

Ja den Secondary air pump kan du bare kaste bakerst i boden :mrgreen:

Du trenger en sånn om det ikke sto på motoren du kjøpte.

https://www.ebay.com/itm/01-Kombiventil-Sekundarluftventil-Verschlussplatte-fur-BMW-E38-E39-E46-E53-E60/172400005533?hash=item2823d7519d:g:thwAAOSwcLxYHtwi&vxp=mtr

Så må du plugge vakumslangen.

 

 

Det skal vere noe vakum om du legger hånden over hullet for oljepåfylling. ca 0,10-0,15 bar mener jeg det er..

 

Kan legge en plastpose over hullet for å teste og.

 

Men om du ikkje har vakum og sånn gugge på oljelokket er veivhusventilasjonen din sikkert gåen,

eller du har hull på vakumslanger.

Dette bør reparerest snarest. Mange som får store oljelekkasjer og høyere oljeforbruk når denne ikkje fungerer skikkelig.

Om du monterer en "oil catch can" så vil den gule driten ligge igjen i den. 

 

Det er dette folk ofte bygger om siden det er dårlig designet fra BMW.

 

 

foo.png.cfe0c1fad03d35f170b2d8de0adee8cf.png

1a3f607875c9f65bf2d396df02d20b32.jpg.86a80acf59ceb05e46964825e738dd3d.jpg

 

Her er to alternative ombygginger.. Uten PCV får den for mye vakum.. Det er kun egnet for de som har store oljelekkasjer eller forbruk.

 

Men du burde kjøpe en PCV også.

 

https://www.ebay.com/itm/PCV-Valve-FRAM-FV345/161651307336?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

Selv har eg bestilt 2 sånne til mine to M54

 

https://www.ebay.com/itm/Black-Aluminum-Baffled-Oil-Catch-Can-Tank-Reservoir-Breather-With-Fittings-J6I4/132323268801?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

Og en sånn for å teste kvaliteten..

 

Dette vil gjøre det myye enklere å reparere veivhusventilasjon i fremtiden.

Blir berre å tømme oil catch can i ny og ne. Og bytte PCV om den ryker.

 

Men original veivhusventilasjon er litt arbeid. Må ut med luftfilter boks, av med gass spjeld huset og sikkert coupe luftfilteret foran torpedovegg på e46.

 

Enkelte gidder ikkje fjerne det når dei bygger om.. Men eg er typen som ikkje liker dødvekt på bilen.. :headbang:

 

Har lite erfaring med eksos pakinger og sånn, men veit at du må bruke original som sagt.

Men om den hadde manifold på seg når du kjøpte den, vil jeg tro den er ok.

Trur meir på at du fucka det til når du koblet den sammen med eksos.. Hehehe.. Her og må du sikkert bruke originale pakninger trur eg.. 

Ville tro du hørte lett om det kom fra den mellom motor og manifold, da det "smeller" litt mer og er veldig merkbart.

Er nok eit lite hælvete å bytte eksospakninger på motor, da du garantert er heldig å knekker ein bolt i blokka eller runder av skruer.. Det er ikkje så forbanna enkelt å komme til med muttertrekker på alle skruene når den står i bil..

Så den operasjon bør du unngå til du er heilt forbanna sikker på at den er gåen..

Mulig du må henge av motor og sleppe forstillinga litt ned for å komme bedre til og..

 

Eg er veldig skeptisk til å bytte manifold på min 325ci og når det er så mange ting som kan gå til pokkers.. Meeen.. Ein vakker dag :bom

 

Eg er faktisk villig til å tippe at bilen din går bedre med eit vanlig kloakk rør som har 10% større diameter en den lmm du bruker.:geek:

 

Anbefaler original luftfilterboks til 330 og, om du har det liggende..

 

Bilen trur at den får mye meir luft en ka den egentlig gjør 

 

Trur 330 maf har diameter på 3,5 tommer og 320(2.2),323,325,328 har 3 tommer.

 

Det er ganske stor forskjell! 

 

Skyt meg om eg tar feil, og spør gjerne om det er meir du lurer på :gunfire:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne air pumpen var ikke på denne motoren når jeg fikk den, så da skal jeg røske den bort igjen så snart jeg får den nye pakningen som skal være der! (Y)

Har ikke fått testet noe mer på ang vacum ved oljelukket, skal prøve i morgen med plastikkpose å se om der er noe! Får en merkelig lyd når jeg slår motor av, akkurat som at den slipp ut noe vacum/trykk etter etpar sekunder.. ?

Tok manifolden fra 320 og satt over på 330 med gammel pakning siden jeg hadde glemt og bestille ny pakning til dette.. så er det veeldig mye varme i dette området uten at jeg klarer å legge merke til noe fri eksos der. Synes det er unormalt varmt og blir ganske så fort varmt og..  derfor jeg tenker at pakning er dårlig.  Meen, som sagt så virker det så djevelsk vanskelig å komme til, å hvis motor må løftes og forstilling slippes ned osv, så slit jeg litt med arbeidsplass :/ Må prøve å Google dette litt! Litt dumt å ike få byttet den hvis den er så dårlig..

Prøvde og måle lmm fra 320 mot 330 og det var stor forskjell! Ny belger ble sendt på fredagen fra koed, så blir spennende og prøve ut med lmm fra 330! Håper at motor blir bedre, forbruk og div feilkoder blir borte! :):)

 

Har du vert borti magnetventilen til vanos ?  Etter at jeg byttet pakninger og div på vanos så glemte jeg å plugge til kontakten på magnetventilen og fikk feilmelding på den. MEN, motoren gikk mye bedre/roligere ved kald start enn med kontakten tilkoblet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler eksospakningen det varmeskjoldet over manifolden, så er det sikkert ugunstig. 

Mulig du får avsindige eksostemperaturer grunnet feil forbrenning også

 

Sikkert ikkje umulig å bytte pakning om du allerede har løsna skruane 1 gang.

 

Usikker på det med vanosen, men vil tru alle problema du har er påvirka av feil lmm..

"edit" Mener faktisk å ha lest engang, at det kunne vere symptom på vakum lekkasje, eller noe sånt.. Det at den går finere med ventilen frakoblet.. Men vanskelig å si.

 

Blir litt bortkasta å justere så mye mer før du får rett blandingsforhold mellom bensin og luft.:-)

 

 

Endret av Daniel325Ci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hehe, har ikke vært så aktiv me den bilen den siste tiden da jeg har hatt andre prioriteringer' blitt pappa 😀 

Har da fått belgene og montert på "ny" lmm. Belgene og lmm va som du sa en del større enn di som stammer fra 320 :P

Men får fortsatt feilmelding på lmm air mass meter og lamda probe voltage sensor 2 upstrem. Kan det ha en sammenheng med at sensorene etter katalysatorene er programmert bort?

No vet jeg ikke hvordan 330 skal gå når alt er normalt, men den virker å gå veldig greit. Foruten at den jager litt på turtall når jeg slipper gassen etter litt pådrag og at forbruket henger seg også på. Turtall henger litt over 1000 og forbruket også når jeg slipper gassen.

Se på video; Snapchat-450953754.mp4

Men når det er sagt så er converter dårlig, kan dette ha en sammenheng?

Kom til å knekke denne når jeg sku montere belgene, der gikk to slanger tidligere. Den minste som er borte der som er merket, ka som skal dit? Bare for å vite om jeg har koblet rett tidligere :)

Snapchat-2013494042.thumb.jpg.c5de3c830b7b51a3a5ec4f8c7c90f2f0.jpg

Fikk programmert ny hjerne for noen måned tilbake som bare har logge å ikke bli brukt da bilen gikk i nødmodus med den. Sku teste den no ilag med ny lmm og bilen vill ikke starte. Får opp feilmeldinger EMS Code (DWA interface) does not exist or signal failure. 

Motor temperatur inni motorrommet virker å blitt mye bedre da!😀 temp måler inni bilen ligger den på streken før rødt. 

Endret av Isaksen91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Isaksen91 skrev:

Hehe, har ikke vært så aktiv me den bilen den siste tiden da jeg har hatt andre prioriteringer' blitt pappa 😀 

Har da fått belgene og montert på "ny" lmm. Belgene og lmm va som du sa en del større enn di som stammer fra 320 :P

Men får fortsatt feilmelding på lmm air mass meter og lamda probe voltage sensor 2 upstrem. Kan det ha en sammenheng med at sensorene etter katalysatorene er programmert bort?

No vet jeg ikke hvordan 330 skal gå når alt er normalt, men den virker å gå veldig greit. Foruten at den jager litt på turtall når jeg slipper gassen etter litt pådrag og at forbruket henger seg også på. Turtall henger litt over 1000 og forbruket også når jeg slipper gassen.

Se på video; Snapchat-450953754.mp4

Men når det er sagt så er converter dårlig, kan dette ha en sammenheng?

Kom til å knekke denne når jeg sku montere belgene, der gikk to slanger tidligere. Den minste som er borte der som er merket, ka som skal dit? Bare for å vite om jeg har koblet rett tidligere :)

Snapchat-2013494042.thumb.jpg.c5de3c830b7b51a3a5ec4f8c7c90f2f0.jpg

Fikk programmert ny hjerne for noen måned tilbake som bare har logge å ikke bli brukt da bilen gikk i nødmodus med den. Sku teste den no ilag med ny lmm og bilen vill ikke starte. Får opp feilmeldinger EMS Code (DWA interface) does not exist or signal failure. 

Motor temperatur inni motorrommet virker å blitt mye bedre da!😀 temp måler inni bilen ligger den på streken før rødt. 

Prøvde å koble ut lmm, men motoren går helt lik som med lmm tilkoblet. Kan dette tyde på defekt lmm? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig! :) Gratulerer!

 

Tror den slangen du har merket skal gå til en eksos vakum ventil som sitter på bakpotta på 325 og 330 men ikkje 320

Den er mindre nøye.. Gir vel marginalt bedre kraft i mellom register. Sikkert ikkje merkbart.. 

 

Eg vil tru at det er den eine lambda foran cat som gir feilkode  siden du har programert vekk dei etter cat. Det er jo totalt 4

 

Eg får vondt i sjela når eg ser temperatur måleren din på videoen.. Ka i helv..?

https://www.ebay.com/itm/Mishimoto-MMTS-E46-99-Mishimoto-MMTS-E46-99-Silver-Racing-Thermostat-Disc-Brake/162640540084?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2055119.m1438.l2649

Bestill deg ein sånn ASAP om du ikkje får kontroll på temperaturen din, eller fjern innmaten i den du har evt.

Du må ha ny pakning til termostat huset ved den jobben.. evt heile huset om det sprekker.

 

Og sjekk vifte clutch når motoren er varm.. Den går alltid treigt når den er kald..

 

Muulig bilen klarer å starte med nye hjernen når du har plugget ut lmm.. den får jo mere luft uansett, så ikkje sikkert den går i nødmodus med større belg og diameter.. :geek:

Kan høres ut som om lmm er oppbrukt ja...

På mitt diagnose apparat kan eg lese av verdiane til lmm og sjå om den er i live.. Ser luftmengde forandrer seg alt etter gasspedal..

Kan og lese av 4 forskjellige temp sensorer minst.. 1 på olje 1 på blokk og 2 på vann om eg ikkje huskar feil.

Litt lettere å feilsøke når du har den infoen.

 

Samme med lambda.. Kan sjå på alle om dei forandrar verdi, ved å trykke på gassen.

Jævlig greit å vite. Har fått oppklart en del merkelige feilkoder ved å sjekke disse parametrene

 

 

Vil egentlig tru at din bil skal gå litt bedre en original 330.. Marginale forskjeller i utveksling og greier, men bakdiffen skal ha samme utveksling på 3.38.

 

Fått leita meir etter vakum da? Bygger seg litt opp når oljelokket har vert på og bilen i gang en 20 sek.

Ganske viktig med litt vakum heile tida, ellers kan motoren begynne å pisse ut olje alle mulige plasser..

 

Slangen som går inn på peilepinnen fra ccv var potte tett på min, dvs selve peilepinnen var tett. Det er slett ikkje bra om den er det. For å sei det sånn :D 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.11.2017 at 21.23, Daniel325Ci skrev:

Så koselig! :) Gratulerer!

 

Tror den slangen du har merket skal gå til en eksos vakum ventil som sitter på bakpotta på 325 og 330 men ikkje 320

Den er mindre nøye.. Gir vel marginalt bedre kraft i mellom register. Sikkert ikkje merkbart.. 

 

Eg vil tru at det er den eine lambda foran cat som gir feilkode  siden du har programert vekk dei etter cat. Det er jo totalt 4

 

Eg får vondt i sjela når eg ser temperatur måleren din på videoen.. Ka i helv..?

https://www.ebay.com/itm/Mishimoto-MMTS-E46-99-Mishimoto-MMTS-E46-99-Silver-Racing-Thermostat-Disc-Brake/162640540084?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2055119.m1438.l2649

Bestill deg ein sånn ASAP om du ikkje får kontroll på temperaturen din, eller fjern innmaten i den du har evt.

Du må ha ny pakning til termostat huset ved den jobben.. evt heile huset om det sprekker.

 

Og sjekk vifte clutch når motoren er varm.. Den går alltid treigt når den er kald..

 

Muulig bilen klarer å starte med nye hjernen når du har plugget ut lmm.. den får jo mere luft uansett, så ikkje sikkert den går i nødmodus med større belg og diameter.. :geek:

Kan høres ut som om lmm er oppbrukt ja...

På mitt diagnose apparat kan eg lese av verdiane til lmm og sjå om den er i live.. Ser luftmengde forandrer seg alt etter gasspedal..

Kan og lese av 4 forskjellige temp sensorer minst.. 1 på olje 1 på blokk og 2 på vann om eg ikkje huskar feil.

Litt lettere å feilsøke når du har den infoen.

 

Samme med lambda.. Kan sjå på alle om dei forandrar verdi, ved å trykke på gassen.

Jævlig greit å vite. Har fått oppklart en del merkelige feilkoder ved å sjekke disse parametrene

 

 

Vil egentlig tru at din bil skal gå litt bedre en original 330.. Marginale forskjeller i utveksling og greier, men bakdiffen skal ha samme utveksling på 3.38.

 

Fått leita meir etter vakum da? Bygger seg litt opp når oljelokket har vert på og bilen i gang en 20 sek.

Ganske viktig med litt vakum heile tida, ellers kan motoren begynne å pisse ut olje alle mulige plasser..

 

Slangen som går inn på peilepinnen fra ccv var potte tett på min, dvs selve peilepinnen var tett. Det er slett ikkje bra om den er det. For å sei det sånn :D 

 

 

 

 

Takk så mye! :)

Har ikke fått gjort så mye mer enn å bare lest av litt verdier med diagnose. Reiser på jobb lørdag så skal se om jeg får koblet bort air pumpen, byttet dørlåsen, sjekket vacum og litt sånt da siden jeg har bedre med garasje der! :)

Har vertfall mye olje i peiljepinnen/røret til tider, regner med at veivishusventilasjonen begynner å bli dårlig.. 

Tett ja, har du fått bygd om ventilasjonen?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daniel325Ci skrev:

Temperaturen ser fin ut

 

AC vifta di er muuligens defekt

På e39 har den tre trinn og pleier å ryke på noen av trinnene.

Usikker på e46.

 

Kan se ut som en lambda er ute av drift og, litt usikker.

 

Skal se om eg får målt ein av mine snart og legge inn bilder

Over 90 grader på motor, e den på så mye normalt? Synes det virke litt mye :s men når jeg tar på toppen av motor så er den fin temperatur, bortsett fra over vanos. Der e den varm! 

Den vifta har det ikke vært mye aktivitet fra den siste tiden, annet enn viskosevifta som surrer. 

På bilde så er det lambda 0, 1 , 2 & 2. Lambda nr 0 e det lite aktivitet på, mens nr 2 som viser -27.60 e aktiv. Nr 2 & 2 røres ikke, men e vell di som er etter katta og koblet bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har bygd om veivhusventilasjonen ja.

Tror det blir en befrielse på lang sikt..

Plugga berre det røret nede ved peilepinnen da bla.

Dvs. det var så plugget i fra før, at jeg slapp å gjøre noe..

Trykkluft skrujern og bremserens var forgjeves..

Kansje noe å sjekke på din og.

Ganske enkelt på e39..

Sikkert et hælvete å komme til på e46 :D  

 

 

96 grader er innafor normalen på blokk ja..

Har en 525i med deffekt termostat. den ligger rundt 73 grader på blokk.

Da er tempmåler litt under midten.

 

Du hadde jo stor variasjon på motor temp og kjølevann temp.

Men vil tro det utlignet seg når termostat åpnet?

 

Kan ikkje holde lenge på vanos nei.. Men blir vel dårlige speilegg :P

 

Hmm.. Du skal jo ha fire totalt, så det bør vere to verdier som endrer seg..

Men litt anerledes program på din avleser.. Elimineringsmetoden går kansje og.. tror pluggene til dei to lambda ligg over eksosmanifold.

 

Mekking i helga blir bra :) Her og!

Blir understell.. Bremser og fjørbeins bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...