Gå til innhold

ABS feil og mulig skade på sensor


JanErik
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

På X3en så har jeg en rekke varsler i instrumentpanelet. Det varsles på 4x4, ABS, bremser, antispinn? og dekktrykk. I tillegg viser speedometeret ca halv fart. Jeg mistenkte tannhjulet i styremotoren på fordelingskassen, men det var i orden. Etter å ha fått liv i INPA igjen så leser jeg feilkode på ABS sensor venstre bak, samt at det måles halv hastighet på måleblokken for abs sensorene. Her var flere feilkoder, men disse kom ikke inn på nytt. Når jeg plukker av sensorene bake så ser dem slitt ut på sensorflaten, og videre på kransen så har det vært kontakt på begrenset område. Mest slitasje på venstre side. Mye tyder på at de er ødelagt, men jeg stusser litt at det fortsatt gir målinger, og at den som varsler feil gir halv hastighet. Jeg måler ca 9,5 MOhm (9500000 Ohm) på begge sensorene, noe som vel er alt for mye? Er det noe å tvile på at jeg må bytte sensorer her? Kan det være kast i kransen?

IMG_6425.JPG

IMG_6428.JPG

IMG_6430.JPG

IMG_6431.JPG

IMG_6432.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet krans på 2stk 1-serier tidligere, så det er ikke helt uvanlig at det blir problemer med disse. Rust er ofte problemet. Bmw selger kun hele akslinger, men det er mulig å få kun ABS kransen løst fra f.eks GS. Da må den gamle fjernes og det må pusses før den nye kransen punktsveises på igjen.  Er mere jobb, men om du kan gjøre det selv så er det rimeligere enn ny aksling :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Målte litt og fant ut at det var ca 1.5 mm forskjell mellom slitedelen og motsatt side. Videre sa var den gamle sensoren ca 1 mm kortere enn den nye pga nedsliping. Dermed er det mye som tyder på at det er så lite som 0,5 mm klaring når alt er som det skal. Hadde lite lyst til å demontere akslingene nå, så jeg forsøkte 1.5 mm skive mellom ny sensor og hjullagerhus, og det fungerte! varsellampene sluknet og bilen fungerer som den skal:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...