Gå til innhold

02' 525dat starter ikke, K-bus nede *LØST*


Trond H. Olsen
 Share

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp med fruen sin 02' 525DAT. 
 
Det begynte med at bilen ikke startet litt sånn sporadisk. Altså ingen liv i det hele tatt når du skal starte.  
Tok en diagnose og den viste feil på k-bus. 
Dvs at jeg ikke fikk kontakt med noen moduler som ligger der, deriblant EWS. 
Ews fikk jo ikke sendt kodene den skulle tenkte jeg. 
Det begynte som sporadiske problemer, som bare ble oftere og oftere. 
 
Instrumentpanelet (ike)klagde på kortslutning på k-bus. 
 
Fant frem alle modulene på k-bus og tok ut av kontakten, men ingen endring. 
Så tok eg frem webastoen, og den så jo ikkje klok ut. Alt av kontaker og ledninger var smeltet, så da tenkte jeg at feilen var funnet. Da tok jeg bare å klippet av ledningene til webastoen. 
Det skulle jeg tydeligvis ikke gjort, for no får jeg kun kontakt med dde og egs men ingen andre moduler. 
 
Har dere noen ideer?
 
Prøvde å finne noen skjemaer for webastoen for å se om det er noen av de kablene som skal kobles sammen, men uten hell. 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at det har noe med webastoen å gjøre. Det må være noen av de ledningene som skal kobles sammen. 

Når jeg tenker meg om så har jeg det samme problemet med diagnose på min egen bil. Der er det noen pinner på kontaktene på webastoen som har eiret vekk. 

Hvis det er så at webastoledningene er problemet, så er det ganske håpløst av bmw å lage det sånn til med tanke på at plasseringen ligger veldig utsatt til for fuktighet. 

DDE og EGS går jo på sin egen kabel, så det jeg må finne ut er hvilken kabel de andre er koblet til. Og om denne skal ha spenning fra webasto. Er jeg på riktig spor tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kommet et halvt steg nærmere løsning. 

Har funnet ut at gm3 satt k-bus ledningen til jord. Men det forklarer ikke det med klippingen av ledningene til webastoen. 

Så kjøper inn en brukt gm3, noen her inne som har en med delenr 61356913523 ?

Og må denne kodes opp mot bilen med chassinr, kmstand osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gm3 må kodes.

Webasto var ingenting med dette å gjøre. Tenk på alle biler uten webasto.

Dessuten så er en bus ikke avhengig av hver enhet. Bus virker av seg selv. Så lenge den eller de boksene som styrer bus er tilstede.

Hvordan kunne k bus gå til jord? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gm3 må kodes.

Webasto var ingenting med dette å gjøre. Tenk på alle biler uten webasto.

Dessuten så er en bus ikke avhengig av hver enhet. Bus virker av seg selv. Så lenge den eller de boksene som styrer bus er tilstede.

Hvordan kunne k bus gå til jord? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja oki. 

Jeg målte mellom k-bus og jord og dro ut av hver modul som er tilkoblet k-bus frem til den ikkje gikk til jord lenger. Og den siste modulen jeg dro ut var gm3. Da var den ikke til jord lenger. 

Instrumentpanelet er vel styreenheten til k-bus? Kan denne være i ustand uten å kunne måle seg frem til det?

skulle virkelig hatt et oscilloskop eller ka det no heter. For å se hva som skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har et ubrukt(nytt) instrumentpanel liggende som heg i utgangspunktet skulle bruke til å bygge om til high obc i min egen bil. 

Fruen sitt panel er helt likt. Kan jeg bruke dette for å teste om det er panelet som er gåent, eller må det kodes for å i det hele tatt virke?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så ike er bus master kan man si. 

Skjønner at hver enhet fungerer for seg selv, men alle k-bus enhetene er jo koblet sammen på et koblingspunkt bak hanskerommet. Så når en enhet går til jord går jo alt til jord. 

Hvordan det er gått til jord må no gudene vite, men kan jo være ike og gm, og gjerne alt annet på k-bus har fått seg en smell når webastoen smeltet i toppen iom at den er styrt av k-bus også.

får no for all del håpe at det ikke har skjedd

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Liten oppdatering:

En del av problemet var grunnmodulen.
Der var K og P bus til jord.
Fått tak i ny modul og alt virker.

Så til neste og siste del av problemet, EWS modulen.
Der har jeg googlet meg frem til at det er dårlig kontakt/lodding på kabelen som går til DDE.
Folk som har sjekket litt dypere sier at det er sprekker inni loddingen på modulen som gjør at den mister kontakt.
Dette har jeg også klart å fremprovosere med å lirke på kontaktstykket inn på EWS.
Fikset med å teipe og stripse opp kabelen sånn at den får kontakt enn så lenge.
Permanent løsning er vel å kjøpe ny EWS modul, da andre som har hatt samme problem ikke har klart å få loddet dette skikkelig opp igjen, selv med profft utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Trond H. Olsen changed the title to 02' 525dat starter ikke, K-bus nede *LØST*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...