Gå til innhold

E46 320D Starter ikke


Melanki
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har valgt å lage egen tråd, slik at jeg ikke spammer dieselmotor og diagnosetråden.
Har nå en E46 320D med M47D20 motor og manuell girkasse som nekter å starte.
Veldig dårlig med historikk på denne bilen.

Bilen fikk nytt byttemotor, og har ikke startet siden, byttet VP44 har det blitt sagt.
Hvis jeg kjører starteren en stund, kommer det hvit(?) røyk ut av eksosen.

Får opp feilmelding fra instrumentpanel om olje termostat, og feilmelding om vinkelsensor på rattet.

Hvor skal jeg begynne å feilsøke? Første bil med truck motor.

EWS

Ingen feilmeldinger, original EWS & DDE
Sync utført i INPA

MOTOR

Skiftet olje, bilen kommer seg opp i 100-200rpm, men starter ikke. Mye hvit eksos, samt damp fra olje påfyllingshullet.
Fjernet glødeplugg & injektorer og snurret motoren for hånd, deretter med starter. Ikke noe vann kom ut, så antar at det var kun dårlig motorolje.

EKSOS

Prøvd å koble av fleksirøret med katalysator, får ~50rpm mer, men starter fortsatt ikke.

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuel Supply System

Matepumpe
OK, Mater dieselfilterhuset

VP44
Uvisst, Kommer sterk stråle ut av injektor.

Injektor
Ingen feilmeldinger, diesel kommer ut.

Glødeplugg
OK, Ingen feilmelding

Dieselfilter
OK, ny filter og diesel

 

Annet
Diesel
Tømt tanken og byttet filter, deretter fylt på med helt ny diesel.

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nevnt at noe inne i det hullet ble skiftet av forrige eier.
Finner ikke ut på ETK hva det kan være, noen som har forslag?

Det skal være en M35 "bolt" på denne, det sitter en bolt der inne som holder opp stramme mekanismen for en av løpehjulene. Samt det hullet man må bruke spesialverktøy for å nå drevet til VP44 som sitter på registerkjede.

IMG_20170427_103237.jpg

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1 Fikse lokk til hullet som slipper ut eksos / kondens?
#2 Mistenker at timingen kan være feil

En annen ting jeg syntes var rart når jeg skulle tømme gammel diesel,
var at det kom diesel ut av begge dysene før filtertanken.
Altså diesel ut av både feed og return.

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt ikke fått det lokket, men har nå verifisert at det kommer diesel frem

Løsnet mutteren 1-2 hakk på injektorene en om gangen, samtidig som jeg prøvde å starte bilen.
Føk diesel opp til panseret, så dieselen kommer frem.

Når jeg står å kiner, så kommer det eksos som lukter som diesel.
Motoren rister, og kjenner at den nesten starter.

Mistenker dermed:

  1. Feil timing på VP44 ifh. tannhjulet som sitter i registerkjedet.
  2. Dårlige injektorer

Ser at man må ha spesialverktøy for å utføre prosedyren beskrevet i TIS.
Finnes det en alternativ måte uten å måtte bruke BMW spesialverktøy?

Har også forøvrig sendt eposter til bil verkstedene rundt omkring som er Borsch sertifisert,

og venter spent på hvor mye de skal ha for å justere timingen og kjøre en diagnose.

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liste over mulige feil, tar gjerne imot flere forslag.
Evt. hvordan jeg kan utelukke noen av punktene.

OK | UVISST | IKKE OK

  • Tom Dieseltank
    Tømte tank og fylte på 20L
  • Dieseltank ventilasjon tett
    Prøvd å starte med tanklokket av
  • Luft i innsprøytingssystem
    Prøvd å lufte ved å løsne muttere ved injektor
  • Tett dieselfilter
    Ny Dieselfilter
  • Tett injetkorrør
    Diesel fyker opp i taket når man løsner på injektormutter.
  • Tett dieselrør
    Fyller opp en 1/2 liter flaske på 3-4 sek
  • Løse koblinger
    Gått igjennom og strammet alt fra dieselrørene frem til injektorene.
  • Lekkasje Injektorrør
    Ingen synlig lekkasje
  • Feil timing på VP44 ifh. motor
    Diesel går rett ut av eksosen, venter på spesialverktøy
  • Defekte glødeplugger
    Ohmer korrekt, gløder ved 12v, også prøvd å kjøre varmluft inn innsugmanifold.
  • Lav kompresjon
    Prøvd å slepe igang, 2 gir - 500rpm
  • Defekt VP44
    Oppbygd enhet skal være ok, 005 for M47 Manuell
Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...