Gå til innhold

E32 - alt av setejustering, speil etc går "feil" vei


Martin-D
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!
 

Handlet en nydelig E32 730i i fjor, men det er et litt merkelig problem med den. All setejustering (elektrisk) samt speil, går feil vei, i forhold til retning på knappen. 

Dytter man knappen for å justere setet forover, går det bakover, og motsatt. Samme med speil (og takluke mener jeg også). Alt fungerer jo plettfritt, men er litt merkelig å justere.

Tips til hva som er årsaken her?

 

Bilde av bilen ligger vedlagt, kommer nok en tråd på den og etterhvert :-)

20170329_144534.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør dette før du har sett på skjema/koblingsdiagram og kanskje hørt med et bra BMW verksted mener. Hadde en E32 750IL for noen år siden. Elektronikken var ganske omfattende. Så en liten feil kan fort bli dyrt. Husker jeg fant koblingsdiagram på nettet ganske enkelt. Prøv dette søket "https://www.google.no/search?q=bmw+e32+wiring+diagram"

På meg høres dette litt rart ut at feilen skal være så gjennomført på alt av kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å prøve å snu polariteten på feks en stol. Går det rett vei da, ville jeg fulgt ledningene videre, og sett hvor de ender.

Disse bryterne som går feil vei, står de på den samme sikringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hawkon88 skrev:

Det går jo an å prøve å snu polariteten på feks en stol. Går det rett vei da, ville jeg fulgt ledningene videre, og sett hvor de ender.

Disse bryterne som går feil vei, står de på den samme sikringen?

Nei gjør man det så vil man kunne ende opp med å svi av det som måtte være av kontroll-logikk lokalt i stolen. Hvis jeg også husker riktig var det kontroll sytem som het ZKE (Zentral Karoserie Elektronic). Under den er det en modul som heter General Module (GM) Mye av styringen som  for eksempel soltak går via den. Hadde gremlings i den og da var det umulig å betjene soltaket og mye av den andre elektronikken som vindusviskere. Veldig kjekt når man har åpnet soltaket og blir overrasket av regn. Denne modulen sitter under venstre baksete. Ved å rote rundt uten å vite hva man gjør kan faktisk ende opp med å svi av den også i samme slengen. Kan fort bli veldig dyrt

Endret av t06afre
Mer info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...